Arduino pinpointer

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 21:44

Arduino pinpointer

Berichtdoor Thinkman » 08 Apr 2017, 22:17

Hallo ik ben helemaal nieuw hier op dit forum!

Dus ik hoop dat mijn vraag een beetje op de juiste plek gesteld word :D
Op dit moment probeer ik mijn eigen pinpointer te maken. (Een pinpointer wordt gebruikt bij een metaaldetector om nauwkeuriger het object aan te geven met een geluid)

Nu heb ik een aantal artikelen gekocht die mij miss een beetje opweg kunnen helpen:
-De Arduino natuurlijk
.jpg
helft
.jpg (77.91 KiB) 5676 keer bekeken
.jpg
helft
.jpg (77.91 KiB) 5676 keer bekeken
.jpg
helft
.jpg (77.91 KiB) 5676 keer bekeken

-Een 555 timer waarbij je een frequentie kunt maken tot ~10KHz

Nu zou ik graag op de serïele monitor de informatie binnen willen krijgen voor nu even.
Op deze manier kun je natuurlijk enorm veel met de informatie die je binnen krijgt.

Op de foto zie je dat ik een spoel met een fero magneet gebruik en daar omheen nog een spoel.
De bedoeling is dat er een frequentie door de spoel gaat en er een ontvangende spoel is.
Het verschil wat er dan ontstaat wanneer er een metalen object bij komt moet dan gemeten worden. (even in een notendop)

Maar nu de diepe technische details:
-Wat voor een spoel zou ik moeten gebruiken?
-Kan ik deze frequentie outbreak wel gebruiken?
-Is er misschien ook een bestaande transformator die kan functioneren als sensor voor het hall-effect?
-Als ik Freqcount gebruik kan ik niet de optie Tone gebruiken omdat ze beide afhanklijk zijn van de klok van de Arduino.

Zoals jullie zien heb ik nogal wat vragen.
Wie zou mij hier een beetje bij kunnen helpen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino pinpointer

Berichtdoor Koepel » 08 Apr 2017, 23:24

Hallo en welkom.

Ik zou een ferriet kern van een oude AM radio nemen. Daar flink wat wikkelingen omheen om bij de werkbare frequentie van 10kHz te komen.
Ik zie vaak dat een transistor wordt gebruikt, in plaats van een 555.

Bedoel je deze FreqCount ? https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_FreqCount.html
Zo te zien gebruikt die Timer1 en Timer2.
Of deze FreqCount ? http://interface.khm.de/index.php/lab/interfaces-advanced/arduino-frequency-counter-library/

Er bestaat een toon functie die geen timer gebruikt: https://bitbucket.org/teckel12/arduino-timer-free-tone/wiki/Home

Een Pro Micro kost minder dan 3 euro: https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-New-Pro-Micro-for-arduino-ATmega32U4-5V-16MHz-Module-with-2-row-pin-header/2021979132.html
Dan gebruikt de pjrc.com FreqCount Timer1 en Timer4. Dus heb je Timer2 nog beschikbaar.

Voor een pinpointer zal een hall sensor op de een of andere manier misschien mogelijk zijn. Ik kan daar echter niets over vinden. Misschien raakt een hall sensor snel oververzadigd waardoor hij niet nauwkeurig meer kan meten.
Met een Arduino is een L/C meter te maken (en daardoor ook een Theremin). Als je daar op zoekt, dan kom je nog wat alternatieve schema's tegen.

Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 21:44

Re: Arduino pinpointer

Berichtdoor Thinkman » 09 Apr 2017, 17:52

Hallo Koepel ik had ten eerste iets duidelijker moeten zijn wat het uitgangspunt is.

De bedoeling van dit kleine project is dat het op de meest eenvoudige manier te maken is.
Als er een outbreakboard bestond die speciaal voor een metaaldetector was dan ging ik daarvoor.
Dus ik kan idd werken met transistors en wat condensators en weerstanden maar omdat het project vooral bedoeld is voor mensen die geen ervaring op willen doen met electronica zoek ik de kortste route ongeacht het feit dat dit meestal duurder is.

Trouwens al bedankt voor de tip wat betreft de timers van de chip! Daar ga ik zeker wat mee doen.
Ik maakte trouwens gebruik van de <FreqCount.h> dus de eerste.
Wat betreft de Tone functie zonder gebruik van timer... Prima!!!

Alvast bedankt en als ik wat vorderingen zou maken zal ik het posten

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino pinpointer

Berichtdoor shooter » 09 Apr 2017, 21:22

Over het algemeen zijn grote luchtspoelen in gebruik. Ik zag ook een ontwerp met meerdere ontvangspoelen, maar dat is dan wel voor een grondsonde.
de puls, met een 555 maken is slim, de detectie via een paar opamps kan dan simpel met de arduino.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 21:44

Re: Arduino pinpointer

Berichtdoor Thinkman » 10 Apr 2017, 17:04

Hallo shooter een luchtspoel is zeker een optie.. maar ik heb begrepen dat het vaker reageert op water en b.v een hand. Wanneer je een spoel gebruikt die om een feromagneet zit en daar omheen nog een spoel zit dan kan het verschil worden gemeten (current) wanneer er een metaal voorwerp in de buurt komt.

Wat betreft een sonde hier ben ik niet bekend mee :(

Het idee van een 555 is de flexibiliteit die deze outbreak heeft. Je kunt de frequentie aanpassen en dat maakt het natuurlijk leuker.
Maar hoe gaat dit nou precies dat zou ik zo niet weten want electronica iets waar ik heel goed in ben.

Hoe dan ook ik zal binnenkort even een link posten van een Russische site waarop ook iemand een pinpointer maakt met een Arduino.

Thanks voor je reactie shooter!

Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Apr 2017, 21:44

Re: Arduino pinpointer

Berichtdoor Thinkman » 10 Apr 2017, 17:17

even Chrome bekijken en dan vertalen:
http://forklg.ru/viewtopic.php?f=98&t=1 ... 3&start=15

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten