Nextion maakt van ronde meters ovalen?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Nextion maakt van ronde meters ovalen?

Berichtdoor benvo » 07 Apr 2017, 11:28

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een nieuw Nextion scherm van 7". Waar ik aanvankelijk bezig was met een 3.2"scherm bleek dat alles erg priegelig werd. Op mijn scherm zet ik (meter)schalen, gemaakt in Inkscape.
Nu blijkt dat deze schalen vervormt worden tot ovalen. Wat kan hier de reden van zijn?

Mijn scherm is een Nextion Enhanced 7" NX8048K070 met een resolutie van 800x480 px.
In de Editor (versie 0.46) kan ik uiteraard dit scherm kiezen in de Enhanced mode. De tekening is een achtergrond met daarop de schalen, natuurlijk ook 800x480 px. Dáár, in de Editor, is het probleem niet! In dit geval dus geen, WYSIWYG! Op het scherm kan ik ook een verschil meten; de hoogte van mijn cirkel is 42 mm. en de breedte is 44 mm. Ik kan verder niets wijzigen in de instelling behalve misschien onder Character encoding, deze staat nu onder default: iso-8859-1. Als je zoiets ziet denk je, denk ik, aan de resolutie maar daar is niets aan te veranderen. Kennen jullie dit probleem?

Groet,
Ben.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nextion maakt van ronde meters ovalen?

Berichtdoor nicoverduin » 07 Apr 2017, 17:04

Nog niet meegemaakt. Je kan het ophet itead forum proberen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nextion maakt van ronde meters ovalen?

Berichtdoor benvo » 11 Apr 2017, 20:39

Het blijft een raar fenomeen, die ovalen op een Nextion. Op de Iteadforum waren ze er snel klaar mee; snel kreeg ik, "problem solved", mee. Niet dus.

Uiteindelijk heb ik zelf "één" oplossing gevonden.
Wanneer ik een 800 px X 480 px teken in het programma Inkscape krijg ik dus ovalen, d.w.z. van boven en onder gedrukt. Kleine dikke ovalen dus.

Vervolgens maakte ik een nieuwe tekening, nu in mm. Namelijk de afmetingen van het scherm.
Wanneer je die inlaad in de Editor blijkt de achtergrond te klein.

Tenslotte de oplossing:
Je tekent je achtergrond, middels Inkscape, in millimeters, de afmetingen van het scherm dus, die zet je, weer in Inkscape, om in px.
Én een perfectie tekening is daar!

Er is dus een relatie tussen mm. en px's, welke precies is niet duidelijk. Maakt ook niet uit, mijn resultaat is naar tevredenheid.

Bij de 3.2 " versie heb je hier overigens geen last van.

Misschien kan iemand hier z'n voordeel mee doen.

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion maakt van ronde meters ovalen?

Berichtdoor Koepel » 11 Apr 2017, 22:06

"There is no solution other than rework graphics till it suits your taste.". Dat is bullshit :evil: een rechthoek hoort een rechthoek te zijn en ook de wijzer van een Gauge hoort een mooie cirkel te maken.

Mahmoud Lopany zegt dat de pixels niet rechthoekig zijn, en dat de visual area 154.08 x 85.92 is. Dat is een verhouding 16:9.

Mijn vermoeden is dit:

De meeste schermen hebben een breedte/hoogte verhouding van 16:9. Die verhouding begon met breedbeeldtelevisie, en daarna de HD televisies, vervolgens de computerschermen. Tegenwoordig is een HD scherm met HDMI connector en alles in verhouding van 16:9 het meest gangbaar.
Voor een klein scherm met HDMI connector is de resolutie soms 848 : 480. Dan is de verhouding ook (ongeveer) 16:9.

Stel, er is een fabrikant van LCD displays die geen zin heeft in die extra 48 pixels, en ze goedkoper kan maken met 800 pixels breed. Door de pixels niet vierkant, maar een beetje breder te maken, kan het scherm toch weer 16:9 worden. Als er alleen video op wordt afgespeeld (met correctie voor de breedte), dan valt niemand die sjoemel-pixels op.

Vervolgens dacht de maker van de Nextion displays dat ze een goedkoop 7" LCD display hadden gevonden, en blijkbaar hebben ze niet goed gekeken naar die sjoemel-pixels. En nu zit jij met de gebakken peren :(

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nextion maakt van ronde meters ovalen?

Berichtdoor benvo » 12 Apr 2017, 11:11

Dit maakt het weer een beetje duidelijker, dank je wel.

Groet,
Ben.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten