School project voor gehandicapte kinderen.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Mrt 2017, 10:41

School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor jeroenvdh » 30 Mrt 2017, 14:43

Beste mensen,

Ik zal beginnen met mijzelf voorstellen.

Ik ben Jeroen van der Horst, ik zit op het MBO niv.4 en doe een opleiding middenkader engineering.

Ik heb op het moment in mijn opleiding een project samen met het hbo. In dit project moeten wij een automatische Boccia goot maken voor gehandicapte kinderen. Wij focussen ons vooral op kinderen met spasme.

Even een kleine achtergrond over Boccia. Boccia is een soort jeu de boule, het doel is om de bal zo dicht mogelijk bij de kleine witte bal (jack) te krijgen. Aangezien deze kinderen hun spieren niet goed kunnen controleren is het onmogelijk voor hun om hun armen te gebruiken om de bal te gooien. Hiervoor gebruiken ze een goot, waarbij de bal boven in wordt gelegd door een begeleider. De bal laat de speler zelf los waarna de bal door de goot rolt naar de gewenste plek. Zelf kunnen ze de goot niet richten dit gebeurt met behulp van de begeleider.

Ons doel is nu dus om dit geheel automatisch te maken voor deze kinderen. Voor de kinderen is het heel speciaal om iets helemaal zelfstandig te kunnen doen.

Mijn hoofdvraag is nu eigenlijk:

Wij willen 2 motors gebruiken (links,rechts – omhoog,omlaag) en de besturing natuurlijk met een arduino. Ikzelf heb nu wel al een paar lessen in arduino gevolgd maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoe kan ik dit het best aan pakken? is er al een besturing voor dit? kunnen jullie mij helpen?

We gaan dit ook met behulp van druk knoppen doen. Hij moet dus met een knop naar links gaan en stoppen zodra je de knop los laat, en rechts, omhoog, omlaag het zelfde natuurlijk. Als er iemand is die mij hierbij zou kunnen helpen zou dat erg fijn zijn. Alvast heel erg bedankt voor de eventuele reacties.

Met vriendelijke groet


Jeroen van der Horst

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor Koepel » 30 Mrt 2017, 20:28

Mijn eerste gedachte was: waarom niet een derde motor erbij om de bal aan het rollen te brengen ? Of is dat tegen de regels ?

Probeer niet meteen het allermooiste en beste en meest ingewikkelde te maken. Hou het zo eenvoudig mogelijk en maak een prototype dat werkt. Wanneer je daarna nog tijd over hebt, dan kun je misschien nog een verbeterde versie maken.
Dit is vaak een serieus probleem, vooral op forums zoals deze.
Hou je vanaf het begin tot het eind van het project aan de KISS regel : https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe.

Accu Heb je een aparte accu nodig ? Een 12V luchtdichte gel lood accu werkt goed. Of een RC accupack. Wanneer je zelf met RC (radiografische bestuurbare dingen) ervaring hebt, dan zou ik voor een RC accupack gaan, ander een gel lood accu.
Acculader Voor de accu.
Arduino Een Arduino Uno is het eenvoudigste om mee te beginnen. Hoe is je kennis van programmeren ? Ik zou meteen de Bounce2 library gaan gebruiken om het denderen van de knoppen tegen te gaan.
motor driver Dat wordt een brushed DC motor driver. Die zien er zo uit: https://www.pololu.com/category/11/brushed-dc-motor-drivers. Ze zijn er in vele soorten en bijna overal te koop.
motors. Kies een normale brushed DC motor met een vertraging (in het engels: gear). Vanwege die vertraging hoeft het geen grote motor te zijn. Bij Conrad schijnen die een "gelijkstroom-transmissiemotor" te heten en zijn ze erg duur.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor shooter » 01 Apr 2017, 08:01

Ja dat kan eigenlijk best simpel.
zoals koepel zegt, met een UNO en een shield erop,
Persoonlijk zou ik een NANO gebruiken en losse bordjes voor de motoren.
bij de chinees zijn motortjes te koop met een vertraging en ULN2003 voor weinig
de software is simpel, en we willen je daar best bij helpen hoor.
waar is de school?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Mrt 2017, 10:41

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor jeroenvdh » 06 Apr 2017, 11:47

ik begrijp dus dat een DC motor het beste zal zijn voor mijn project.

ik vond op het internet dit ?

http://www.instructables.com/id/Arduino ... /?ALLSTEPS

is dit wat ik ongeveer nodig zal hebben ?

ik zelf heb weinig ervaring met arduino. ik vind het wel leuk om hiermee bezig te zijn ! volgens die site moet ik dan dit script gebruiken.


void setup() {

//Setup Channel A
pinMode(12, OUTPUT); //Initiates Motor Channel A pin
pinMode(9, OUTPUT); //Initiates Brake Channel A pin

//Setup Channel B
pinMode(13, OUTPUT); //Initiates Motor Channel A pin
pinMode(8, OUTPUT); //Initiates Brake Channel A pin

}

void loop(){


//Motor A forward @ full speed
digitalWrite(12, HIGH); //Establishes forward direction of Channel A
digitalWrite(9, LOW); //Disengage the Brake for Channel A
analogWrite(3, 255); //Spins the motor on Channel A at full speed

//Motor B backward @ half speed
digitalWrite(13, LOW); //Establishes backward direction of Channel B
digitalWrite(8, LOW); //Disengage the Brake for Channel B
analogWrite(11, 123); //Spins the motor on Channel B at half speed


delay(3000);

digitalWrite(9, HIGH); //Engage the Brake for Channel A
digitalWrite(9, HIGH); //Engage the Brake for Channel B


delay(1000);

//Motor A forward @ full speed
digitalWrite(12, LOW); //Establishes backward direction of Channel A
digitalWrite(9, LOW); //Disengage the Brake for Channel A
analogWrite(3, 123); //Spins the motor on Channel A at half speed

//Motor B forward @ full speed
digitalWrite(13, HIGH); //Establishes forward direction of Channel B
digitalWrite(8, LOW); //Disengage the Brake for Channel B
analogWrite(11, 255); //Spins the motor on Channel B at full speed


delay(3000);


digitalWrite(9, HIGH); //Engage the Brake for Channel A
digitalWrite(9, HIGH); //Engage the Brake for Channel B


delay(1000);

}


maar dan moeten er nog 4 knoppen bij ? en dan zou die moeten werken ? of begrijp ik dit verkeerd.

alvast bedankt !

jeroen van der Horst

Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Mrt 2017, 10:41

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor jeroenvdh » 06 Apr 2017, 17:27

ik ben er achter gekomen dat het ook zo kan !!

https://circuits.io/circuits/4577095-th ... rcuit/edit

ik vond het script voor 1 motor maar nu wou ik er 1 bij zetten maar nu doet die dit dus ? ik begrijp het niet.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor Koepel » 06 Apr 2017, 18:48

Er verschijnt niets in het veld bij circuits.io (geprobeerd met FireFox, Chromium en Opera).

Die link naar instructables gebruikt het Arduino Motor Shield: https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoMotorShieldR3
Over het algemeen wordt eerst een motor gekozen, en daar wordt een motor driver (of motor shield) bij gekozen.

Je kunt een sketch van internet als voorbeeld nemen, maar uiteindelijk zul je zelf de code moeten schrijven.
Gelukkig staat alles van Arduino op internet, bijvoorbeeld de referenties van de functies:
https://www.arduino.cc/en/Reference/pinMode
https://www.arduino.cc/en/Reference/digitalWrite
https://www.arduino.cc/en/Reference/analogWrite

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor shooter » 06 Apr 2017, 20:39

die circuitsio werkt wel hoor, duurt alleen even, want bij mij stopte het script ook.
en ja dat is eigenlijk wel precies wat je zoekt. het is natuurlijk een schema, maar als je dit bouwt dan heb je een goede basis om verder te gaan.
Er zijn overigens nog heel veel voorbeelden, hou het simpel, maak eerst maar eens de hardware en zoek de motoren erbij, gebruik een accu onder op het wagentje en een startknop (ook met een motor)
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor Koepel » 07 Apr 2017, 07:11

Ik heb nu drie browsers al 10 minuten op circuits.io staan, maar ik zie echt geen plaatje.
Is het een schema van een motor driver ? Het lijkt me gemakkelijker om iets te kopen dat kant en klaar is.

@jeroenvdh, begin met motors die wel sterk genoeg zijn, maar niet overdreven te groot.
De stall current van een motor kan erg groot zijn, en je hebt een motor driver nodig die de stall current aan kan.
De stall current is de maximale stroom, waarbij de motor mechanisch wordt geblokkeerd bij de normale spanning.

Stel dat je een motor driver zou maken die 0.6A kan leveren, en vervolgens koop je een motor die 30A stall current heeft. Dat is regelmatig een beginnersfout met motors en motor drivers.

Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Mrt 2017, 10:41

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor jeroenvdh » 12 Apr 2017, 17:44

het heeft even geduurd maar het is me gelukt ! ik heb het script werkend op 2 dc motoren!

we gaan nu een motor hierop uitzoeken en inderdaad daarna het motorschield. jullie hebben mij in ieder geval flink de goede kant op gestuurd!

dit is de opstelling geworden:
https://circuits.io/circuits/4577095-th ... rcuit/edit

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: School project voor gehandicapte kinderen.

Berichtdoor Koepel » 12 Apr 2017, 18:05

#kzieniks

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten