Automatisch kippenhokdeurtje

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Mrt 2017, 17:48

Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor André W » 29 Mrt 2017, 17:56

Ik wil op mn kippenhok een automatisch deurtje maken dat na zonsondergang sluit en na zonsopgang weer open gaat, zodat de kippen 's nachts veilig binnen zitten. En eventueel later een mechaniek waarmee ik de kippen kan voeren zodat ik ook een paar dagen weg kan. het lijkt me leuk om er een Arduino project van te maken. Ik ben echter een volstrekte leek, dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Zijn er voorbeelden?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor nicoverduin » 29 Mrt 2017, 19:45

Volgens mij hebben we er al eerder deze of gene gehad met kippenhokken. Ff googelen lijkt mij.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Mrt 2017, 17:48

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor André W » 30 Mrt 2017, 09:05

De projecten op t forum geven me nog te weinig houvast. Dit is het idee:

Zonnepaneeltje en acuu voor stroomvoorziening;
12 v dc motortje linksom en rechtom draaiend (bv van oude boormachine), deze tilt hokdeurtje op of laat m zakken.
Aangestuurd door een arduino met lichtsensor.

Wil erst weten welke hardware ik nodig heb: ik zie door de bomen het bos niet meer. De arduino hoeft dus niet veel te doen: signaal van lichtsensor omzetten in aansturen van motortje. Eventueel wil ik later, ook op basis van input lichtsensor, een molentje aansturen die voer in het hok strooit. En tenslotte evt een cameraatje om op afstand de boel te monitoren. Dus de functionaliteit moet wel uitbreidbaar zijn.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mrt 2017, 09:56

Mocht je het idee hebben het beeld van een camera via de arduino te laten lopen.. zet die droom gelijk uit je hoofd. Danmoet je al naar een raspberry oid. Verder is een uno voldoende. Voor de motor zou ik zelf een oude ruitewisser motor nemen. Krachtig, lage stroom relatief en kosten geen drol. Gewoon via een licht of magneet sensor schakelen enaan/uit en richting met relais. Als je een 11v voeding gebruikt neem voor de relais ook de 12v variant. Dus kijk eens op aliexpress en ebay. Zet de links hier neer en wij kijken wel of het kan. De uno kun je al gelijk bestellen... je moet toch eerst leren hoe die werkt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor ercmrj » 30 Mrt 2017, 19:10

Als je toch nog geen idee hebt waar je moet beginnen zou ik ook eens kijken of de raspberry zero met wifi iets voor je is. Deze is nu te koop voor 11 euro bij Kiwi electronics.

Daarmee kun je bijna hetzelfde als met de arduino, je kunt dan communiceren met internet en/of met een NAS of iets dergelijks.

Programmeren kun je met python dat lijkt me voor een beginner ook iets makkelijker.

Nadeel is o.a. dat ie geen anologe pinnen heeft, maar daar zijn ook weer trukjes voor.

Ook het uitzoeken hoe je de raspberry moet installeren kost wat meer tijd als bij de arduino.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor Koepel » 30 Mrt 2017, 20:05

Bedankt voor de tip. 11 euro + 2.50 verzendkosten. Meteen besteld.

Een Raspberry Pi is een computer met een besturingssysteem. Dan is een eenvoudige microcontroller (zoals op de Arduino Uno) toch heel wat gemakkelijker om mee te beginnen. Het hangt van de (programmeer)kennis af wat het eenvoudigste is.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor nicoverduin » 30 Mrt 2017, 20:20

ercmrj schreef:
Programmeren kun je met python dat lijkt me voor een beginner ook iets makkelijker.


Gezien de gemiddeld 'slordige code' kun je daar nog wel eens van een koude kermis komen. Bij C/C++ heb je nog de accolades die je redden al is de code uitlijning als de kantelen van een kasteel. Daar kom je bij python niet mee weg... Daar is netheid van essentieel belang (waar overigens niets mis mee is).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Mrt 2017, 17:48

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor André W » 04 Apr 2017, 19:24

Bedankt voor het meedenken, maar ik ben er nog niet uit. Met Raspberry kan ik meer, maar Arduino is simpeler. Ik heb een aantal projecten en filmpjes bekeken en dat helpt me wel. Aanvullende vraag: zijn Arduino en Raspberry eigenlijk wel bestand tegen gebruik in de buitenlucht? (wel overdekt, maar onverwarmde en dus ook vochtige omgeving?)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor nicoverduin » 04 Apr 2017, 19:49

Vocht is nooit goed voor electronica.... er zit vuil tussen en dat kan spoortjes trekken die verstoringen op den duur veroorzaken. Je zal het in een ip67 of ip68 kastje moeten monteren
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Automatisch kippenhokdeurtje

Berichtdoor shooter » 04 Apr 2017, 22:39

zoek een lichtsensor, dan heb je geen last met zomertijd etc.
of een RTC.
kijk hoe een robotje werkt.
met een lichtsensor zijn er maar een paar regels nodig om het te laten werken.
en gewoon lekker spelen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten