Nection/Arduino connectie.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 17 Mrt 2017, 19:17

Gisteren kreeg ik mijn bestelde Nektion screen binnen. Het is een Nextion Enhanced NX4024K032. Een 3.2 "versie dus.

Vandaag ermee aan de slag. Al lerende doet men. Kan ik er al iets mee? Jawel, als ik iets "maak" met de Editor, versie 0.43, dan kan ik dit via een sd card met een tft format transportteren naar het scherm en het daar uploaden.
So far, so good dus.

De enhanced version heeft een ingebouwde klok. Die uiteraard niet up to date is. Nu bestaat er een demo.zip code voor dit apparaat.

https://www.itead.cc/wiki/File:Enhanced ... 2_Demo.zip

Wanneer je deze demo gebruikt zie je mijn scherm. Als je de slide naar rechts schuift zie je het scherm met lopende klok. Via compile en debug kun je de tabs, "Operation" en "Send command to" zien.

Onder de tab, "Operations" zie je de mogelijkheid, "Nextion Device RTC Calibration". Dat is nu precies wat ik graag zou willen.

Onder de tab "Send command to" staat Nextion Device. Daarnaast "Comport:" die de instelling Autosearch of alsook de Com keuze geeft waaraan de Arduino Mega zit, in mijn geval Com 3. Dat ziet de Editor dus kennelijk! Druk ik nu op het knopje connect zie ik onderin het scherm dat de boodschap overgebracht wordt met een snelheid van 115200 baud en vervolgens, connection failed.

Jammer, want de bedoeling is om het scherm te calibreren.

Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn dus nu ook even wat er op mijn Arduino Mega staat.

pp]
Code: Alles selecteren
#include <Nextion.h>
#include <SoftwareSerial.h>

void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
  Serial.begin(115200);

}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:

}
[/code2]

Eigenlijk een lege sketch met de libarys.

Hoe is e.e.a. aangesloten?
De VCC en de Ground worden rechtstreeks gevoed met een 5V adapter.
RX zit aan RX2 van de Mega gekoppeld en de TX aan de TX2.

Wat zie/doe ik hier fout?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 17 Mrt 2017, 19:50

En een verbinding van de ground van de adapter naar de Arduino Mega GND natuurlijk :!:

Het gaat om de seriële verbindingen.
Kun je alsjeblieft die SoftwareSerial snel vergeten ? De Arduino Mega heeft 3 vrije hardware seriële poorten.

Soms is een seriële verbinding nodig van de Arduino naar het display.
Soms is een seriële verbinding nodig van de computer naar het display.
Dat zijn twee verschillende dingen.

Wanneer je code draait in de Arduino dan zit het display aan Serial2 ? Dus pin 16 en 17. Dan ook Serial2 zetten in nexConfig.h voor "nexSerial".
Nog wel even uitzoeken welke RX aan welke TX moet of vice versa danwel andersom :roll:
Ik raak altijd in de war van RX en TX, kun je noemen welke kleur de draden hebben ?

Wanneer je vanaf de computer het display wilt gebruiken, dan kun je een aparte usb-serial module nemen. Je kunt ook de usb-serial chip van het Arduino Mega board gebruiken. Zet dan een lege sketch in de Arduino en verbindt de gele draad met pin 0 en de blauwe draad met pin 1.
De lege sketch mag geen seriële poort aanzetten, dus echt leeg, zoals dit:
Code: Alles selecteren
void setup()
{
}

void loop()
{
}

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 17 Mrt 2017, 20:59

Dank je wel, Koepel, voor je reactie.

Omdat ik een USB micro kabel heb en een, meegeleverde Nextion aansluiting, voor deze kabel waar je een rechtstreekse voeding aan kunt koppelen maar niet meer dan dat heb ik even anders aangesloten.

De rode (vcc) draad aan 5V Arduino Mega
De zwarte draad (gnd) aan gnd Arduino Mega
De gele draad (Tx) aan pin 16 Arduino Mega
De blauwe draad (Rx) aan Pin 17 Arduino Mega.

Gewijzigde sketch:

cpp code
[code#include <Nextion.h>





void setup() {
// put your setup code here, to run once:
Serial.begin(115200);

}

void loop() {
// put your main code here, to run repeatedly:


}][/code]


In Nexconfig.h staat:#define nexSerial Serial 2

Nog een toevoeging: Wanneer ik vanuit de Nextion Editor op de connect knop druk zie ik dat er een verbinding is met de Arduino mega; het Tx ledje knippert. Daarna de boodschap: "connection failed."

Tot nu toe helaas nog geen resultaat.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 17 Mrt 2017, 22:10

Er gebeurt ook helemaal niets..... wat hij doet is wat user code draaien die in de nection zit. Meer is het niet. En als die mega leeg is gebeurt er echt niets hoor. Gewoon de library downloaden en de voorbeelden bekijken
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 17 Mrt 2017, 22:12

Dat laatste klopt ook......de editor maakt een verbinding met het scherm...dan heb je wel een 232-ttl usb kabel nodig. En anders de sd kaart gebruiken
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 18 Mrt 2017, 01:13

@benvo,
Koepel schreef:Soms is een seriële verbinding nodig van de Arduino naar het display.
Soms is een seriële verbinding nodig van de computer naar het display.
Dat zijn twee verschillende dingen.

Dat zijn dus echt twee verschillende dingen.
Heb ik al gezegd dat het twee verschillende dingen zijn ;)

Volgens mij wil je eerst de Nextion Editor op de computer verbinden met het display ? Heb ik dat goed ? En je hebt geen usb-serial kabel of module ?

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 18 Mrt 2017, 15:52

Hallo Koepel en Nico,

Laat ik eerst even vertellen wat ik op dit moment wil; in de enhanced versie zit een ingebouwde klok die nu de tijd aangeeft van weleer toen het programma geplaatst is. In mijn Editor zie ik een scherm met een klok die wel de juiste tijd, datum en jaar aangeeft. Eigenlijk wil ik dus graag mijn Nextion met de editor synchroniseren.

Jullie hebben gelijk, ik heb geen USB-serial kabel/module. Bij het scherm zat een klein printje waar ik middels een USB-micro kabel een VCC/GND aansluiting kan maken. De Tx en Rx zittten aangesloten op mijn Mega Serial 2.
Maar inmiddels begrijp ik dus wat er niet goed gaat. Eigenlijk ook dom van me, dit kán inderdaad niet zo werken. Ik zal een USB-TTL kabel, of een USB naar serieel converter kopen. En dan, gewoon verder experimenteren. Het duurde ook even voordat ik uitdokterde hoe ik iets op een SD card kreeg maar ook dat lukte wel tenslotte.

Overigens: ik kan ook niet uploaden. De voorbeelden die in de library's staan worden ook niet opgepakt. Ook al heb ik het hele ITEADLIB_Arduino_Nextion-master bestand in mijn Arduino staan. Dit naar aanleiding van de opmerking van Nico.


Dank jullie wel voor de hulp!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 18 Mrt 2017, 16:29

Je doet allebei een beetje half.

Om de Nextion Editor op de computer met het display te verbinden kun je het usb-serial gedeelte van de Arduino Mega gebruiken.
Dan kun je jouw scherm layout uploaden zonder SD kaartje. Ik weet niet of de klok dan ook mee gaat. Het lijkt me logischer om de juiste tijd vanuit de Arduino te zetten, bijvoorbeeld de tijd dat de sketch gecompileerd werd of met knoppen op het scherm.

Ik heb zelf een normale versie, geen enhanced.

Nu vergeet je weer te noemen dat er een verbinding nodig is van de display GND naar de Arduino GND :!:

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 18 Mrt 2017, 17:57

benvo schreef:Hallo Koepel en Nico,

Laat ik eerst even vertellen wat ik op dit moment wil; in de enhanced versie zit een ingebouwde klok die nu de tijd aangeeft van weleer toen het programma geplaatst is. In mijn Editor zie ik een scherm met een klok die wel de juiste tijd, datum en jaar aangeeft. Eigenlijk wil ik dus graag mijn Nextion met de editor synchroniseren.

Nou dat gaat niet echt lukken omdat de editor eerst een .HMI bestand omzet in een tft bestand in een speciale folder wordt gezet (via het menu te bereiken). Dat bestand wordt op een SD kaart gezet en kan worden ingeladen in de Nextion (ff de VCC eraf en er weer op).

benvo schreef:Jullie hebben gelijk, ik heb geen USB-serial kabel/module. Bij het scherm zat een klein printje waar ik middels een USB-micro kabel een VCC/GND aansluiting kan maken. De Tx en Rx zittten aangesloten op mijn Mega Serial 2.
Maar inmiddels begrijp ik dus wat er niet goed gaat. Eigenlijk ook dom van me, dit kán inderdaad niet zo werken. Ik zal een USB-TTL kabel, of een USB naar serieel converter kopen. En dan, gewoon verder experimenteren. Het duurde ook even voordat ik uitdokterde hoe ik iets op een SD card kreeg maar ook dat lukte wel tenslotte.

In principe kun je alles via de SD kaart doen. Dus er is nu niets wat je tegenhoudt om een .tft in het scherm te laden. Let wel dat het formaat dat in de tft staat ook het formaat van het scherm is. Ander komt hij er niet uit.

benvo schreef:Overigens: ik kan ook niet uploaden. De voorbeelden die in de library's staan worden ook niet opgepakt. Ook al heb ik het hele ITEADLIB_Arduino_Nextion-master bestand in mijn Arduino staan. Dit naar aanleiding van de opmerking van Nico.

Probeer je een .hmi te uploaden of een tft. Overigens dit al eens bekeken: https://www.itead.cc/blog/nextion-tutor ... no-library
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 19 Mrt 2017, 14:59

Koepel schreef:Je doet allebei een beetje half.Om de Nextion Editor op de computer met het display te verbinden kun je het usb-serial gedeelte van de Arduino Mega gebruiken.Dan kun je jouw scherm layout uploaden zonder SD kaartje. Ik weet niet of de klok dan ook mee gaat. Het lijkt me logischer om de juiste tijd vanuit de Arduino te zetten, bijvoorbeeld de tijd dat de sketch gecompileerd werd of met knoppen op het scherm.Ik heb zelf een normale versie, geen enhanced.Nu vergeet je weer te noemen dat er een verbinding nodig is van de display GND naar de Arduino GND



Deze aansluiting heb ik, inclusief overigens met de GND naar Arduino GND die ik inderdaad vergat te noemen, maar ook dan is er geen contact. Mijn scherm layout wordt niet geuploaded. Morgen (maandag) hoop ik een USB-serieel converter te krijgen. Wie weet is er dan een mogelijkheid tot synchronisatie. Dat ik een enhanced model heb is trouwens voor mij ook een verrassing, ik heb een gewone besteld... Ik vraag me ook nog af of de ingebouwde klok van het Nextion scherm t.z.t. niet in conflict zal komen met de DS 3231 die ik mijn sketches gebruik maar dat is natuurlijk wel uit te testen.

Dank weer voor de reacties.

Groet,
Ben.

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten