Nection/Arduino connectie.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 29 Mrt 2017, 14:30

Eens , Nico, de sketch doet niets. Maar ik begrijp dus niet waarom hij niets doet!

Even goed kijken dus:

NexPicture p0 wordt gedeclareerd.
Dan zeg ik dat x een waarde van 5 heeft.
In Time gebruik ik millis om geen delay te hoeven gebruiken.
De nextion wordt in de setup geïnitialiseerd.
Dan zeg ik, zolang de waarde van x geen 3 is, ofwel, zolang de waarde van x groter OF kleiner dan 3 is zolang moeten er afwisselende plaatjes gezet worden.
Eerst plaatje 0
1000 miliseconden laten staan
dan plaatje 1 laten zien
1000 milliseconden laten staan.

Hierin overzie ik dus iets of maak ik een denkfout. Maar welke?
Tenslotte heb ik het voorbeeld CompPicture er nog eens bijgehaald. Daar werkt men ook met plaatjes wisseling alleen wordt dit middels een touch gedaan. (release als ik het goed lees) Die touch/druk button kan ik nu niet gebruiken. Zou ik deze sketch aanpassen kom ik op zoiets (werkt ook niet):

cpp code
Code: Alles selecteren

#include "Nextion.h"


// Declare a picture object [page id:0,component id:1, component name: "p0"].
 
NexPicture p0 = NexPicture(0, 1, "p0");

uint32_t number=0;

int x=5;          // Bewust fout ingegeven waarde om alarm in te schakelen

void setup(void)
{
    nexInit();   //Initialisatie Nextion
}


void loop(void)
{

while(x<3||x>3)
  {
    p0.getPic(&number);
   if (number ==0)
   {
       number=1;
   }
     else
    {
      number=0;
    }
   p0.setPic(number);
}
}


Het is zonde van die paar haren anders zou ik ze uittrekken maar opgeven staat in dit geval niet in mijn boekje! :)

Groet,
Ben.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 29 Mrt 2017, 14:47

In de Nextion Editor zie ik alleen het achtergrond plaatje. Geen "Picture" component waar het kleine plaatje kan komen.
Je gebruikt: NexPicture p0 = NexPicture(0, 1, "p0");
maar je geeft mij geen mogelijkheid om die "0", die "1" en die "p0" te controleren of die juist zijn.
Je gaat achtereenvolgens het kleine plaatje en de achtergrond sturen naar "p0", dan zijn dus twee verschillende dingen door elkaar. Je kunt een knop omzetten met twee full size achtergronden, of je kunt een heleboel kleine plaatjes in een "Picture" component zetten.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 29 Mrt 2017, 16:15

Hallo allebei,

Wat voor jullie gesneden koek is blijkt voor mij volslagen onduidelijk.

@Koepel.
Inderdaad stuur ik het plaatje en de achtergrond naar p0. Weet je nog dat ik dat ik eerder TWEE NexPictures had ingevuld? Omdat ik dacht, twee plaatjes, twee Nexpictures. Dat bleek niet goed, vandaar dus nu een NexPicture. Dus wat is nu goed?
Eigenlijk heb ik een eindje terug omschreven wat ik deed.

Eigenlijk ben ik dus nu het spoor bijster. Nu heb ik twee full size achtergronden in mijn Editor gezet, een met het "uit" lampje en een met het "aan" lampje. Die met het äan" lampje is p0 en staat in het "display area".
De achtergrond met het "uit" lampje staat nu in het "Image library" linksonder. Dus nu maar even helemaal overnieuw beginnen?

@Nico.
Time is dus het verkeerde begrip.
Zet ik daar millis(1000); neer krijg ik weer allerlei foutmeldingen waar ik nu nog niet uit ben.

Dank jullie wel voor het meedenken!

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 29 Mrt 2017, 17:27

Zie blink without delay hoe je een timer gebruikt. Of doe nu gemakkelijk en gewoon delay gebruiken. Dan struikel je de volgende keer.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 29 Mrt 2017, 17:29

Verder heb je setBackgroundPic voor de achtergrond en setPic voor de foreground. Als eens in die doc folder gekeken van de library?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 29 Mrt 2017, 18:01

Hallo Nico,

setBackgroundPic bleek foutmeldingen te geven maar deze doet het tenslotte!

cpp code
#include "Nextion.h"


// Declare a picture object [page id:0,component id:1, component name: "p0"].

NexPicture p0 = NexPicture(0, 1, "p0");

int x=5; // Bewust fout ingegeven waarde om alarm in te schakelen

void setup(void)
{
nexInit(); //Initialisatie Nextion
}


void loop(void)
{

while(x<3||x>3)

{
p0.setPic(0); //Picture on
delay(1000);
p0.setPic(1); //picture off
delay(1000);
}

}


Nu moet ik nog eens goed gaan kijken in het Blink without delay sketchje. Delay's zullen straks problemen gaan geven met timers in de rest van mijn uiteindelijke doel sketch.

Fijn dat Koepel en jij de nodige zetjes wilden geven!

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 29 Mrt 2017, 18:36

Hoewel het werkt zou ik toch ff kijken naar die background pic. "bleken fouten te geven" is een vaag begrip en kan je niet erg veel mee. Mogelijk heb ik uit het blote hoofd een fout gemaakt (gebeurt wel vaker :)) dus altijd die lib bekijken... Maar ik zou het wel uitzoeken. Hoe meer je zelf uitzoekt hoe beter je wordt in het oplossen van toekomstige problemen..
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 29 Mrt 2017, 19:35

Hallo,

Nu het lichtje knippert blijf ik kijken naar het programma. Ik zou kunnen denken, "het werkt toch...". Toch zou ik zo graag helemaal goed willen begrijpen wat er gebeurd in deze sketch. Het gaat om het volgende:

NexPicture p0=Nexpicture(0,1, "p0");

Men dit zinnetje vertel ik waar picture p0 staat. (pagina 0, ID 1, objectnaam) Het plaatje p0 staat in de display area.
Het tweede plaatje echter staat in de Image library linksonder. Koepel, jij hebt al geprobeerd mij dit uit te leggen maar juist dat deel begrijp ik dus nog niet.
Zelf dacht ik omdat het tweede plaatje nog niet in het display area is ingevoerd en daarom nog niet bij het programma hoort.

Denk ik goed als ik zeg dat alles wat in de Editor staat, ongeacht de plek, wordt meegenomen in de Arduino sketch?

@Nico, je hebt gelijk dat moet ook nog gezegd. De foutmelding die ik krijg is de volgende:
'çlass Nexpicture' has no member named 'setBackgroundPic'

Groet,
Ben

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 29 Mrt 2017, 19:51

Alles wat je in de editor ziet wordt opgeslagen in de hmi. Als je compileert wordt alles omgezet in een tft bestand. Die bevat alles in de hmi plus eventuele nieuwe software voor de schermprocessor. Met die definitie maak jij een object die bekend is bij de scherm processor. Dat object heeft geen idee hoe dat op het scherm eruit ziet. En dat is ook niet nodig want dat lost de schermprocessor allemaal voor je op. Mits juist aangeroepen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 29 Mrt 2017, 19:54

Dag allemaal,

Het wordt nog meer ingewikkeld...
Uiteraard moeten mijn wijzers weer op de schalen gezet worden. Wanneer ik e.e.a. dat weer upload naar mijn scherm komt daar alles naar behoren weer op te staan, dus met de pointers.
Laat ik dan het "knipperlicht" sketchje weer draaien dan pakt hij de twee plaatjes terug waar tussen gekozen wordt; ik ben dan mijn naalden kwijt. Dat lijkt natuurlijk logisch, immers de sketch verteld ook daar tussen te kiezen. Zo als ik nu gemaakt heb zal het dus niet kunnen. Denkelijk kan het alleen als ik het aan én uit lampje apart invoer en in de sketch zet. Nu laat ik kiezen tussen twee achtergronden, een met het lampje "aan" erop en een achtergrond met het lampje "uit" erop. Moet ik weer mee bezig, geeft niet leer ik weer wat van!

Groet,
Ben.

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten