Advies/Hulp stageproject

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Mrt 2017, 09:22

Advies/Hulp stageproject

Berichtdoor Frits » 17 Mrt 2017, 10:21

Hey allemaal!

Ik ben Frits en zit momenteel in mijn laatste jaar van de opleiding bachelor elektromechanica optie onderhoud. Momenteel loop ik mijn stage bij een bedrijf dat de verdeler is van allerlei grondverzet machines zoals bulldozers,kranen, telescoop laders etc... Nu heb ik hier voor mijn stage een project gekregen dat ik dien uit te voeren.

Het project bestaat er uit om de machines hun hydrostatische aandrijving te kunnen testen. Deze regeling hiervan gebeurd elektrisch door midden van solenoids (soort magnetische spoelen) die worden aangestuurd met een signaal. Nu is het de bedoeling dat ik deze zelf zou kunnen aansturen doormiddel van een test toestel. Zo kan men zien bij defecten of het probleem mechanisch ligt of eerder bij de aansturing van de machine zelf.

Nu om dit te kunnen verwezenlijken had ik gedacht om met arduino te werken. Ik heb al enige basis ervaring opgedaan maar het stelt niet zo heel veel voor mits mijn opleiding meer toegespitst is op onderhoud van machines en niet de sturing ervan. :mrgreen:

nu dacht ik hierbij een pwm regeling te maken met arduino die met een pot meter geregeld kan worden. Men zou hierbij ook de ampères willen aflezen die men naar de solenoids stuurt.
nu zat ik nog met de volgende problemen: :?:

-Een arduino uno bordje waar ik mee leren werken heb levert maar een 20 ma als ik het goed heb en de nodige signalen varieren tussen de 500ma en 1500 ma.
-sommige machines werken met 12 v anderen met 24v

Graag zou ik hierbij wat advies willen bekomen hoe ik dit best kan aanpakken of waar ik mij informatie kan inwinnen over de nodige componenten/oplossingen hiervoor. Of misschien ligt mijn oplossing hiervoor niet bij arduino en ergens anders het is allemaak mogelijk.

Op het filmpje ben ik een soort gelijke proef tegen gekomen van wat ik zou willen bereiken: https://www.youtube.com/watch?v=Ntvv9fykyDo

Alvast bedankt voor de info en hulp! :D

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Advies/Hulp stageproject

Berichtdoor Koepel » 17 Mrt 2017, 13:05

Dat filmpje is een EGR solenoid. Die is er voor gemaakt om met PWM aan te sturen. Er zit een veer in die de kern tegenhoud. Een normale solenoid valve gaat niet geleidelijk.

Tussen de 0.5 en 1.5A ? Dat is maar weinig. Weet je dat zeker ? Kun je dat nog een navragen ?

Wanneer er kostsluiting is, hoe voorkom je dan dat jouw testschakeling stuk gaat ? Dat is misschien nog wel de grootste uitdaging.

Zonder PWM is een relais het meest eenvoudige, maar met mosfets is leuker.
Met PWM kunnen transistors of mosfets gebruikt worden. Ik zou dan een optocoupler tussen de Arduino en de mosfet zetten. Dat voorkomt een aantal problemen.

De 12V of 24V maakt niet uit.
Waarmee voed je de Arduino ? Met diezelfde 12V of 24V ? Dan kun je een DC-DC converter gebruiken om er een lagere spanning van te maken.

Ik keek wel eens naar Discovery Channel, naar de goudzoekers en bomen rooiers. Er gaat dan nogal vaak wat mis met (oude) machines. Dus maak het grof en stevig.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Advies/Hulp stageproject

Berichtdoor shooter » 17 Mrt 2017, 13:28

Zoek de data op van de kleppen die je wilt testen, ofwel zijn het spanning of stroomgestuurde wat zijn de spanningen die je nodig hebt en de stromen.
eigenlijk is een regelbare voeding de oplossing.

Vervolgens kun je zeker een arduino gebruiken om een PWM signaal te maken (wel even overleggen met je baas, want soms zijn de kleppen zo snel dat je een DC signaal moet gebruiken.
kan ook hoor door het afvlakken van je PWM signaal, bijvoorbeeld met een LM317. (die zorgt dan ook gelijk voor de stroombuffer die je toch nodig hebt.

Voor de voeding gebruik een interne voeding die naar 9 Volt gaat, de arduino maakt er dan wel 5 Volt van.
Gebruik of een stroombegrenzer of een simpele stroomautomaat (zoals in huizen/ of elektromotoren).

doe de stroommeting direct voor de terminals, met een hall sensor, of zelfs met een inline display.

Begin eerst maar met verzamelen wat ze willen en stel een document op met eisen, wensen, mogelijkheden
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Mrt 2017, 09:22

Re: Advies/Hulp stageproject

Berichtdoor Frits » 18 Mrt 2017, 16:05

Beste,

Al reeds bedankt voor de info!

ivm de solenoids.. deze worden normaal door de Ecu van de machines aangestuurd met een pwm signaal ze zijn er dus opvoorzien om met een dergelijk signaal ze te kunnen sturen.
De solenoids zijn stroomgestuurd ik geef een voorbeeld van een van de machines

Ze werken op 12V
signaal:
Engine rpm
1050-->550mA
1200-->600mA
1400-->700mA
1600-->775mA
1800-->850mA
2000-->900mA
enzover tot
2800-->1300mA

Dit signaal is dan wat ik uiteindelijk zou moeten bekomen met mijn opstelling. Er zijn echter verschillende machines en de signalen die ik vind liggen momenteel tussen de 500mA tot max 1800mA tot nu toe. Nadeel is wel dat de solenoids 12V voeding nodig hebben en bij andere machines dan weer 24V ze werken voor de duidelijkheid op DC signaal.


Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is voor jullie 8-)

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Advies/Hulp stageproject

Berichtdoor shooter » 19 Mrt 2017, 03:25

meet de stroom met een hall sensor en regel daarmee een pwm signaal met een fet of transistor.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten