ethernet

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

ethernet

Berichtdoor hazanovo » 13 Mrt 2017, 19:24

Beste leden,

Ik wil graag een w5100 ethernet schield kopen om data te loggen naar het internet via arduino mega. De data wil ik ieder moment van de dag met mijn telefoon bekijken en als het mogelijk is ook aanpassen.

Mijn vraag in deze is, als ik dit shield koop. Moet ik dan een website maken waar die data naar toe wordt verzonden?
Zo niet, moet ik dan een ip adres in de browser intypen?
Hoe gaat dit in zijn werking?
Heeft iedereen toegang tot mij data ? Ik zie wel veel voorbeelden op het internet, maar mijn vragen kom ik niet tegen.


Gegroet

Advertisement

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: ethernet

Berichtdoor hazanovo » 15 Mrt 2017, 15:16

Niemand weet het ?

https://www.vanallesenmeer.nl/Ethernet-Shield-W5100

Het gaat om dit shield

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ethernet

Berichtdoor Koepel » 15 Mrt 2017, 17:38

Natuurlijk hebben we je vraag gezien, maar dat is een beginnersvraag, terwijl je iets wilt maken dat voor gevorderden is. We wisten dus niet zo goed wat we met je vraag aan moesten :?
Hieronder doe ik een poging om een overzicht te geven wat je met het Ethernet Shield kunt doen :geek:

De W5100 wordt erg warm. De nieuwere W5200 zou wat beter zijn, en sommigen gebruiken de W5500, die zit op het "Arduino Ethernet Shield 2".
Het verbindt een Arduino board met een vaste ethernetkabel naar je thuisnetwerk.

Ik heb zelf een oude Arduino Mega 2560 (geen versie R3) gecombineerd met een W5100 Ethernet Shield (geen versie R3).
Daarna was het beste is om een Arduino Mega 2560 versie R3 te combineren met een Ethernet Shield V1 versie R3.
Tegenwoordig is een goede keuze om bijvoorbeeld de Arduino Due te combineren met een Ethernet Shield 2.

Met dat Ethernet Shield kun je dingen opvragen als client. Je kunt er ook een kleine webpagina op zetten, dan is het een server.
Je kunt ook alles tegelijkertijd door elkaar heen doen: email client, webserver, NTP client voor de tijd, telnet server, ftp client, MQTT client, enzovoorts. Natuurlijk kun je ook gegevens doorsturen naar een webserver die de gegevens opslaat en ze bijvoorbeeld in een grafiek laat zien.

Als je op het Ethernet Shield een server draait, en je wilt die vanaf het internet bekijken, dan is het nodig om in je router een poort open te zetten en dat richting je Ethernet Shield te sturen. Vanaf het internet vul je dan je eigen IP nummer in dat je thuis hebt.
Wanneer je een server gebruikt op het internet met een domeinnaam, dan hoef je niets in de router te wijzigen, en kan het Ethernet Shield zijn gegevens opsturen naar die server. Die server kan dan bijvoorbeeld PHP met mySQL draaien. Ik ben sinds kort voorzichtig begonnen met PHP en een database, maar ik ben nog niet zover dat ik je daarbij kan helpen.

Er zijn gratis websites waar je gegevens naar toe kunt sturen. Bijvoorbeeld https://thingspeak.com/, dan kun je zelf kiezen welk deel openbaar en welk deel privé is. Daarmee zou je kunnen beginnen als je zelf geen server hebt met PHP en mySQL.

Een Arduino met Ethernet shield werkt helaas niet altijd betrouwbaar, en de code is vaak ingewikkeld. Er zijn natuurlijk libraries, maar toch is het vaak nodig dat je elk detail begrijpt.
Dit is bijvoorbeeld de code van een webserver, waarbij de website op een SD geheugenkaartje staat: http://playground.arduino.cc/Code/WebServerST

Wanneer je veel met internet wilt doen, is het eenvoudiger en betrouwbaarder om een mini linux systeem te gebruiken.

Poeh poeh, dat was een lang antwoord :mrgreen: Nu jij weer :roll:

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: ethernet

Berichtdoor hazanovo » 15 Mrt 2017, 19:55

Koepel

Dankje wel voor de uitgebreide uitleg. Dat is waar ik naar opzoek was. Ik zal een w5200 zoeken zoniet blijf ik bij de oude.
Hoe lastig is het om zeg 8 waardes naar een gratis server te sturen? En hoeveel invloed heeft dit op de prestaties van de mega?

Arduino moet de temp,vochtigheid,grafieken,128x64 scherm,
3 ventilators,servoklep, stroom meten, 8x PWM, en de menu's op het scherm regelen.

met de sketch zit ik op 28% van de geheugen.

Gaat de arduino dat allemaal redden met internet verwerken en tegelijkertijd de bovengenoemde besturen...?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ethernet

Berichtdoor nicoverduin » 15 Mrt 2017, 20:07

Wat je moet besturen stelt niet veel voor mits correct geprogrammeert. Van belang is de update frequentie op de server. Als jij elke seconde wilt updaten kun je het wel vergeten. De webinterface zal rond de 10-15 k opnemen. Dus plek zat. 8 waarden versturen is geen probleem. Net zo moeilijk als een
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: ethernet

Berichtdoor hazanovo » 15 Mrt 2017, 20:55

Update ongeveer elke 60 seconden of 120 gaat dat wel goed?

Gaaf ding die arduino, ik blijf me steeds verbazen wat voor pit er in dit kleine apparaatje zit.


En maak je laatste zin even af ik hang aan je lippen =)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ethernet

Berichtdoor nicoverduin » 15 Mrt 2017, 21:00

Een =1 dus de zin was af. En een x per minuut is geen probleem. Response kan wel eens oplopen tot 5 seconden
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten