Nextion ijken?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Nextion ijken?

Berichtdoor Dries » 06 Mrt 2017, 10:19

Hoi Ben,
welkom in het Nextion clubje :mrgreen: ik ben iets gelijkaardigs bezig, ik laat de lichtsterke met een statusbar zien op de de Nextion. werkt ook mooi.

Advertisement

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nextion ijken?

Berichtdoor benvo » 06 Mrt 2017, 16:47

Inderdaad ook mooi, Dries.

Eigenlijk schijnen we te werken aan vergelijkbare zaken. Elke keer denk ik, dit is het wel. Maar dan bedenk ik toch weer iets nieuws....en daar gaan we dan weer. Gewoon omdat ik het leuk begin te vinden!

Succes, in ieder geval met jouw projecten!

Groet,
Ben.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nextion ijken?

Berichtdoor benvo » 06 Mrt 2017, 16:53

Toch nog een vraag;

Koepel schrijft over -2 en +2 graden. Dus beneden mijn minimum en boven mijn maximum temperatuur bereik om een "error" aan te geven. Die -2 is een getal beneden de nul, op zich logisch maar... Vast een domme opmerking maar een cirkel heeft 360 graden, zou ik dan die -2 niet ook 358 graden kunnen noemen en dus een negatieve graden aanduiding zo vermijdend?

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nextion ijken?

Berichtdoor Koepel » 06 Mrt 2017, 17:25

Graden, graden, graden... mijn wasmachine staat op 0 graden terwijl hij de fijne was bij 40 graden draait (waterpas versus temperatuur).
Het is te verwarrend :roll: Er is de graden van de temperatuur, de graden en hoeken van het plaatje en de graden van de Nextion Gauge.

Je sketch heeft te maken met de temperatuur in graden Celsius. Dat is een belangrijk gegeven in de sketch.

De Nextion Gauge is alleen maar de uitvoer. Dat er een berekening nodig is om de wijzer op de juiste plaats te krijgen, dat zal best, maar dat is voor de sketch totaal niet interessant. De getallen die de Nextion Gauge nodig heeft zijn toevallig ook 'graden', maar het hadden ook uien of patatten kunnen zijn. Het wordt zelfs veel eenvoudiger als je de waarde voor de Nextion Gauge in 'patatten' gaat doen. Nul patatten is 9 uur (horizontaal naar links), en 180 patatten is 3 uur (horizontaal naar rechts).

De schaal van de temperatuur loopt van 0 tot 50 °C. Daarom leek het mij leuk om meter te simuleren waarbij een kromme naald klem in de hoek staat voorbij de schaalverdeling. Dus ik dacht aan -2°C en +52°C. Je kunt ook de naald naar beneden laten hangen.
Er is een omzetting nodig van graden Celsius naar patatten. Die omzetting hoort zijn werk te doen, ongeacht of de temperatuur negatief is. Als je de naald naar beneden wilt laten hangen, dan zou ik daar een uitzondering voor maken, en voor die speciale situatie apart bepalen hoeveel patatten er nodig zijn (de Nextion Gauge heeft dan 270 patatten nodig).

Je gaat nu de temperatuur van -2°C verwarren met 358 patatten, terwijl die twee niets met elkaar te maken hebben :shock:

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nextion ijken?

Berichtdoor benvo » 06 Mrt 2017, 19:21

Ja! Kijk daar had ik niet aan gedacht! Graden en graden... Een domme vraag, toch. Maar het is nu duidelijk. Overigens wil ik de naald niet naar beneden laten hangen, het was alleen maar bedoelt als voorbeeld om duidelijk te krijgen of ik je goed begreep. Wat trouwens het geval is.

Nu is het even wachten tot de Nextion binnen is om het apparaat onder de knie te krijgen. Wel blijf ik er alvast over lezen. Net zo blijf ik bezig om mij in de Arduino programmering te bekwamen. Ik heb n.l. nog wat plannetjes...

Dank je wel, Koepel!

Groet,
Ben.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten