nextion display toevoegen aan arduino project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor Koepel » 27 Feb 2017, 13:40

Je kunt één achtergrond maken, met daar in alle (lege) metertjes en alle (niet aktieve) knoppen en zo.
Vervolgens plak je in de Nextion Editor alleen de wijzer op het metertje. In de Arduino kun je dat NexGauge component vervolgens aansturen.

Ik kwam er pas nog achter dat je in de Nextion Editor een veld kunt selecteren en een heel stel componenten met de muis of cursor-toetsen kunt verschuiven. Daarom is het handig om de opbouw van het scherm (het achtergrond plaatje) eerst in een tekenprogramma te doen.

Je zou ook een paar lege knoppen kunnen toevoegen. Vanuit de Arduino kun je daar later nog een tekst op zetten en iets mee doen.

Advertisement

Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Feb 2017, 15:16

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor bmweetje3 » 28 Feb 2017, 10:01

ik denk dat ik dat ga doen, in paint of iets dergelijks de schermen samenstellen met afbeeldingen en dan deze in laden in de nextion editor.

Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Feb 2017, 15:16

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor bmweetje3 » 02 Mrt 2017, 04:36

nog 1 klein vraagje over de afbeeldingen, her en der zie ik dat men png icoontjes gebruikt voor de knoppen en andere icoontjes. als ik nou een achtergrond gebruik moet deze dan ook png zijn of kan dit ook bmp of jpeg zijn?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor Koepel » 02 Mrt 2017, 08:58

Dat kon ik niet vinden. Hij pakt de meeste formaten neem ik aan, zoals png, gif, jpg, enzovoorts.
Met een tekenprogramma kun je dat omzetten, dus het formaat kan het probleem niet zijn.
Een plaatje als png-bestand is de beste keuze. Met een jpg-bestand op een klein scherm zou de compressie zichtbaar kunnen worden.

Ik gebruik GIMP omdat ik daarin meerdere lagen kan maken. De verschillende onderdelen in het plaatje hebben een eigen laag. Die kan ik verschuiven of uitzetten. GIMP is misschien wat onhandig om mee te werken, maar een tekenprogramma dat meer kan dan Paint is wel zo handig.

Het is in het begin een beetje proberen wat er goed uit ziet. Iets dat een beetje donker is ziet er op het scherm een stuk donkerder uit. En soms springt een groene kleur er teveel uit op het display.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor nicoverduin » 02 Mrt 2017, 09:06

Naast dat je dat natuurlijk zelf gerust hadden kunnen proberen..... ja
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor Dries » 02 Mrt 2017, 15:32

Nico, hoe zit dat juist met die 5V voor de Nextion? mag je het scherm niet voeden via de Arduino zelf?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor nicoverduin » 02 Mrt 2017, 16:32

Die kleine schermpjes gaat prima. Die grotere niet omdat je te weinig stroom hebt. En dan gaan ze permanent stuk. Dus lees altijd de wiki bij itead.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor benvo » 02 Mrt 2017, 19:03

Hallo allemaal,

Neem me niet kwalijk dat ik me met deze topic bemoei.
Ik las de vraag over het png. formaat. Ook ik ben bezig mij te verdiepen in het Nextion gebeuren. Ook hier het probleem dat ik het scherm nog niet heb. Wel ben ik al bezig met het maken van achtergrondjes voor metertjes die ik straks op het schermpje zou willen hebben. Dit doe ik met een tekenprogramma genaamd: "Inktscape". Dit programma slaat de gemaakte tekeningen ook op in het png. formaat, omzetten is dan dus niet meer nodig. Bovendien kan het programma werken met lagen. De lagen kunnen ook naar boven of naar onderen gebracht worden Een Nextion kan dat, volgens mij, zelf niet. Het programma is Freeware. Misschien hebben jullie hier iets aan?

https://inkscape.org/nl/download/


Groet,
Ben.

Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Feb 2017, 15:16

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor bmweetje3 » 02 Mrt 2017, 23:10

Nico,

Het probleem is dat ik het scherm nog niet heb dus zo makkelijk kan ik dit niet testen.

Ik ga gewoon een paar afbeeldingen met verschillende indelingen maken en kijk tzt wel wat het beste werkt. Wel heb ik nog deze site gevonden en hier kun je dus zelf wat buttons maken, misschien al bekend bij sommige maar ik vind deze wel makkelijk. http://buttonoptimizer.com/
Dus het is nu wachten op het scherm en alvast een voeding knutselen. Ik heb voor een drukmeter een voeding van 20-30V nodig dus kan ik daar mooi de voeding van afhalen voor het scherm en de arduino en het relais bordje. Of dat ik 2 losse voedingen ga nemen dat kan ook. Nog genoeg te knutselen dus.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: nextion display toevoegen aan arduino project

Berichtdoor nicoverduin » 03 Mrt 2017, 09:20

Wel eens de debug functie geprobeert in de editor?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten