Thermo regelaar / DC motor driver

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 22:08

Thermo regelaar / DC motor driver

Berichtdoor umakebot » 05 Jan 2012, 03:37

Als onderdeel van een biotechnisch project heb ik samen met 2 vrienden een temperatuurregelaar gemaakt. Het idee was dat we met een peltier element (Verplaatst warmte als er een spanning op wordt gezet) van een blokje aluminimum de temperatuur gingen regelen.
Het is nog steeds een leuk arduino projectje geworden, maar uiteindelijk gebruiken we nu een andere methode.

Wat je ziet is een Arduino shield met een vnh3sp30 DC motor driver chip erop. Het peltier element moest namelijk zowel kunnen koelen als verwarmen met verschillende vermogens. Dan kom je al snel uit bij een DC motor driver die hetzelfde moet kunnen. De chip in kwestie kan 30A in totaal aansturen, bij max 40V, dus dat is best veel voor zo'n klein ding zonder heat sink. Ik heb m bij 12A en 12V geprobeerd, en toen was er nog totaal geen warmteontwikkeling.

Verder zit er een mcp3304 8 kanaal 12-bit ADC chip op (voor de temperatuur sensors), en een constant-current LED sink driver. De temperatuur sensoren horen achteraf ook condensators erbij te hebben om ruis te beperken. Zodra de motor driver aangaat zie je daarom dat de ADC chip wat extra ruis oppikt.

De PCB heb ik met Eagle gemaakt en bij futurlec laten maken, en het solderen met de hand gedaan. Het was de eerste keer dat ik SMD probeerde, dus eerst ging er veel te veel soldeerpasta op :)

attachment-SDQJ5V.jpg
(40.86 KiB) 346 keer gedownload


Afbeelding

Ik heb trouwens nog 3 PCBs over, als iemand een motorcontroller wil maken op basis hiervan.
Als jullie meer willen volgens kan je trouwens ook op ons blog kijken

Advertisement

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten