Help! RGB led strip gesynchroniseerd op muziek

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Feb 2017, 17:44

Help! RGB led strip gesynchroniseerd op muziek

Berichtdoor Ikbenoud1 » 08 Feb 2017, 19:24

Laatst kreeg ik het idee om een of twee RGB led strips van 5m in mn studentenkamertje op the hangen. Deze wou ik dan laten verkleuren en aan en uit springen op de maat van de muziek. Ondertussen ben ik er al wel achter dat de power supply van de arduino mij niet gaat helpen.

Daarom was ik dus van plan om een externe voeding aan te brengen voor deze led strips. Het gaat hier over een 5 meter 60/LED p/m RGB strip en dit is volgens de website gelijk aan 72 watt. Op 12v komt is dit dus gelijk aan een sterkte van 6A. Toch wil ik het liefst een voeding van iets hoger, omdat ik graag 8-10 meter van deze strip wil ophangen (12A? kan een breadboard dit aan?). Die voeding wordt dan natuurlijk wel wat aan de hoge kant en dus heb ik waarschijnlijk, zoals ik bij andere projecten zag, een 3 paar transitoren nodig (liefst zonder koelelement).

Nu zijn mijn vragen, welke voeding zal ongeveer genoeg zijn voor 5m en welke voor 8-10 m? Wat voor transitoren heb ik hier voor nodig? En nog een laaste vraag, ben ik op de goede weg met deze opstelling (http://imgur.com/a/HoX0e), of ben ik iets cruciaals vergeten (ik heb geen ervaring met circuits opbouwen)? Ook heb ik in de bijlage een batterij van 9 volt gebruikt ter illustratie.


Heel erg bedankt alvast!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Help! RGB led strip gesynchroniseerd op muziek

Berichtdoor nicoverduin » 08 Feb 2017, 21:11

Je hebt verschillende soorten led strips dus geef even een link over welke strip je het hebt. Zelf werk ik veel met WS2812B ledstrips. 5V en ongeveer 60mA per LED (bij volle uitsturing). Dus afhankelijk van de dichtheid per meter kun je berekenen hoeveel A bij 5V je nodig hebt. Toch zit er een addertje onder het gras. Hoewel je met een datapin kan aansturen loop je wel de kans dat je verliezen gaat krijgen door de weerstand van de voedingslijnen in de strip. Dan gaan de laatste Leds wat knipperen bij een lengte van 5M. Is mijn ervaring. Dit kun je wel oplossen door de + naar aftakkingen (bijv per meter) te maken. Alle + draden komen daarna samen bij de voeding. Zo ook de GND. De Arduino verbind je met de GND aan de voeding GND en verder een datapin.
Afhankelijk van je programmeer kwaliteiten kun je rond de 500 leds tegelijk aansturen. De strip is in het geheugen gewoon een tabel van 3bytes x aantal leds.
Dan moet je nog de code maken om te reageren op geluid. Dus verder verwacht ik niet dat je komt of je moet al naar een Mega.
De voeding mag altijd meer kunnen leveren dan je nodig hebt. Immers je vraagt stroom. Je krijgt het niet.
De transistoren is mij niet helemaal duidelijk. Voor een WS2812B wordt het schakelen van de RGB leds in de LED zelf geregeld waardoor het vermogen ook verdeeld wordt over de leds. Dus geen warmte problemen.
En een beetje stroom door een breadboard is de goden verzoeken. En gezien je vragen zou ik zeker het schema en aansluitingen ed even laten zien hier voordat je de stroom erop zet.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Feb 2017, 17:44

Re: Help! RGB led strip gesynchroniseerd op muziek

Berichtdoor Ikbenoud1 » 08 Feb 2017, 22:53

Allereerst bedankt voor de reactie! Ik zie dat u adressable led strips gebruikt en denk dat deze apart van elkaar geprogrammeerd worden? Ik gebruik (http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-5050 ... 1055672866) deze strip, deze is non adressable en dus veranderen alle kleuren tegelijk. Hier moet het probleem van genoeg programmeerruimte op de adriuno opgelost zijn?
Verder zal ik dus de voeding direct op de ledstrip aansluiten en kabels per deel van de strip terugleiden, dit is een goede tip!
Ook gebruik ik een aparte voeding voor de adriuno zelf en zal deze ook gemeenschappelijk aan de GND aansluiten. Het voorlopige probleem waar ik nu dan nog meezit is inderdaad de transitoren.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Help! RGB led strip gesynchroniseerd op muziek

Berichtdoor nicoverduin » 08 Feb 2017, 23:19

Als ik die link bekijk zit allers er al bij... voeding, strip en de controller. Die werkt op IR. Vandaar die handbediening. Wat het meest eenvoudig is, is achterhalen welke codes hij uitstuurt en die dan uitsturen vanuit de Arduino met een IR diode. Waarom zou je het wiel uitvinden als dat al gedaan is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Help! RGB led strip gesynchroniseerd op muziek

Berichtdoor shooter » 09 Feb 2017, 21:16

een breadbord kan maar 1 Amp hebben dus je zult het anders moeten oplossen, bijvoorbeeld draadjes solderen en ja je hebt transistoren of fets nodig, om het aan te sturen.
zoals nico zegt kun je de AB gebruiken, maar je kunt ook de strip direct aansluiten.
en ja er gaat veel stroom lopen dus er zal wat elektronica tussen moeten.
je zult wel moeten kijken of de kathodes, of de anodes aan elkaar hangen in de strip.
De voeding die bij de strip zit is prima hoor.
wellicht kun je ook nog de besturing hergebruiken. maar dat is afhankelijk van je elektronica kennis.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten