Telemetrie via Arduino.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Feb 2017, 18:47

Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor Bert-V » 08 Feb 2017, 16:02

Ik ben sinds zo'n anderhalf jaar bezig met de bouw van een RC stoomsloep en deze nadert zijn voltooiing.
De ketel daarvan wordt op gas gestookt en nu wil ik als extra veiligheid (en ook wel een beetje voor de lol van het bouwen) een gaslek detectie systeem inbouwen.

Na het horen van het bestaan van Arduino met al zijn mogelijkheden ben ik me daar recent in gaan verdiepen om te zien of dit voor mij interessant is. En dat is het!
Al vrij snel - nadat ik een algemeen starter setje in CN besteld had - kwam ik dit project: https://create.arduino.cc/projecthub/Ar ... sor-79c54a met gassensor in Arduino tegen.
Ik heb deze op een breadboardje gebouwd en het werkt prima maar moet vanzelfsprekend om echt te kunnen gebruiken nog wel wat verfijnd en aangepast worden.

Nu komt mijn vervolg stap en wens waarvan ik hoop dat ik hier op dit forum een antwoord kan krijgen of vinden:
De verkregen informatie van de sensor (in de vorm van de rode en groene led uit het schema) wil ik draadloos met een reikwijdte van ca. 100 meter (of meer?) op een ander punt - als een soort of vorm van Telemetrie - weer kunnen ontvangen.
Is dat binnen Arduino mogelijk?
Zo ja, wat of welke componenten heb ik hier voor nodig en wie heeft daar enige ervaring mee?

Ik heb iets gehoord en gelezen over Wifi, Xbee en Zigbee.
(Bluetooth valt vanwege zijn beperkte bereik af).
Alle thermen en kreten heb ik redelijk uitgebreid geGoogled maar raak op enig moment in een bos verzeild waar ik de bomen van het bos niet meer kan onderscheiden.

Ik hoop dat er hier iemand is die mijn vragen en doel begrijpt en mij daarbij wilt helpen.

Met vriendelijke groet, Bert

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor Koepel » 08 Feb 2017, 18:12

De XBee heeft verschillende mogelijkheden en staat bekend om de goede kwaliteit.

Bluetooth en Wifi hebben moeite met 100 meter.
Een module met 433MHz of 868MHz met een gerichte antenne zal ook nog wel lukken, denk ik.

Het is eenvoudig om een module te kopen met een groot bereik, maar vaak zijn die modules niet toegestaan in Nederland.

Speciaal voor dat soort dingen is LoRa ontwikkeld. Daar kunnen anderen meer over vertellen ;)

Weet je hoe zo'n elektro-chemische sensor werkt ? Hij moet eerst 24 uur aan staan, om de waarde wat stabieler te krijgen. Hij kan zeer gevoelig zijn voor het ene gas, en veel minder voor een ander gas. Het is lastig om exact de concentratie van een gas te meten. Als je de analoge waarde in een grafiek zet, dan kun je wel zien waarneer de luchtkwaliteit slechter of beter werd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor nicoverduin » 08 Feb 2017, 18:48

Lora zou een optie kunnen zijn. Maar dan heb je wel een gateway in de buurt nodig. Ligt een beetje aan waar je zit.
Wel kun je overwegen om data te pinnen tussen 2 lora modules. Ik heb dat wel eens getest met eentje thuis op zolder en een in de auto om te kijken hoever ik kwam... Ruim een km. Wel moet je dan de berichten niet te lang maken (iets van 30 bytes). Kwa kosten moet je rekenen op 20-25 euri per Arduino + nog de Arduino. Zie : https://www.aliexpress.com/item/Long-di ... 0.0.tcXH1l
Ik kreeg er wel een gratis antenne bij maar die kan gelijk in de vuilnisbak...... Beetje knappe antenne praat je over iets van 4-5 euro
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Feb 2017, 18:47

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor Bert-V » 08 Feb 2017, 21:55

Allereerst bedankt voor de reacties.
In mijn eerste post had ik al aangegeven waar ik eigenlijk zo'n beetje naar toe wilde met mijn Arduino / Telemetrie verhaal.
Waar ik het in deze eerste post (nog) niet over gehad heb is de beperkte ruimte die ik heb om iets in te kunnen bouwen.
Om daar voor de meedenkers hier op dit forum enig inzicht in te geven heb ik een linkje naar een ander forum waar ik het bouwverslag van dit scheepje bijgehouden heb.
Dat linkje is: http://www.modelbouwforum.nl/threads/bo ... ia.235226/
Het zal voor vele hier vermoedelijk een hoop niets zeggende bla bla zijn en waar je gewoon snel lang kan bladeren, maar zo tegen het eind van dit verslag komt het Sensor en Arduino verhaal in beeld en ook waar ik wil proberen deze zo ongeveer onder te brengen.
Zo weet ik dat ik bijv. het Uno bordje niet, maar het Nano bordje wel kwijt zal kunnen.
Rondkijkend bij o.a. Banggood kwam ik de lekker kleine Wifi modules tegen en hoopte daar iets mee te kunnen.
Daarna vertelde iemand dat het ook of misschien beter met Xbee zou kunnen maar helaas geen verdere toelichting of uitleg.
Om het dan maar zelf verder uit te zoeken (waar niks mis mee is) werd al Googlend het bos steeds groter en groter en raakte ik het spoor min of meer bijster.

Het door jullie geopperde Lora verhaal - wat op zich goed klinkt - zal ik naar verwachting vanwege de omvang niet kwijt kunnen in dit model.

Misschien is dit deel van de bouw van het scheepje in deze omstandigheden helemaal niet haalbaar en zal ik me met de alarmering moeten beperken tot een paar zichtbare led's die ik eigenlijk vanwege de authentieke uitstraling van het scheepje ook liever uit het gezichtsveld wilde houden.

Wat de gassensor betreft; Hiervoor heb een MQ-2 sensor en deze is geschikt voor het soort gas wat ik onder de ketel verstookt.
Met de gemaakte proefopstelling heb ik de sensor ook met dit gas getest en hij reageert vrij snel en direct.
Het is voor mij belangrijk om wanneer ik bijgetankt heb te weten op welk moment het eventueel gelekte gas (wat zwaarder is dan lucht) verdampt is en ik veilig het vuur onder de ketel kan ontsteken.
Een andere moment dat de sensor alarm zou kunnen geven is wanneer de vlam uitgewaaid is en het gas in het schip stroomt.
Dit zou op het water kunnen zijn en vandaar mijn idee van telemetrie en kan of moet ik misschien toch genoegen nemen met een kleiner bereik?!

Ik heb in de afgelopen tijd al op heel veel plaatsen van het internet gezocht maar hoewel ik het me absoluut niet voor kan stellen lijkt het wel een beetje op of ik de eerste cq de enige ben die dit bedenkt en zou willen proberen te maken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor Koepel » 08 Feb 2017, 22:19

Zo'n MQ gas sensor kost maar 2 euro (80 eurocent voor de MQ-2), en krijgt waarvoor je betaald. Ze zijn heel gevoelig, maar niet nauwkeurig en niet explosie-veilig.
Zeg een voor de grap eens tegen iemand die bij de Gasunie werkt, dat je in een kleine ruimte met brandbare vloeistoffen en dampen een gas-sensor gaat gebruiken die een heater heeft, dan springt diegene meteen van zijn stoel.

Denk bij zo'n sensor vooral aan het meten van de luchtkwaliteit.
Hier staat wat algemene informatie: http://playground.arduino.cc/Main/MQGasSensors

Er zijn sensoren die wel veilig zijn, die worden minder warm, hebben een demp-filter, en kosten veel meer, en zijn groter.

Ik denk dat je die 100 meter kun je vergeten. Een paar meter is realistischer, bijvoorbeeld met Bluetooth. Er zijn Bluetooth modules met goede kwaliteit die tot 50 meter zouden kunnen. Of anders misschien toch LoRa: https://www.adafruit.com/products/3078.
Je kunt eenvoudig beginnen, en dan later alsnog een betere versie er in plaatsen. Maar die gas-sensor zit me niet lekker, en ik weet eigenlijk niet hoe dat op te lossen. Je kunt trouwens een buisje met ventilator gebruiken om de lucht naar de gas-sensor te brengen, wanneer het lastig is om de gas-sensor op de juiste plaats te krijgen.

Hier zie je hoe de sensor er van binnen uit ziet. Dat is bij alle MQ-sensor zo, meer is het niet.
http://sensorworkshop.blogspot.nl/2008/04/sensor-report-mq3-gas-sensor.html

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor shooter » 08 Feb 2017, 23:28

na 7 paginas bouwbeschrijving (heerlijk, en mooi gedaan hoor) kom je op een gassensor, en ja die wordt een beetje warm, (en dat kost dus batterij) er ontstaat dan ionisatie onder het schermpje en daardoor zal de elektrode dus een beetje spanning gaan voeren die je na een opamp kunt meten.
De sensor is behoorlijk gevoelig voor een groot aantal gassen, helaas ook gevoelig voor water/stoom, dus eigenlijk is het wel een heel leuk idee, maar in een dergelijk klein scheepje niet echt haalbare kaart. begin simpel en maak op de digitale uitgang van de sensor een ledje, dat in de mast zit (fluitsignaal)
verder zou je de servo van het gasklepje uit kunnen zetten als je gas ruikt (omdat de vlam uit is)
Omdat je RC gebruikt kun je natuurlijk ook een zendertje in de boot zetten en dan een ontvanger bij jouw eigen zender, dan heb je geen last van bereik etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Feb 2017, 18:47

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor Bert-V » 09 Feb 2017, 12:43

Wederom bedankt voor de reacties.
De werking en bijbehorende vraagtekens over de beoogde gassensor had ik in mijn eerder genoemde bouwverslag elders op een ander forum ook al eens aan het daglicht gelegd.
Toen ik nog werkte had ik zo nu en dan ook wel eens - zij het terzijde - met "werken in besloten ruimtes" te maken en weet via de daarbij behorende opleidingen en vereiste certificatie wel het e.e.a. van deze materie.
Echter van de principe werking van sensors als bijv. de MQ-2 had ik nog nooit gehoord.
Als je de betreffende sensor uitvoerig gaat Googlen kom je het eigenlijk in heel de wereld tegen en niet alleen bij de goedkope internet winkels maar ook bij gerenommeerde bedrijven die er zelfs een industriële toepassing op het labeltje aan toevoegen.
Nu ik ook niet meer in die omgeving verkeer mis ik jammer genoeg de contacten met deskundige personen om hier zo nu en dan nog eens vrijblijvend van gedachte te kunnen wisselen.

Maar goed het verhaal en doel van mijn vraagstelling hier op dit Arduino forum had meer betrekking op de mogelijkheid of het haalbaar is om met Arduino een Telemetrie toepassing te maken en zo ja? Hoe?

Een andere optie die er nog is is telemetrie via mijn zender / ontvanger en ook hier heb ik al eerder en meerdere keren naar gekeken en menig Google uurtje aan besteed.
Mijn zender (en ontvanger) zijn telemetrie voorbereid maar hoe vreemd het ook mag zijn!
Ook hier loop ik door het niet kunnen vinden van de geschikte (zelfbouw) informatie al heel snel in vast en ik al weer vrij snel terug val op de wereld van Arduino waar relatief zoveel van en over te vinden is. Het betaalbaar zijn van losse componenten is daarbij eveneens een groot voordeel.
Overigens zou ik dan nog steeds een koppeling tussen het Arduino project en de zender / ontvanger moeten maken.

Hoewel ik het zoeken en de strijd nog niet gelijk op wil geven begin ik toch wel te geloven en in te zien dat het e.e.a. op zich wel bestaat maar voor mijn beoogde doel waarschijnlijk niet haalbaar zal zijn.

Mocht er nog iemand ideeën hebben dan zijn deze ten alle tijden van harte welkom en zo niet dan toch in elk geval bedankt voor het meedenken in deze materie.

M.v.g. Bert

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor shooter » 09 Feb 2017, 18:27

het grote probleem in de hele materie is natuurlijk afstand, en vergunningen. als jouw besturing al een telemetrie hebben dan zou ik die gebruiken, kun je ook eens bij een club varen, want een extra zender is meestal een grote stoorzender als je samen bent. en terecht.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Feb 2017, 18:47

Re: Telemetrie via Arduino.

Berichtdoor Bert-V » 09 Feb 2017, 21:18

shooter schreef: als jouw besturing al een telemetrie hebben dan zou ik die gebruiken, kun je ook eens bij een club varen, want een extra zender is meestal een grote stoorzender als je samen bent. en terecht.


Ik vaar al vele jaren bij een club en zo nu en dan ook op uitwisselingsbijeenkomsten.
De frequentie verdeling in de RC wereld is goed en waar nodig - zoals op grote evenementen - met de nodige onderlinge afspraken prima geregeld.
Ondanks dat komt het storen wel eens voor, maar over het algemeen valt het wel mee.

De modelvliegwereld gebruikt - als ze een beetje geavanceerd bouwen en vliegen - een aantal telemetrie componenten zoals accu control, GPS, motor toerental, temp. en nog een enkel RTF ding.
Deze componenten zijn in de (web) winkels overal kant en klaar te koop en als plug and play in te bouwen.
Wat ik wil en zoek komt in dat wereldje niet voor en dat is dus mijn probleempje.
Dan moet je zelf iets gaan bedenken / bouwen, maar heb je wel enige achtergrondkennis van je product en de fabrikant nodig en juist dat is - naar nu blijkt - zeer lastig te vinden.
Ik denk dat ik gewoon eens op een beurs of evenement naar iemand met (veel) geavanceerd zelfbouw modelvliegmaterieel moet stappen en kijken of deze iets meer weet of mij ergens naar kan verwijzen.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten