gnd

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 18 Mrt 2016, 17:11

gnd

Berichtdoor koen » 02 Feb 2017, 17:11

ik was aan't spelen met mijn arduino R3.
Je kan pinnen HIGH zetten en verbinden bijvoorbeeld met een led naar GND.
Maar kan ik ook pinnen die HIGH staan voorwaardelijk verbinden met GND ?
Ik probeer op een 8x8 dot matrix elke led afzonderlijk te laten branden zonder een bibliotheek te gebruiken.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gnd

Berichtdoor Koepel » 02 Feb 2017, 18:34

Je mag pinnen die HIGH staan nooit kortsluiten naar GND.
Je hebt toch wel weerstanden bij die leds ?

Een pin kan drie dingen zijn:
1 ) Een ingang, dan heeft die pin geen invloed op het circuit. Bij het opstarten zijn alle pinnen ingang.
2 ) Uitgang en HIGH. Dan is de uitgang 5V. Beperk de stroom die de pin levert tot maximaal zo'n 20mA.
3 ) Uitgang en LOW. Dan is de uitgang 0V. Beperk de stroom die de pin trekt tot maximaal zo'n 20mA.
Daarnaast is er nog een interne pullup weerstand die aangezet kan worden.

De hoogste stroom voor een pin is 40mA. Maar probeer dat te voorkomen. Wanneer je een pin die HIGH staat per ongeluk kortsluit naar GND, dan is het meestal niet meteen stuk.

Er bestaan manieren om meerdere leds te combineren met minder pinnen. Dat heet "Charlieplexing" : https://nl.wikipedia.org/wiki/Charlieplexing.

Wanneer je geen Charlieplexing doet, maar gewoon een matrix van 8 rijen en 8 kolommen, dan heb je 16 digitale pinnen nodig. De Arduino Uno zou dat kunnen, want de analoge pinnen kunnen ook als digitale pinnen gebruikt worden. Gebruik pin 0 en 1 niet, want dat is de seriële poort voor naar de computer via de usb kabel.
Met Charlieplexing heb je (denk ik) 9 pinnen nodig voor 64 leds.

Berichten: 14
Geregistreerd: 18 Mrt 2016, 17:11

Re: gnd

Berichtdoor koen » 02 Feb 2017, 20:38

Beste Koepel,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb me blijkbaar slecht uitgedrukt
Ik bedoelde: pinnen HIGH zetten en daardoor via en led en een weerstand te koppelen aan GND.
Maar kunnen er ook pinnen benoemd worden zodanig dat ze kunnen fungeren als GND?
Van Charlieplexing had ik nog niet gehoord, dat ga ik zeker eens uitzoeken, maar is het mogelijk om 8 pinnen HIGH te zetten en 8 pinnen afzonderlijk als GND te zetten?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: gnd

Berichtdoor nicoverduin » 02 Feb 2017, 21:03

Je kan een PIN LOW zetten dan is ie bijna GND.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: gnd

Berichtdoor shooter » 02 Feb 2017, 21:22

er zijn een paar manieren om een ledmatrix te doen, allereerst kun je 1 led tegelijk aanzetten, dat is dan maar 1/64 van de tijd aan en dat is natuurlijk niet veel.
dit kan dus zoals koepel vertelt, met 8 rijen en 8 kolommen.
zonder iets bijzonders en met 8 weerstanden in de kolommen bijv.

dan kun je ook 8 leds tegelijk aanzetten, maar omdat de stroom dan te hoog is heb je nog 8 transistoren nodig die de kolommen sturen.
dan is de lichtopbrengst dus 1/8 en zo werken ook de meeste displays.

charlieplexing gaat wel, maareen arduino kan de stroom niet leveren voor 8 leds. en het programma is dan best ingewikkeld.

wat je gebruikt hangt ook af van het soort display dat je hebt.
Het is zeker een goed idee om ervan te leren, straks ga je dat toch doen met een speciaal IC dat wel de stroom aankan.
bedenk overigens dat je geen delay gebruikt maar een timer die dus telkens de volgende kolom stuurt, dan heb je nog tijd over om andere dingen te doen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gnd

Berichtdoor Koepel » 03 Feb 2017, 00:11

shooter schreef:charlieplexing gaat wel, maareen arduino kan de stroom niet leveren voor 8 leds. en het programma is dan best ingewikkeld.

Oh ja, dat was ik vergeten, de stroom(pulsen). Er is trouwens een library voor Charlieplexing.

Berichten: 14
Geregistreerd: 18 Mrt 2016, 17:11

Re: gnd

Berichtdoor koen » 03 Feb 2017, 09:47

Allen bedankt, een pin LOW zetten en gebruiken zoals een GND heb ik getest en is gelukt om een variatie te maken van Blink. Bedankt Nico, dat was mijn vraag. Ik kom zo wel pinnen te kort voor een 8x8 matrix, maar daar kan ik de andere tips voor gebruiken.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten