Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 25 Jan 2017, 01:17

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum en nog helemaal geen ervaring met Arduino.

Ik wil voor mijn werk (bij een kartbaan) een systeem maken voor pitstops.

Het idee is dat wanneer een kart de pitstraat binnen komt deze moet stoppen in een sensor (laser, infra rood of reflectiefotocel) en de kart gedurende een X aantal seconden de lijn van de sensor moet onderbreken.
Wanneer de tijd is verstreken springt een lamp op groen en mag de kart door rijden. Wanneer de lijn echter korter dan de opgegeven aantal seconden is onderbroken (kart rijdt te vroeg door) moet de lamp op een andere kleur springen zodat duidelijk is dat de pitstop niet lang genoeg heeft geduurd.

Er vanuit gaande dat dit met Arduino te realiseren is ben ik op zoek gegaan naar de hardware hiervoor. Er zijn alleen zoveel verschillende onderdelen te vinden dat ik hier door mijn onervaring met Arduino de weg een beetje in kwijt raak.
De sensor moet wel een redelijke afstand kunnen overbruggen (ongeveer max 2 meter).

Mijn vragen aan jullie zijn dan ook;
- Welke hardware (met name de sensor) raden jullie aan?
- Heb ik genoeg aan een Arduino One bordje of moet er een extra shield op voor de sensoren?
- kan ik bijvoorbeeld onderstaande reflectiefotocel aansluiten op Arduino?
https://www.conrad.nl/nl/panasonic-cy-192b-p-y-c-reflectiefotocel-cy-100-reflectiefotocel-bereik-4-m-507163.html

Het schrijven van de sketch wil ik graag eerst zelf proberen aangezien mij het juist een leuk project lijkt om te beginnen met Arduino.

Hopelijk kunnen jullie mij vertellen of dit te realiseren is en welke hardware ik hier het beste voor kan gebruiken.

Groet, Maik

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor Koepel » 25 Jan 2017, 11:03

Die reflectiesensor ziet er goed uit. Hij is echter 12-24V, terwijl een Arduino Uno 5V is. De uitgang is een open-collector uitgang met een transistor, dus die kan aan de Arduino verbonden worden.

Het is mogelijk om de Arduino Uno te laten werken met 12V op VIN of op de DC plug, maar als je een paar leds toevoegt dan wordt al snel de voltage regulator te warm.
De uitgang van die sensor kan misschien meteen op een ingang van de Arduino (eventueel met een extra beveiligingsweerstand), maar ik weet niet of die uitgang het signaal 0V kan maken. Er staat ergens dat de uitgang van de sensor kortsluitvast is, dus misschien zit er nog iets extra bij, waardoor het signaal niet 0V kan worden.

Is er een reflectiesensor voor 5V ? dan heeft die de voorkeur.
Met de sensor van 12V kun je met een multimeter nameten hoe laag het signaal kan, en eventueel kan het meteen op de Arduino worden aangesloten (verbind de GND, extra pullup weerstand naar 5V van misschien 4k7, beveiligingsweerstand voor de ingang kan ook 4k7 zijn).
Met een optocoupler tussen die sensor en de Arduino werkt het meteen 100% en zijn de voedingsspanningen en de GND niet meer verbonden. Er zijn twee weerstanden nodig.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jan 2017, 12:57

Het is een ingang dus die sensor hoeft geen beveiligings weerstand. Maak die pullup evt 10k. Het gaat alleen om hoog of laag
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor Gij Kieken » 25 Jan 2017, 13:36

Denk dat Koepel bedoeld, ingeval van kabelbreuk,sluiting,etc , alzo de 12volt rechtstreeks op een Arduino ingang komt te staan.
Wat nefast is voor de Arduino.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jan 2017, 14:03

Als je het beperkt tot wat nodig is, kan ie gerust 12v op de arduino zetten. Neem 12v relais voor die lampen en een uno oid en vervang overal de pinnen voor schroefklemmen 0.1" spatiering. Dan kan je alles netjes en degelijk bedraden. 2 uitgangen op optokoppelaars van het relais en een pullup voor de sensor levert weinig warmte op in de regulator
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor Koepel » 25 Jan 2017, 15:55

Het begint me wat duidelijker te worden.
plain code
[ENG]
Short-circuit protection Incorporated
Maximum sink current: 100mA
Residual voltage: ≤ 1.5V at maximum sink current
Supply voltage 12 to 24 V DC ±10%

[DE]
Kurzschlussfestigkeit vorhanden
Maximale Senke: 100mA
Restspannung: ≤ 1,5V bei maximaler Senke
Versorgunsspanning 12 bis 24V DC ±10%

De spanning kan van 12 tot 24V zijn, maar om er dan nog bij te schrijven dat het 10% is, dat vond ik verwarrend. Een spanning van 18V die 33% kan afwijken is ongeveer hezelfde ;) Maar goed, voor een industriele omgeving van 12V of 24V is het handig om te weten dat die 12V of 24V nog 10% mag afwijken.

De restspanning van 1.5V bij 100mA betekent misschien dat er een stroomcircuit met twee transistors in zit, en niet een weerstand om de stroom te beperken. De Arduino Leonardo en Micro hebben extra lage logic levels, en dan is die 1.5V te hoog. Bij de Arduino Uno is de VIL maximaal 0.3 * VCC dat is 1.5V. Precies op de grens. Ik zou er een opto-coupler tussen zetten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor nicoverduin » 25 Jan 2017, 18:09

Ik niet.... maar dat geeft niet. Ik pleur die tor gelijk in de verzadiging met een 5v vcc. Klaar. De ingang heeft een hele hoge impedantie dus die doet niets aan de schakeling.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor shooter » 25 Jan 2017, 19:43

die sensor is veel te duur man, kom op 11 maart lekker naar de radiovlooienmarkt in rosmalen loop naar boven en zie daar een stand vol met arduino. Ik sta beneden met een kleine stand ook arduino.
Verder heb je nogal wat nodig om jouw sensor aan te sluiten zoals hierboven wel duidelijk is denk ik.
En ja een NANO en een relaisbordje heb je nodig om het te besturen.
Het kan overigens ook met een simpele 555 maar ach dat is te simpel.
3 lampen lijkt mij het beste dus een oranje als de tijd loopt, en dan een rode als het te kort is of een groene als het lang genoeg is.
Het type sensor is overigens wel goed hoor, maak er een pulssignaal van dan kun je het van dag tot nacht gebruiken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 25 Jan 2017, 20:55

Bedankt voor de reacties allemaal!

Wat ik zo begrijp uit de reacties wordt het toch al een iets ingewikkelder project als waar ik aan dacht ;)

Over de 12V van de genoemde sensor, ik heb wel 5V sensoren gevonden echter hebben deze een maximaal bereik van 80cm (wat ik heb kunnen vinden)

@Shooter, lijkt me leuk om daar te komen kijken alleen wil ik het project graag voor 4 maart klaar hebben. En simpel is heel erg welkom! Aangezien dit mijn eerste project zou worden.

Voordat ik deze post typte ben ik natuurlijk nog even verder gaan zoeken.
Zou het ook werken met een Arduino PIR/sensor? Deze dan in een buisje o.i.d. plaatsen zodat deze niet op de omgeving reageerd maar alleen wanneer de kart voor de sensor stopt.
Bijvoorbeeld: https://www.hackerstore.nl/Artikel/856

Groet, Maik

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor Koepel » 25 Jan 2017, 21:08

Nee, niet echt, nou ja, een beetje dan. Een PIR sensor is leuk voor in een huis of in een museum. Iemand met een helm op en een dikke jas aan wordt al lastiger. Daar komt nog de invloeden van temperatuur bij die een PIR sensor wat meer onbetrouwbaar maakt.
Die reflectiesensor van Conrad is inderdaad duur, maar je kunt er wel op vertrouwen dat de sensor betrouwbaar werkt.

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten