Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 18 Feb 2017, 21:47

@Koepel

Punt 4 is me nu duidelijk wat je bedoelt. Voor nu kijkt de sensor vaak genoeg, als ik in de seriële monitor kijk geeft deze meerdere malen per seconde een waarde door en dat is vaak genoeg om een kart te detecteren.

3 ) Ik ben al wel een beetje aan het stoeien geweest met StateChangeDetection alleen kwam ik hier niet verder mee. Ik had de verandering in de sensor op de distance gezet. Alleen wanneer het object dan een klein beetje verplaatste werd het al als een verandering gezien en was het systeem te nauwkeurig, vandaar voor de oplossing gekozen om een normale afstand (normalDistance) te bepalen en alles wat daar binnen gebeurt dan de timer te laten lopen.

Ik ga maar eens kijken naar de state variabel en zal je voorbeeld hierbij als leidraad gebruiken.

Ik heb overigens ook een infrarood afstand sensor gevonden en besteld. Deze moet ik nog proberen maar lijkt mij een wat betere en stabielere meting dan de ultrasound sensor
https://benselectronics.nl/infrarood-afstand-sensor-3-tot-80cm/

Bedankt!

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor shooter » 19 Feb 2017, 12:57

de betrouwbare detectieafstand is hooguit 50 cm, en dat lijkt mij niet genoeg.
verder is het wel een goede sensor hoor, heb ze ook liggen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 19 Feb 2017, 13:56

Die 50 cm is voldoende denk ik.

De karts rijden door een sluis en staan op maximaal 30 cm van de sensor.
Ik probeer het wel in een test opstelling en dan bedenken welke ik ga gebruiken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor Koepel » 19 Feb 2017, 18:54

maikvdb schreef:...en dan bedenken welke ik ga gebruiken.

Waarom slechts één gebruiken ? Voeg een derde sensor toe, en dan kiezen welke uitkomst de meeste stemmen heeft.

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 19 Feb 2017, 23:19

@Koepel

Welke 3e sensor raadt je aan om hiervoor te gebruiken?

Ik heb al wel ondervonden dat de infrarood sensor een stabielere meting geeft op bewegende objecten in de sensor.
Aangezien de kart niet volledig stil zal staan in de sensor ga ik (tot nu toe) voor de infrarood sensor.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor Koepel » 20 Feb 2017, 00:29

En dat vraag je aan mij :mrgreen: :?: :lol:

Een draadlus in de vloer voor metaaldetectie.
Draadlussen aan de zijkanten zoals een detectiepoortje.
Een magneetsensor aan de zijkant van de baan, die een verstoring meet van het aard magnetisch veld.
Een RF signaal dat verstoort wordt door de kart, zoals een Theremin.
Een PIR sensor voor beweging.
Iedere kart met een beetje van dit: https://www.youtube.com/watch?v=xbOt8Au6thY.
Een tweede IR sensor, mocht er eentje vuil worden : https://www.iprototype.nl/products/components/sensors/infrared-distance-switch.
Deze kan trouwens tot anderhalve meter: https://www.sparkfun.com/products/8958
Een sensor die de luchtverplaatsing meet.
Een mechanische schakelaar met een hevel.
Een detector met radar. Die hoeven niet duur te zijn, maar ze meten vooral een beweging naar de sensor toe en van de sensor vanaf.
Met een laser en reflector. Bijvoorbeeld een trip wire zoals gebruikt voor alarmsystemen. Voor 20 euro is er al veel keus. Maar wel een complete module zodat er gebruik gemaakt wordt van een gemoduleerd signaal.
Met geluid, zo laag bij de grond zal het geluidsniveau behoorlijk hoog zijn.
Met trillingen. Ook al is het een betonnen vloer, die trillingen kunnen gedetecteerd worden.

Waar het op neer komt, is kijken wat gebruikt wordt in het "echt" bijvoorbeeld bij een huisalarm, in een fabriek, en bij snelheidsmeters. Dat is voornamelijk IR, laser, beeldverwerking met een camera en misschien radar.

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 21 Feb 2017, 15:10

Haha, forgive me for asking :D

Maar alle karts voorzien van radioactief materiaal lijkt me niet handig.. Al dat lood maakt de kart alleen maar zwaarder ;)

Die SHARP sensor had ik ook al voorbij zien komen op youtube inderdaad.
Wat ik zelf al had ondervonden is dat de IR sensor een stabielere meting geeft dan de ultrasonic sensor.

Vanmiddag ga ik testen in een echte situatie met beide sensoren.

Het idee van een laser met reflector is ook bij mij al opgekomen (gebruiken we ook bij de bowlingbanen voor detecteren van gegooide ballen). Dit zou mijn eerste keuze zijn wanneer het systeem daadwerkelijk in gebruik wordt genomen bij alle wedstrijden.

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 22 Feb 2017, 11:52

Gisteren beide sensoren getest en erachter gekomen dat de ultrasonic sensor een leuke sensor is maar in het geval waar ik hem voor wil gebruiken niet werkt.
Waarschijnlijk door omgevingsgeluiden (rijdende karts) stoort de sensor verschrikkelijk. Wanneer het stil is in de hal werkt het naar behoren maar zodra er een paar karts rijden werkt het voor geen meter meer.
Nu heb ik wel ergens gelezen dat de sensor stabieler zou zijn op de 3.3v aansluiting ipv de 5v op de arduino dus dat ga ik nog eens proberen.

De IR afstand sensor werkt daar in tegen prima! Het afstellen gaat wat lastig aangezien je dit op gevoel moet doen maar zoals Shooter al aangaf, tot 50cm geeft deze een stabiele meting.
Meteen maar een 2e IR sensor bij besteld.

Als ik deze binnen heb zal ik eens een foto plaatsen van het systeem in gebruik.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor Koepel » 22 Feb 2017, 13:49

maikvdb schreef:Nu heb ik wel ergens gelezen dat de sensor stabieler zou zijn op de 3.3v aansluiting ipv de 5v op de arduino dus dat ga ik nog eens proberen.
Dat hoef je niet te proberen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je niet alles moet geloven dat je ergens gelezen hebt :roll:

Berichten: 17
Geregistreerd: 25 Jan 2017, 01:03

Re: Vraag over welke hardware te gebruiken in project

Berichtdoor maikvdb » 22 Feb 2017, 15:09

Daar zit wat in, maar 1 stekkertje omwisselen is de moeite niet ;)

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten