push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevraagd.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Jan 2017, 22:48

push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevraagd.

Berichtdoor KeesvdHeijden » 22 Jan 2017, 10:33

Goedemorgen allen die dit bericht lezen,


Even een kleine uitleg, voor mijn hobby (modelbouwen/miniatuur spoorwegen) heb ik afgelopen zomer een elektrische locomotief opgeknapt. hij rijd en er brand verlichting in via een step-down converter. de 2 motoren waar de lok mee kan rijden zijn 24v en 300W, deze kan ik besturen via een motorregelaar met potmeter en 1-0-2 schakelaar welke werkt als vooruit-stil-achteruit.

nu wil ik er een tram bel in maken om een geluidswaarschuwing te kunnen geven wanneer nodig, deze bel is een 12v bel en die mag max 3 seconden bekrachtigd worden, nu dacht ik waarom ga ik dit niet via een Arduino regelen... leuk verzonnen, maar dan.. in de programma's die ik heb zitten wel timer en button functies maar hoe ga ik die combineren?

Doel is dus een knop die de bel bekrachtigd maar na 3 seconden weer afvalt, ter bescherming. kunnen jullie mij de goede richting inschoppen?

om een idee te geven waar het over gaat, https://youtu.be/gxmEJXkZRkw

alvast bedankt!
mvg Kees,

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevra

Berichtdoor Koepel » 22 Jan 2017, 12:45

Dat ziet er heel leuk uit :D

Kun je die bel iets zachter zetten ? Met een grote (in omvang) voorschakelweerstand bijvoorbeeld ? Of twee bellen in serie ? Of zelf de spoel van de bel opnieuw wikkelen ?
Een Arduino board gebruiken voor alleen maar de bel lijkt me over-de-top. De Arduino boards zijn voor even snel een prototype maken, ze zijn niet zo goed geschikt om in een vochtige koude omgeving te gebruiken.

Ik ben een fan van Arduino, dus natuurlijk geef ik er de voorkeur aan om overal een Arduino in te stoppen ;)
Je kunt een knop aan de Arduino verbinden. Met een programma met StateChangeDetection en gebruik van millis() voor 3 seconden ongeveer zoals in BlinkWithoutDelay. En een relaismodule voor de uitgang. Dan heb je nog een DC/DC-converter nodig om een lagere spanning te maken voor de Arduino.

https://www.arduino.cc/en/Tutorial/StateChangeDetection
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BlinkWithoutDelay

Met een Arduino board kun een module toevoegen die mp3 bestanden afspeelt van een SD geheugenkaartje. Of je kunt er een display aan toevoegen die de accuspanning en stroom laat zien. En die gegevens bijvoorbeeld doorsturen naar een smartphone.

Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Jan 2017, 22:48

Re: push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevra

Berichtdoor KeesvdHeijden » 22 Jan 2017, 15:56

Bedankt voor je reactie,

Ik ben mij er van bewust dat ik de arduino niet zomaar in een vochtige koude omgeving moet laten zitten, daarom is mijn plan ook om de boel goed in te pakken in een waterdicht kastje al dan niet met een vochtvretertje erbij.

uiteindelijk wil ik naast mijn bel ook de verlichting gaan laten werken via de Arduino, er zitten aan de voor en achterzijde 4 led lampjes, deze zijn wat fel en zouden iets mogen dimmen, de koplampen hoeven ook niet continu te branden en bij het schakelen van vooruit naar achteruit zou de verlichting ook om moeten schakelen....maaruhh dat zal nog wel even duren. eerst die bel maar eens zien te fixen.


Met de MP3 optie die je benoemd, ik zou dan via mijn telefoon een geluid af kunnen laten spelen via een speakertje ?

de bel kan ik niet zachter zetten of ik moet er een doekje om binden :lol: er zitten 2 pootjes op voor een AMP stekkertje en thats it.

Dit is de bel al was de mijne een stuk goedkoper, http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop/index.php?route=product/product&product_id=335

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevra

Berichtdoor Koepel » 22 Jan 2017, 17:26

Zo'n bel op 24V ? Dan nemen de vonken ook flink toe. Waarschijnlijk is het een spoel met verbreekcontact en een klepel.
De meest gebruikte relais voor Arduino zijn vrij licht. Misschien dat de relaiscontacten snel doorbranden bij die bel.
Daar kom je vanzelf achter.
Er bestaat een "snubber circuit", of vonkenblusser-circuit. Dat is een condensator met weerstand in serie over het vonkende contact. Dat beschermt de contacten.

De bel is 8A bij 12V, dat is minstends 16A bij 24V, dan zou ik een relais kiezen dan 25A kan schakelen.

Een waterdicht kastje heeft de neiging om water te verzamelen. Dat water kan er vervolgens niet meer uit (omdat het waterdicht is :o ). Er bestaat smurrie om een printplaat te beschermen tegen vocht: "conformal coating". Ik gebruik soms gewoon een spuitbus "KONTAKT CHEMIE Flux SK 10". Een paar lagen beschermt best redelijk, en dan is het nog te solderen als ik iets wil wijzigen.

Een led lamp dimmen ? Dat is niet altijd mogelijk. Het hangt af van de elektronica in de lamp.

Volgens mij is het mogelijk om een paar knoppen op je telefoonscherm te hebben, die via Bluetooth een commando geven aan de Arduino, die vervolgens een bestand gaat afspelen door middel van een extra mp3 module.
Of een knop die bijvoorbeeld verlichting aan en uit kan zetten.

Het eenvoudigste is om eerst een proef te doen met een Arduino Uno en een relais module. Daarna kun je altijd nog een eenvoudiger board kiezen zonder X-tal. Bij trillingen en kou kan het X-tal er mee ophouden. Sommige Arduino boards hebben een "resonator", die kan meer hebben, en sommigen gebruiken de interne oscillator, dat is helemaal veilig (maar de frequentie is onnauwkeurig).

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevra

Berichtdoor shooter » 22 Jan 2017, 17:51

Voor de voeding zou ik voor de arduino een aparte voeding gebruiken gewoon een 12 Volt accutje (of 2 x 6 Volt)
want die motor stoort enorm door de aansturing.
die 12 V kun je op Vin zetten die maakt er 5 volt van voor de arduino.
dan voor de bel. Gebruik een FET die naar aarde schakelt, simpel en werkt prima.
als je de drukknop indrukt dan sla je de tijd op (met millis().
vervolgens kijk je of de millis() al 3000 milliseconden verder is, als dat zo is dan moet de bel uit.
zet de drukknop op pin2 en de bel op pin3
en ja plek zat om verlichting en zelfs de stroomregelaar op de arduino aan te sluiten.
dan kun je ook langzaam optrekken, alleen remmen is wat meer werk want dan heb je nog een remweerstand nodig.
en zoals je zegt eerst maar die hond aan de kant.

als je kunt kiezen dan pak een NANO klein zelfde als een UNO.
beschermen zal niet echt nodig zijn. maar een beetje lak (geen flux want dat trekt vocht aan) is prima.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevra

Berichtdoor Koepel » 22 Jan 2017, 17:52


Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevra

Berichtdoor Koepel » 22 Jan 2017, 21:46

Ik las nog even de gegevens van SK 10 : "In very damp environments, however, the resin undergoes
slow hydrolysis, as a result the good corrosion protection properties and electrical properties
are lost
". Ohww! :o (facepalm). Dankjewel shooter, weer wat geleerd.

Geeft die bel één ping als je er stroom op zet ? Dan zit er misschien geen verbreekcontact in, en valt het misschien mee met de vonken.

Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Jan 2017, 22:48

Re: push button moet na 3 sec onderbroken worden, hulp gevra

Berichtdoor KeesvdHeijden » 22 Jan 2017, 21:58

Koepel schreef:Geeft die bel één ping als je er stroom op zet ? Dan zit er misschien geen verbreekcontact in, en valt het misschien mee met de vonken.



Ik ga het proberen als ik weer op de club ben, leuk om op deze manier te leren :D

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten