Uitlezen temperaturen van simulatie verwarmingsinstallatie

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jan 2017, 21:21

Uitlezen temperaturen van simulatie verwarmingsinstallatie

Berichtdoor Kristof » 20 Jan 2017, 04:53

Ik ben bezig met een project voor mijn cursisten verwarmingstechnieken. Er werd een maquette gebouwd van een woning om zo een verwarmingssysteem te simuleren. De actoren zoals pompen, brander, enz zijn gesimuleerd dmv lampjes. Ik heb een digitale thermometer van Tempolec type TS100.

De thermometer kan onder andere aangesloten worden op een NTC 10 kΩ/25°C.
Ik simuleer een NTC door middel van een potmeter, regelbaar van 0 Ω tot 5 kΩ.

De bedoeling is deze thermometer aan te sluiten op een weersafhankelijke regeling van Tempolec type SAM2100 op de klemmen A-A (buitenvoeler).
Dit geeft uiteraard problemen met de digitale thermometer omdat deze mee parallel over AA komt te staan en zijn weerstandswaarde (oneindige weerstand printplaat) mee opgenomen wordt.

Kan iemand me een oplossing aanreiken via een Arduino ? Ik denk daarbij aan een Arduino Mega die ik de weerstandswaarde van de NTC laat ontvangen om die daarna door te geven aan de SAM2100 en tegelijkertijd aan de TS100 zodat deze laatste twee gescheiden blijven van elkaar.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Uitlezen temperaturen van simulatie verwarmingsinstallat

Berichtdoor Koepel » 20 Jan 2017, 10:48

Een schetsje zou handig zijn en links naar alle genoemde dingen :roll: Maar ik denk dat ik je vraag begrijp 8-)

Is een buitenvoeler alleen maar een NTC weerstand ?
Die kun je maar met één apparaat verbinden. Elk apparaat heeft zijn eigen ingangscircuit, en dat kan niet parallel met iets anders.

Een oplossing zou kunnen zijn:
1 ) Met meerdere NTC's of potmeters, zodat alles gescheiden blijft.

2 ) Een Arduino board met programmeerbare weerstanden. Dan zou ik niet een groot Arduino board nemen, zoals de Mega, maar een klein board zoals de Nano of de Pro Mini. De Pro Mini is iets duurder en iets lastiger in gebruik. Een programmeerbare weerstand is bijvoorbeeld deze: https://www.sparkfun.com/products/10613. Ik weet helaas niet wat een gangbaar type is. Het is me niet duidelijk of de uitgang helemaal los is van de GND van de Arduino. Misschien dat een apparaat een zwevende ground heeft, dan is het even oppassen.

3 ) MacGyver oplossing. Een LDR kost maar een paar cent. Gebruik een heldere led, of een fietslampje met transistor, plak er een paar LDR's omheen met zwart plakband. Met een PWM uitgang van een Arduino board hebt je programmeerbare weerstanden. Oeps :oops: , bij 80 graden gaat een LDR stuk, dus een lampje zal niet lukken.

4 ) Zelfde als de MacGyver oplossing, maar dan net echt. Er bestaan onderdelen waar een led + LDR in zit. Zoek eens op: resistive optocoupler

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Uitlezen temperaturen van simulatie verwarmingsinstallat

Berichtdoor shooter » 20 Jan 2017, 20:07

als je wilt scheiden kun je natuurlijk gewoon 2 sensors naast elkaar gebruiken, dat is veel goedkoper dan een splitter.
dat kun je zoals koepel voorstelt ook met een stereopotmeter doen, en die kun je dan met een stappenmotor aansturen, of een elektronische weerstand (daar zijn ICs voor)
Mijn voorstel zou zijn, om de arduino te gebruiken als complete aansturing van de kamer dus aan 1 zijde je regeling van tempolec, en dan de uitgangen daarvan aansluiten op de arduino. Die moet dan als de ketel aanstaat de temperatuur langzaam verhogen.
de volgende stap is dan de buitentemperatuur die dus invloed heeft op de snelheid van de temperatuurstijging.
Zorg ervoor dat de leerlingen de arduino niet zien.
Het ligt er maar aan wat ze moeten leren,
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten