De nieuwe SWT Rocketry Magazine is uit. (Arduino)

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

De nieuwe SWT Rocketry Magazine is uit. (Arduino)

Berichtdoor hmjswt » 02 Jan 2013, 16:49

Hallo,

De nieuwe aflevering van het SWT Rocketry Magazine is uit.

http://www.swtrocketry.com

Onderwerpen:
Commentaar
Stop een computer in je raket
Nieuws van de fabrikanten
Nieuws van de verenigingen
XHW-1 winnaar hoogtewedstrijd
Doe een raket om je computer

Veel leesplezier.
Commentaar, via de e-mail is welkom!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: De nieuwe SWT Rocketry Magazine is uit. (Arduino)

Berichtdoor pjh » 02 Jan 2013, 19:26

Ziet er mooi uit.
Natuurlijk even Arduino-deel bekeken.
Wel een paar vragen/opmerkingen:
Allereerst dit plaatje:
Afbeelding
De RESET pin van de ATMEGA328-up is actief laag. Daarom staat er een streep boven in de datasheet.
Dit betekend RESET als 0Volt. Op bovenstaande plaatje is de ATMEGA reset pin "floating" dus mogelijk "in reset".
Er wordt ergens geschreven dat de weerstand op pin 1 alleen nodig is bij programmeren.
Dat is dus niet zo.
Pin 1 van de ATMega moet altijd met een 10KOhm weerstand met 5Volt verbonden zijn.
Een Pull-up resistor dus.
Wanneer je op de resetknop drukt, gaat pin 1 naar aarde en valt het kleine beetje stroom via de 10KOhm weerstand in het niet (lees 0Volt)

Wel is het juist dat je via een 0,1uF condensator de DTR pin van je FTDI (USB-UART interface chip) met de RESET pin van de ATMega verbindt wanneer je gaat programmeren. Dan hoef je niet zelf op het juiste moment op de resetknop te drukken. Wanneer je overigens ipv een AYMega328 de goedkopere ATMega8 gebruit, heb je de condensator niet nodig (dan wel op reset drukken bij programmeren).

Verder lees ik dat pin 20-21-22 vd ATMega niet aangesloten hoeven te worden, terwijl ik ergens op dezelfde website een mooie analoge readout zie.

Pin 20 t/m 22 zijn bedoeld voor de ADC, dus de analoog naar digitale Conversie. Dus alle analoge pinnetjes hangen eraan. Ik zet daar wel Just en afvoer op.
Maar als ik het verkeerd heb, hoor ik het graag.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: De nieuwe SWT Rocketry Magazine is uit. (Arduino)

Berichtdoor pjh » 03 Jan 2013, 01:24

Heb de rest ook even bekeken: geweldig: hoop dat de integratie arduino-raet genoeg drempels oplevert om er op dit forum over te blijven horen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: De nieuwe SWT Rocketry Magazine is uit. (Arduino)

Berichtdoor hmjswt » 03 Jan 2013, 15:52

Hallo Paul,

Wat de 10K weerstand aangaat bij een alleenstaande ATMega: volgens mij is dat niet echt nodig.
Ik heb er één geplaatst. Werkt OK. Maar als ik heb weghaal merk ik geen verschil.
Voor een programmeereenheid is het een ander verhaal. Maar daar had ik hem al staan.
Als het algemeen gebruik is om wel een 10K weerstand te gebruiken wil ik mij daar wel aan conformeren.
Ik heb de afbeeldingen aangepast.
De tekst heb in genuanceerd met:

Opmerking:
Op heel veel schema's op het Internet staan ook allerlei aansluitingen aan de rechterkant van de ATMega. Vooral de pinnen 20,21 en 22 zijn heel populair.
Deze aansluitingen zijn voor de programmeereenheid NIET nodig en kunnen zelfs voor problemen zorgen. Later zullen deze pennen voor het maken van analoge input op andere bordjes wel worden gebruikt.

Bedankt voor de opmerkingen.
Daar bewijst het forum zijn nut.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Groeten,
Henk Siewert

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: De nieuwe SWT Rocketry Magazine is uit. (Arduino)

Berichtdoor pjh » 03 Jan 2013, 20:22

Jij schrijft:
Wat de 10K weerstand aangaat... als ik heb weghaal merk ik geen verschil.

Ik schreef:
Op ... plaatje is de ... reset pin "floating" dus mogelijk "in reset".


Ik bedoel: als pin 1 niet verbonden is met 5 volt of met 0 volt. Hoeveel volt 'leest' pin 1 dan? Ergens tussen de 0 en 5 volt. Pin 1 moet een bepaalde tijd lang tussen de 0 en de 0,3 volt zijn, wil een reset plaatsvinden. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Tri-state

==> de kans dat het goed gaat zonder pull-up weerstand is vele malen groter dan dat de zwevende pin lang genoeg op bijna nul verkeert en een reset veroorzaakt.

In de tutorial op www .sparkfun.com staat ook dat je een 10KOhm weerstand op pin 1 moet zetten:
The RESET pin on the ATmega328 needs to be connected to VCC. You can either wire the RESET pin directly to 5V or you can 'tie it high' by connecting the RESET pin to VCC through a resistor. This will allow you to add a momentary reset button. What's this? The reset line on the ATmega328 is exactly what it sounds like - it resets the micro just like the reset works on your computer. If you look at the ATmega328 datasheet you'll see the RESET label is written with a line above it. This is nomenclature that indicates the reset pin is active low. What is 'active low'? The RESET pin is an input. A low level on this pin will put the micro into reset - i.e. the pin is activated with a low input, aka 'active low'. So unless you want your ATmega328 to stay in reset, you'll need to pull this pin high.

http://www.sparkfun.com/tutorials/93

MAARRRRRRRRRRRR

Nu heb ik de datasheet van de ATMega328p erbij gehaald, en daar staat een interne (?) pull-up resistor getekend:
Afbeelding
En poort C waar de RESET pin deel van uitmaakt, is elektrisch "anders" dan de andere poorten.

Dusssss,
Ik twijfel inmiddels en hoop dat iemand hier een definitieve klap op kan geven.
=================================

Update:
Zelf proef op som genomen en 10KOhm weerstand weggelaten. Het is een "3.3 Volt arduino" en op pin 1 staat ongeveer 2,88 Volt. DUS NIET 3.3. Dus geen actieve interne Pull-up op de ATMega, voorzover ik het kan bekijken.
10KOhm op pin 1 blijft w.m.b. het advies....

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten