Niveaumeting met Arduino

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2017, 01:24

Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor Kurtvdh » 16 Jan 2017, 01:46

Hi,

Ik speel al een tijdje met idee om mijn regenwatertank te automatiseren. Ik wil een niveaumeting maken voor mijn tank en deze meting dan ook gebruiken om automatisch over te gaan op leidingwater wanneer het niveau te laag wordt en omgekeerd ook wanneer er weer voldoende water is.

De niveaumeting wil ik doen adh van een differential pressure meter die een analoog signaal inleest in de arduino. Via de afmetingen van de tank kan ik dan vrij eenvoudig de inhoud berekenen.

Nu komt echter het moeilijke deel waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden...de plaats waar de meting komt en de plaats waar de omschakeling moet gebeuren liggen niet bij elkaar. Er is geen mogelijkheid om een kabel van A naar B te brengen, dus het zou draadloos moeten gebeuren. Ze liggen wel in bereik van het zelfde Wifi netwerk. Dus de arduino hangt in de ene ruimte en ergens anders moet er een aantal kleppen worden gestuurd evt via relais. Heeft er iemand ervaring met dit soort project ? Of andere ideeen ?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor Koepel » 16 Jan 2017, 08:26

Hi,
Kurtvdh schreef:Er is geen mogelijkheid om een kabel van A naar B te brengen
Een goede boorhamer doet wonderen :lol:

De Arduino met Wifi kan soms minder betrouwbaar zijn. Dan zou ik een aparte draadloze communicatie maken. De XBee modules schijnen heel betrouwbaar te zijn (https://www.sparkfun.com/pages/xbee_guide). Is de afstand te overbruggen met Bluetooth ? Als dat eenmaal werkt, dan is dat ook betrouwbaar.
Vanaf de centrale Arduino kun je de gegevens daarna het internet opsturen om bijvoorbeeld te bekijken vanaf een smartphone. Dat is geen probleem, maar het lijkt me beter om het ontvangen van sensor data met een eenvoudigere draadloze verbinding te doen.

Heb je een industriële druksensor met 4-20mA uitgang ? Of heb je zomaar een losse druksensor ?

Hoe zit het met de veiligheid ? Kan de tank overstromen ? Wat als je gegevens ontvangt dat de tank vol is, terwijl de tank leeg is ?

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor shooter » 16 Jan 2017, 10:57

Leuk idee, maar niet slim.
gebruik alleen leidingwater als je inderdaad nodig hebt. Dus alleen bij afname van water.

Maar verder zoals koepel zei gebruik XBee. Of als er toch een stroomkabel ligt, leg er een kabeltje bij, dat werkt altijd.
Je kunt de drukmeting wel verleggen hor, met een lange slang, als je maar zorgt dat je onder het laagste niveau blijft.
En ja je kunt dat zeker draadloos met een accu doen, bijvoorbeeld elke dag een keer kijken met een tijdklok (of een thermostaat,(een goedkope tijdschakelaar is dat ook)
2 XBee en een paar regels software zijn al genoeg.
als library gebruik ik vaak easytransfer (maar dat is omdat ik het simpel wil houden.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor hmjswt » 16 Jan 2017, 14:39

Hallo,

Ik heb hele goede ervaringen met Bluetooth.
Mijn weerstation experimenten zijn allemaal uitgerust met Bluetooth.
Werkt zonder problemen.
Zou ik zeker een kans geven.

Groet,
Henk Siewert

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor Gij Kieken » 16 Jan 2017, 18:43

Weet nu niet of dat van toepassing kan zijn bij jou, een setje PLC (Power Line Cord) en dan verder via router ofzo.
Is niet direct de gemakkelijkste manier,je ziet maar,,,,

Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor ruud-572 » 16 Jan 2017, 20:55

Ik heb net zo'n verschildruksensor gebruikt om het nivo in de watertank van mijn camper te meten. Dat is een sensor met een bereik van 40mbar (400mm hoogte). Deze is niet geschikt voor vloeistoffen, dus gebruik ik een slangetje welke tot op de bodem van de tank reikt. Luchtdruk in slang is dus gelijk aan waterdruk. Sensor koste 12 euro, geeft een signaal van 1 - 5 V en werkt perfect!

Draadloze overdracht heb ik nog geen ervaring mee, maar mijn ervaringen m.b.t. de sensor wilde ik toch even delen.
Software engineer industriële automatisering

Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2017, 01:24

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor Kurtvdh » 17 Jan 2017, 00:09

Het gaat hier over een regenput van zo een 5000l met overloop naar de riool, dus overstromen kan niet. Het is ook alleen de bedoeling dat het systeem overschakelt dmv van 2 gestuurde waterkleppen indien de put bijna leeg is. Nu doe ik manueel door 2 bolkranen om te zetten, dan steek in leidingwater op het regenwatersysteem.De put word niet gevuld met leidingwater. Het systeem schakelt pas terug om wanneer de put weer voldoende gevuld is door regenwater. Mijn grootste probleem is dat ik niet kan zien hoeveel er in de put zit, met als gevolg dat de hydrofoorpomp soms droog draait.

Als sensor wou ik een NXP MPX5100 gebruiken,die heeft voldoende bereik en uitgangs signaal 0-5V. Deze word gewoon ergens in de garage gemonteerd en gaat met een slangetje naar de bodem van de put. Met deze verschildruk kan de hoogte van de waterkolom en dus de inhoud van de put berekend worden.

Alleen komen de waterkleppen in de woonst te staan in de technische ruimte zo een 10-15m verderop.Dus misschien nogal nipt voor bluetooth...ik zal misschien eens verder kijken naar xbee, misschien is dat wel een mogelijkheid. Ofwel inderdaad een powerline en dan via LAN...

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor Gij Kieken » 17 Jan 2017, 00:19

Binnen in de woning met niet al te veel muren en betonnen vloeren voor op een ander verdiep te geraken ertussen kom je ruim shoots
toe met een setje HC-12 modules voor Arduino.Dit kan je gewoon serieel aansturen en veel goedkoper dan X-Bee.
Plaats er een extra antenne op en je kunt bij de buren je regenput niveau bekijken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor Koepel » 17 Jan 2017, 03:09

In Nederland mag 433MHz met 10mW :roll:

Ik hoop dat je slangetje een beetje stevig is. Onder in het slangetje staat dezelfde druk als onderin de tank.

Een industriële druksensor kan vaak beter tegen vocht. Maar uiteindelijk zit daar binnenin zo'n zelfde soort sensor.
Weet je hoe je de druk kunt berekenen ? Sommigen hebben daar moeite mee. Het totale bereik van de input van de sensor is 100kPa, en het bereik van de output is 4.5V. Dus dat worden de factoren voor delen en vermenigvuldigen. Dan alleen nog de offset wegwerken.

Gebruik voor de 5V van de sensor de 5V pin van de Arduino. De sensor is ratiometric, en dan hebben wisselingen in de 5V geen invloed op de gemeten druk.
Code: Alles selecteren
  int rawADC = analogRead( A0);
  float volt = float( rawADC) * 5.0 / 1024.0;   // voltage at pin
  volt -= 0.2;      // output offset of sensor
  float kPa = volt / 4.5 * 100.0;  // pressure in kPa

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor shooter » 17 Jan 2017, 12:05

Ja xbee zou wel moeten gaan, zeker als je de antennes aan de buitenkant kunt plaatsen.
Niveaumeting en stoppen van de pomp is prima, maar ik zou bij de kleppen wel een schakelaar ertussen zetten dat je de drinkwaterklep uit kunt laten staan puur voor de zekerheid. het is nogal duur om een hele nacht de tuin met drinkwater te spuiten.

Verder een simpel slangetje heeft wel het nadeel dat deze na een tijdje volloopt met water, en je zou hem dus af en toe even moeten blazen (met een fietspomp bijvoorbeeld en een ventieltje)
En je zult even moeten ijken, want als de slang erg lang is dan wordt er toch water in de slang gezet en dus heb je geen goede aflezing.
stel even de put is 5 meter hoog dan komt het water tot de helft in de slang te staan door de druk.
dat effect kun je verminderen door een drukvat (ofwel een PETfles) aan het begin van de slang te zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten