Niveaumeting met Arduino

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor ruud-572 » 17 Jan 2017, 20:51

Dat laatste snap ik niet helemaal. Uiteraard wordt de lucht in de slang samengedrukt, en stroomt er dus water in de slang. Maar als het waternivo weer zakt neemt de druk weer af, en drukt de lucht in de slang het water er toch ook weer uit?

Het water komt nooit tot de sensor, dus die zal er weinig last van hebben. Ik heb ook de NXP sensor, maar dan de 40mb versie...
Software engineer industriële automatisering

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor shooter » 18 Jan 2017, 14:51

ja ruud je hebt gelijk, maar als er altijd water in staat dan gaat dat niet op, en zul je de slang af en toe moeten purgen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor ruud-572 » 18 Jan 2017, 23:33

shooter schreef:ja ruud je hebt gelijk, maar als er altijd water in staat dan gaat dat niet op, en zul je de slang af en toe moeten purgen.

Sorry, maar ik begrijp je niet... als de lucht niet weg kan (en dat kan het niet), waarom zou het dan niet werken?
Software engineer industriële automatisering

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor shooter » 19 Jan 2017, 10:41

de lucht lost op in het water, en dan kan het wel weg.

In Tanks wordt er een kleppenstelsel gebruikt om een groot aantal tanks met een drukmeter te kunnen lezen, die werkt altijd met een beetje perslucht die je in de pijp blaast.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor ruud-572 » 19 Jan 2017, 20:05

OK... als dat echt zo is, moet ik het slangetje misschien niet helemaal tot de bodem laten steken. Misschien zo plannen dat het slangetje vrij komt wanneer de tank bijna leeg is? En dan af en toe de tank voldoende leeg trekken :P
Software engineer industriële automatisering

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor shooter » 19 Jan 2017, 20:59

ja dat is zeker een oplossing, maar dan moet je weer zeker weten dat het slangetje ook leeg loopt een rietje loopt niet leeg als je hem aan de bobvenkant dicht houdt.
Ach het is natuurlijk maar een hobby voor jou, maar dat is toch anders als je tonnen zware olie in een tank hebt zitten als brandstof voor de hoofdmotor.
Heb dit ook al toegepast om hoogte te meten in een tank met haring in gekoeld zeewater.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor ruud-572 » 19 Jan 2017, 21:05

Ik kijk het eerst maar eens aan...
Software engineer industriële automatisering

Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2017, 01:24

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor Kurtvdh » 26 Jan 2017, 15:21

UPDATE:

Ik heb het idee om een diff druksensor te gebruiken even opgeborgen. Ik ga nu proberen werken met een ultrasone sensor nl de HC SR04. Deze kost net geen 10€, dus wel doenbaar om wat mee te spelen.

Ik heb hem al even aangesloten op een Arduino UNO WIFI, en met een simpele sketch uit de NewPing library kan ik al onmiddellijk een afstand in cm uitlezen. Nu dus nog wat rekenwerk om de inhoud van de tank te bepalen, maar dat is op zich niet moeilijk.

Het moeilijkste zal nog worden om de sensor een beetje waterproof te maken. Maar ik denk dat het met wat epoxyhars vrij goed mogelijk is om dit te doen, de sensor komt nooit rechtstreeks in contact met water, dus spatwaterdicht zou al genoeg moeten zijn.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor shooter » 27 Jan 2017, 20:43

ach een boterhamzakje eroverheen is al genoeg, wel onderaan een klein gaatje prikken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Niveaumeting met Arduino

Berichtdoor benvo » 05 Mrt 2017, 20:20

Wat de verbinding betreft; als je weinig informatie hoeft te versturen over een wat grotere afstand, komt dan LoRa niet in aanmerking?

Groet,
Ben.

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten