arduino mega + 2 ledstrips

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Jan 2017, 18:36

Re: arduino mega + 2 ledstrips

Berichtdoor mk323f » 14 Jan 2017, 23:25

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker mee aan de slag.
Ik las inderdaad op internet al dat delay niet de beste oplossing is en millis() een veel betere keus is.
M'n zoontje vind de leds prachtig, dus ik ga voor hem een programma proberen te maken die een daglicht cyclus simuleert.
Een beetje in de trend van de philips wake-up lights, alleen dan een complete dag en nacht en met wat effectjes erin. (bewolking of bliksem zou leuk zijn)
Ik denk dat ik er ook een real time clock (ChronoDot V2.1) bij aanschaf, om commandos op bepaalde tijden uit te voeren.
Dan heb ik ook meteen iets meer om aan te sluiten op de arduino en om ervaring mee op te doen.
Een schema is inderdaad handiger nu ik een doel voor de ledstrips heb, zeker omdat er over de dag verschillende kleuren en lichtsterktes gebruikt zullen worden.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino mega + 2 ledstrips

Berichtdoor Koepel » 15 Jan 2017, 01:44

De afgelopen twee weken waren er topics op dit forum voor aquariumverlichting die het daglicht simuleren. Volgens mij werd uiteindelijk deze code gebruikt: https://github.com/dalgibbard/LightController, maar dat weet ik niet zeker.
In de code zet je een aantal punten, en dan wordt er lineair (of exponentieel) gemiddeld tussen de punten.

ChronoDot of iets anders, als er maar een DS3231 in zit (en die zit er in) ;)
Dan kun je de Time en TimeAlarms libraries installeren. De kun je installeren met de "Bibliotheek beheerder", dat is dus binnen de Arduino IDE.
Dit is de TimeAlarms: https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_TimeAlarms.html, die kan op bepaalde momenten iets doen.
Er was iets met de startup condities... wanneer je tussen 10 en 12 uur een lamp wilt laten branden met de TimeAlarms, en je zet de Arduino pas om 11 uur aan, dan gebeurt dat dus niet. Het moment van 10 uur om de lamp aan te zetten werd dan gemist. Dan is er dus extra code nodig om te kijken wat er op het moment van aanzetten van de Arduino allemaal gedaan moet worden.

Berichten: 7
Geregistreerd: 12 Jan 2017, 18:36

Re: arduino mega + 2 ledstrips

Berichtdoor mk323f » 15 Jan 2017, 14:57

Bedankt voor je tips! Daar kan ik zeker iets mee, aquariumverlichting is inderdaad te vergelijken met mijn idee, beiden een daglichtsimulatie.

Ik was in de veronderstelling dat de chronodot stukken beter was, (ze beweren vrijwel geen tijd te verliezen op jaarbasis) als het er alleen aan ligt omdat ze de DS3231 gebruiken, dan zijn er ook goedkopere en makkelijker verkrijgbare rtc's te vinden.

Ik heb de library's alvast geinstalleerd, ik zal ook even kijken wat ik kan vinden over die startup condities, en welke code daar voor nodig is.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: arduino mega + 2 ledstrips

Berichtdoor benvo » 02 Mrt 2017, 19:29

Koepel schreef:De afgelopen twee weken waren er topics op dit forum voor aquariumverlichting die het daglicht simuleren. Volgens mij werd uiteindelijk deze code gebruikt: https://github.com/dalgibbard/LightController, maar dat weet ik niet zeker.
In de code zet je een aantal punten, en dan wordt er lineair (of exponentieel) gemiddeld tussen de punten.

ChronoDot of iets anders, als er maar een DS3231 in zit (en die zit er in) ;)
Dan kun je de Time en TimeAlarms libraries installeren. De kun je installeren met de "Bibliotheek beheerder", dat is dus binnen de Arduino IDE.
Dit is de TimeAlarms: https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_TimeAlarms.html, die kan op bepaalde momenten iets doen.
Er was iets met de startup condities... wanneer je tussen 10 en 12 uur een lamp wilt laten branden met de TimeAlarms, en je zet de Arduino pas om 11 uur aan, dan gebeurt dat dus niet. Het moment van 10 uur om de lamp aan te zetten werd dan gemist. Dan is er dus extra code nodig om te kijken wat er op het moment van aanzetten van de Arduino allemaal gedaan moet worden.


Wanneer je het programma van DalGibbard gebruikt kun je met, bijvoorbeeld, een DS 3231 RTC clock de tijden samen met de helderheden van de leds invoeren. Je bent dan dus geen TimeAlarms o.i.d. nodig. Dit als aanvulling.

Groet,
Ben.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten