vraag over interupt

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

vraag over interupt

Berichtdoor hazanovo » 14 Dec 2016, 11:23

Beste programmeurs,

Ik wil graag een AC fan snelheid regelen met een arduino.
Nu is het d3 bedoeling dat de arduino dmv een interrupt de moc3011 een signaal stuurt di3 vervolgens een triac activeert.

De interrupt activeert minimaal elke 10ms.

De programma moet ook tegelijkertijd

Temperatuur aflezen
20x4 schermpje aansturen
waardes opslaan
Pwm sturen naar motoren
tijd bijhouden.

mijn vraag is gaat dit allemaal lukken. Vooral dat tijd bijhouden, arduino moet lampen schakelen op een bepaalde tijdstip en geen minuut later.

Graag jullie antwoord

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: vraag over interupt

Berichtdoor Koepel » 14 Dec 2016, 11:46

Krijg je een interrupt op de nuldoorgang ? En dan wil je wachten tot het moment om de phototriac te activeren ? Dat wachten is lastig, ik denk dat je een interne hardware timer nodig hebt.

Kun je misschien iets op internet vinden waarbij de trigger een interne hardware timer activeert, die automatisch na een bepaalde tijd de optotriac aanstuurt ? De code hoeft dan alleen nog maar de waarde van de delay naar de timer te sturen.

Ik kan me voorstellen dat een bedrijf het voor elkaar kan krijgen om dit werkend te maken, als dat nodig zou zijn om kosten te drukken. Maar ik zie nogal veel valkuilen.

Het is mogelijk om het zo te maken dat een interrupt voorrang krijgt als een andere interrupt bezig is.
Als dat nodig zou zijn, dan zou de library functie analogWrite() aangepast moeten worden.

De tijd bijhouden lijkt me niet zo'n probleem. Dat kan met millis() of met een RTC chip.

De waarden opslaan naar EEPROM of SD kaart is langzaam. Dat kan dingen vertragen.
Hoe lees je de temperatuur ? Met de gewone library voor een DS18B20 worden de interrupts even uitgezet.

Dus uiteindelijk in mijn conclusie dat het bijzonder lastig is om dit soepel te laten verlopen. Wanneer je een ervaren programmeur bent, en wat jitter op de signalen voor de fan and motors niet erg is, dan zou het misschien kunnen lukken. Wanneer het een speelgoed-auto motor is, dan is een beetje jitter in het pwm signaal niet erg, maar voor een grote motor is dat echt wel een probleem.
De Arduino ontwikkel-omgeving is hiervoor niet zo geschikt, dus mogelijk is het nodig om de microcontroller te programmeren zonder de Arduino omgeving. Als ik het zelf zou maken, dan zou ik extra hardware toevoegen die de motoren en fan besturen.

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: vraag over interupt

Berichtdoor hazanovo » 14 Dec 2016, 13:40

Ik gebruik dht sensor die elke 2 sec temp en vochtigheid meet.

Ik was al bang dat arduino die interups niet zal trekken met andere taken. Is kan het ipv interups alleen met millis gedaan worden?

Zo niet, is er een driver voor een ac motor die aangestuurd kan worden met arduino uitgangen ? Ik heb wel andere drivers gezien maar ze regelen snelheid dmv potmeter, maar ik wil het door arduino laten doen.

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: vraag over interupt

Berichtdoor hazanovo » 14 Dec 2016, 14:05

Er zijn geno3g ac speed drivers met potentiometer. Kan ik deze potmeter vervangen met een digitale potmeter en die dan aansturen met arduino? Ik heb het over mcp41100.

Mijn laatste optie als niks goed g3no3g werkt. Een kleine servo op de potmeter plaatsen en die dan via arduino aansturen.
Maar dat is de allerlaatste optie die ik liever niet wil.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: vraag over interupt

Berichtdoor nicoverduin » 14 Dec 2016, 15:13

Ligt een beetje aan hoeveel stroom er nodig is en hoeveel die potmeter chip mag hebben
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: vraag over interupt

Berichtdoor shooter » 14 Dec 2016, 21:03

Allereerst de vraag wat voor een motor het is, en dan bedoel ik als de een shunt motor is (zoals een boormachine die kun je wel dimmen, maar een synchroon motor gaat niet.
als het een 12 of 24 volt fan is dan kun je zelf een frequentie maken.
persoonlijk zou ik een analoog signaal sturen naar een driver dan heb je ook geen last met je interupt en andere timing diingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: vraag over interupt

Berichtdoor hazanovo » 14 Dec 2016, 22:43

Het betreft een 1 fase AC buisventilator 220v 150watt tot 300watt. Het probleem is dat ik geen drivers kan vinden die een AC motor snelheid kunnen veranderen dmv een analoog signaal...

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: vraag over interupt

Berichtdoor Koepel » 14 Dec 2016, 23:02

Kun je die wel dimmen ? Volgens mij kun je het op de motor zelf dimmen, bijvoorbeeld door een paar verschillende condensators te kiezen. Hij zal best langzamer gaan draaien met een dimmer, maar het lijkt me niet ideaal.

Voor een huisventilatiesysteem worden de AC ventilators vervangen door DC ventilators. Die zijn een stuk zuiniger.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: vraag over interupt

Berichtdoor shooter » 14 Dec 2016, 23:07

software is bijv ac phase control , maar persoonlijk zou ik gewoon een dimmer gebruiken. want het is dus wel 230 Volt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 59
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 01:17

Re: vraag over interupt

Berichtdoor hazanovo » 04 Jan 2017, 13:58

Hoi hey,

Ik ben nog steeds hiermee bezig, nog geen onderdelen besteld.

Een externe hardware die aangestuurd wordt door arduino analoog heb ik niet gevonden. Kan iemand mij daar een link van sturen. Of een andere oplossing dan "ik een analoog signaal sturen naar een driver". Heel leuk maar dat snap ik ook wel.
Ik kan alleen geen driver vinden.

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten