Analoge én Digitale sensoren

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 Dec 2016, 14:18

Analoge én Digitale sensoren

Berichtdoor Fibonacci » 10 Dec 2016, 14:24

Dag iedereen,

Ik zou graag twee verschillende soorten sensoren aan mijn arduino willen aansluiten. Het gaat hier over een analoge relatieve luchtvochtigheidssensor en een ultravioletstralingssensor. Één daarvan is analoog en de ander is digitaal, maar zullen de sketches van beide effect hebben op elkaar?
Zo ver ik begrepen heb geeft analoog een bepaald voltage aan en die wordt weer omgezet in waardes en digitaal zou alleen korte of lange pulsen geven.
Wie kan mij helpen? :?:

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Analoge én Digitale sensoren

Berichtdoor nicoverduin » 10 Dec 2016, 15:34

Als je al de verschillende sketches heb gevonden moet je van die 2 een maken. De grootste fout die je kan maken is denken met grote stappen snel thuis te zijn. In de praktijk betekent dit heel snell struikelen.
Analoge sensoren kunnen een spanning afgeven of zijn gewoon weerstandswaarden die variëren. Bij dat laatste moet je met een serie weerstand een schakeling geven.

Digitaal betekent (vwb de Arduino) signalen die ofwel een HIGH (= +/- Vcc spanning) of een LOW afgeven. Er zijn ook intelligentere sensoren die een uitgebreide chip hebben die de signalen in een serie protocol of parallel protocol omzetten. Denk aan I2C, UART, SPI maar ook parallel).

Je merkt het al je bent wat kort door de bocht. Vandaar dat ze in de IDE een uitgebreide set tutorials hebben om de verschillende basis aspecten individueel te bekijken/leren zoals digitaal, analoog enz.

Daarnaast zul je als het even kan de datasheet van je sensor moeten bekijken hoe die praat met de controller. Nu is het gewoon puur giswerk.

Dus om je enig zinnig advies te geven zou je kunnen beginnen met de links van de sensoren die je wilt gebruiken cq hebt aangeschaft
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten