aquarium controller probleem

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor nicoverduin » 08 Jan 2017, 13:39

Probeer eens "warning deprecated conversion arduino" en als je toch bezig bent met een engels naar nederlands het woordje "deprecated"
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Nov 2016, 14:27

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor Josh » 08 Jan 2017, 14:37

Weet niet wat de effecten zijn, maar als ik naar de fritzing foto kijk vallen mij twee dingen op.
1 dat van de arduino de 5v naar naar de 5v van de levelshifter gaat en de 3.3v van de arduino naar de 3.3v van dezelfde levelshifter gaat.
2 dat de gnd ook door een levelshifter gaat.
Ben zelf niet zo bekend met electronica, maar dat lijkt mij niet nodig.
Zou iemand die wel over genoeg kennis beschikt dat kunnen duiden of mij een reprimande geven dat ik onzin vertel.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor Koepel » 08 Jan 2017, 17:43

De level shifter werkt met mosfets, en maakt zelf geen 3.3V aan.
Scroll tot halverwege deze pagina voor een schema: http://playground.arduino.cc/Main/I2CBi-directionalLevelShifter.
De 'HV' heeft het voltage nodig van de hogere spanning en de 'LV' heeft het voltage nodig van de lagere spanning, want anders werkt de level shifter niet.
De 'GND' is op de level shifter natuurlijk doorverbonden met de 'GND' aan de andere kant. Het maakt niet uit welke gebruikt wordt.

De I2C level shifter is nu eenmaal een apart geval omdat de SCL en SDA van de I2C bus beide kanten op gaan. Het zijn open-drain signalen, waarbij zowel de Arduino als een sensor de signalen laag kan maken. De SCL en SDA worden alleen maar hoog doordat een pullup weerstand het signaal naar 5V of 3.3V trekt.

Wanneer een Arduino of een sensor in het 5V deel van de I2C bus of in het 3.3V deel van de I2C bus bijvoorbeeld de SDA omlaag trekt, dan wordt de SDA overal op heel de bus omlaag getrokken. Vandaar mijn super-nerd berekening voor de totale pullup weerstand waarde van de I2C bus een paar posts terug: http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=2168&start=40#p16930.

Er zijn trouwens ook level shifters die naast de mosfets ook nog een 3.3V voltage regulator hebben: https://www.aliexpress.com/item/5V-3V-2-CH-I2C-IIC-Logic-Level-Converter-Module-Bi-Directional-for-Arduino/32783648633.html.

Berichten: 10
Geregistreerd: 30 Nov 2016, 14:27

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor Josh » 08 Jan 2017, 18:13

Bedankt voor de duiding koepel, ik had me de werking anders voorgesteld.
Sorry voor mijn onnodige inmenging van dit topic.

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor pedro koi » 08 Jan 2017, 18:23

geen probleem josh we kunnen maar leren ervan

de raad van nico gevolgd en dus gezocht op die regel dan kom ik op een wiki terecht
https://en.wikibooks.org/wiki/GCC_Debugging/g%2B%2B/Warnings/deprecated_conversion_from_string_constant

maar wat heeft een char dan met regel 40 te maken als ik dit letterlijk begrijp moet ik een string omzetten naar char of werken met een char in die regel

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor Koepel » 08 Jan 2017, 18:24

@pedro koi, bedankt voor de foto's. Ik zie geen verkeerde verbindingen. Dus als je de sensor op het 3.3V gedeelte aansluit, dan werkt de klok niet meer ? Houdt die sensor dan de SDA of SCL vast ?
Met een multimeter zou je alle spanningen kunnen meten. De 5V moet boven de 4.5V zijn. De SDA en SCL gaan richting 5V en 3.3V als ze niet actief zijn.
Dat is het nadeel van internet, ik zou het liefst wat nameten, en een paar draden los en vast maken, en zo vinden waar het probleem zit.

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor pedro koi » 08 Jan 2017, 18:34

koepel dat kan ik wel na meten als ik wil
inderdaad als ik de klok module aansluit sda en scl langs de zijde van lv krijg ik verkeerde waarde op men scherm dus niet meer de klok die juist is plaats ik de klok sda en scl langs de zijde hv dan werkt ze wel correct.
sedert ik de klok werkend kreeg via die schifter krijg ik men bmp180 niet meer werkend heb al bijde geprobeerd dus die oude en de nieuwe heb ook al 2 schifters geprobeerd wand die had ik ook dubbel , ook al geprobeerd zonder de klok erbij en lukt niet meet wat eerst wel hing dus?

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor pedro koi » 08 Jan 2017, 18:37

op nico zen reactie heb ik ook een regel gevonden die oplossingen bied. maar zo is het probleem wel niet opgelost enkel genegeerd die regel plaatsen in men sketch hierboven vermeld doet de melding verdwijnen, plaats ik die regel in men sketch die al bijna alles projekteerd op men scherm werkt ze niet.

#pragma GCC diagnostic ignored "-Wwrite-strings"

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor Koepel » 08 Jan 2017, 18:38

Sorry, dat begrijp ik niet.
Wanneer de chip draait op 3.3V voedingsspanning, dan heb je voor die chip de "LV" 3.3V I2C bus nodig.
Wanneer de chip draait op 5V, dan heb je de "HV" 5V I2C bus nodig.

Je kunt niet de clock module op 5V hebben draaien, en toch nog de 3.3V I2C bus pakken voor de klok module.

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: aquarium controller probleem

Berichtdoor pedro koi » 08 Jan 2017, 18:45

op de laatste foto kan je zien de sda en de scl van de klok op de 5volt zijde zit de hv zijde bij de bmp 180 chip is dit de lv zijde.
heb de klok ook geprobeerd op de andere zijde dus de sda en scl aangesloten op de lv zijde en dan werkt ze niet correct
gaat hem over de gele en groene draad.

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten