arduino 6V servos aansturen handmatig/programma

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 13:39

arduino 6V servos aansturen handmatig/programma

Berichtdoor groep2 » 28 Nov 2016, 13:48

hallo allemaal,
wij zijn voor een project bezig met arduino aansturing van 6V servos.
deze servos moeten een aparte voeding ivm hoge stromen. kleine servos op 5V werken goed met de aansturing maar als we de 6V servos extern gaan voeden dan werken deze niet meer.
iemand hier een idee over hoe dit zou kunnen komen waardoor ze dan niet werken als ze appart gevoed worden.

mvg groep2

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino 6V servos aansturen handmatig/programma

Berichtdoor Koepel » 28 Nov 2016, 15:03

Verbind de grounds.

Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 13:39

Re: arduino 6V servos aansturen handmatig/programma

Berichtdoor groep2 » 28 Nov 2016, 15:10

Koepel schreef:Verbind de grounds.

hebben we al geprobeerd alleen toen deed hij nog steeds niks

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino 6V servos aansturen handmatig/programma

Berichtdoor Koepel » 28 Nov 2016, 15:24

Dan zou ik graag zoveel mogelijk willen weten, en dat is heel veel :shock:

Welk Arduino board gebruik je ? Gebruik je alleen de USB kabel om de Arduino van stroom te voorzien ?
Welke servo motoren heb je ? Heb je een link naar de fabrikant en naar de (web)shop waar je ze gekocht hebt ?
Wat voor externe voeding gebruik je ?
Gebruik je een breadboard ?
Kun je er een foto van maken ?
Heb je een schema van je opstelling ? (ik bedoel hoe alle draden lopen)

De reden dat ik deze vragen stel is onder andere: Een 6V servo motor kan aangestuurd worden met een 5V signaal, maar een 3.3V Arduino board heeft slechts 3.3V signalen. Dus zou ik de gegevens van de servo motors willen nalezen. De servo motor kan een namaak zijn. Een gewone servo motor kan een piekstroom van 500mA nodig hebben (of meer). Een speciale servo motor kan een veelvoud nodig hebben. Een breadboard heeft vaak slecht contact. Enzovoorts.

Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Nov 2016, 13:39

Re: arduino 6V servos aansturen handmatig/programma

Berichtdoor groep2 » 28 Nov 2016, 15:39

Koepel schreef:Dan zou ik graag zoveel mogelijk willen weten, en dat is heel veel :shock:

Welk Arduino board gebruik je ? Gebruik je alleen de USB kabel om de Arduino van stroom te voorzien ?
Welke servo motoren heb je ? Heb je een link naar de fabrikant en naar de (web)shop waar je ze gekocht hebt ?
Wat voor externe voeding gebruik je ?
Gebruik je een breadboard ?
Kun je er een foto van maken ?
Heb je een schema van je opstelling ? (ik bedoel hoe alle draden lopen)

De reden dat ik deze vragen stel is onder andere: Een 6V servo motor kan aangestuurd worden met een 5V signaal, maar een 3.3V Arduino board heeft slechts 3.3V signalen. Dus zou ik de gegevens van de servo motors willen nalezen. De servo motor kan een namaak zijn. Een gewone servo motor kan een piekstroom van 500mA nodig hebben (of meer). Een speciale servo motor kan een veelvoud nodig hebben. Een breadboard heeft vaak slecht contact. Enzovoorts.


ja maken gebruik van een breadboard.
het is een arduino uno.
de externe voeding is een trafo die afgesteld is op 6V.
een externe voeding plus usb voeding.
de servos zijn modelcraft VS-11 AMB 3 stuks

https://ic.tweakimg.net/camo/b22850a233 ... rvos-b.png zo is het schema alleen dan ook nog over elke servo een 100uF condensator.

ik hoop dat je hier iets mee kan

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: arduino 6V servos aansturen handmatig/programma

Berichtdoor Koepel » 28 Nov 2016, 16:37

Dat plaatje heb je niet zelf gemaakt ? Graag zou ik willen weten wat jij hebt en niet wat je van internet haalt.
Ben je dit voorbeeld aan het volgen ? http://www.robotoid.com/appnotes/arduino-operating-two-servos.html, want daar komt het plaatje vandaan, of is het van een thread op het tweakers.net forum ?

Is het een gestabiliseerde voeding ? Als jij zegt "trafo", dan vraag ik me af of je misschien wisselspanning op de servo motors zet.

Die servo motoren werken ook op 5V. Ik kan helaas niet vinden hoeveel stroom ze vragen.
Conrad vraag 32 euro voor die servo motoren, dan is nogal prijzig: https://www.conrad.nl/nl/modelcraft-vs-11amb-dubbel-gelagerd-transmissie-metaal-jr-275098.html. Conrad heeft trouwens een fotoshop fout in het plaatje zitten, de gele draad is verdwenen :o
Is "Modelcraft" eigenlijk wel een echt merk ? Ik vermoed dat het Vigor VS-11AMB servo motoren zijn. Daar zijn wel gegevens van te vinden. De stall-current is 3.5A, dat betekent dat je uiteindelijk een voeding van zeker 5A nodig hebt. Dan blijft het nog een beetje werken als er één servo vast komt te zitten.

Hoe heb je de 100µF condensators aangebracht ? Op de VCC (rode draad) en GND (zwarte draad) ? Dat is prima, het mogen ook 1000µF condensators zijn.

Doe een stap terug.
Begin met die eenvoudige servo motor, maar wel met een externe voeding van 5V. Kun je een 5V voeding te pakken krijgen, van 2A bijvoorbeeld.
Maak een kleine test sketch, en laat die sketch hier zien.
Verbind een pin naar servo (gele draad) en verbind de Arduino GND naar de GND van de externe voeding.
Je kunt een breadboard gebruiken, maar ik vertrouw breadboards niet erg.

Als dat werkt, dan de eenvoudige servo motor vervangen door de zwaardere servo motor.

Kun je een foto maken van hoe het verbonden is ? Sommige servo motoren hebben andere kleuren draden.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten