Duw in de goede richting

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 15:16

Duw in de goede richting

Berichtdoor RutgerH » 05 Nov 2016, 19:40

Beste leden,

Voor mijn opleiding Product Design heb ik de opdracht gekregen om een nieuw muziekinstrument te ontwikkelen voor het muziekgebouw in Amsterdam. Nou heb ik natuurlijk grootse plannen en ik heb het mijzelf een beetje lastig gemaakt.

Ik heb zelf nog geen ervaring met het programmeren en zal dus bij de basis moeten beginnen. Ik heb een Arduino mega gekocht en heb hier al wel wat mee gespeeld maar nog niets zelf geprogrammeerd.

Het idee:
Door middel van aanraking (high five) kunnen er verschillende noten gespeeld worden. De kinderen houden met 1 hand een handvat vast, met de andere hand geven ze een high five aan elkaar.
Door verschillende combinaties onderling te maken kunnen er verschillende tonen geproduceerd worden. De tonen zouden via een computer of via een spanningsgestuurde oscillator gegenereerd kunnen worden.

Ik heb voor de verschillende noten het volgende schema gemaakt die door middel van optelling werkt.
Persoon 1 heeft waarde 0, Persoon 2 heeft waarde +1. Als ze aanraken komt er een waarde van +1 uit --> Computer/VCO speelt de noot A.
Afbeelding


Ik ben geïnspireerd door de banana-piano http://www.loopycomputy.com/banana-piano.html, toen ik dit had aangesloten kwam ik er achter dat je de bananen ook kon vervangen door personen. Het enige probleem met dit systeem is dat er maar 1 persoon de piano kan bedienen omdat je beperkt wordt door de ground aansluiting. Voor mijn 'High Five Piano' wil ik dat alle 8 personen de piano kunnen besturen.

Op internet heb ik wel een aantal ideeën opgedaan hoe het misschien gedaan kan worden maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Misschien zou het met behulp van een Schmitt trigger of opamp gedaan worden? Hebben jullie een idee hoe ik dit (makkelijk) zou kunnen realiseren?

Alvast heel erg bedankt!
Rutger

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Duw in de goede richting

Berichtdoor shooter » 06 Nov 2016, 12:49

ja dat kan, met een capacitieve schakelaar zoek eens op ttp223 (ik heb die dingen in voorraad)

dan heb je ook geen aarddraad nodig, mijn zoon heeft een soort aanraakpaal gemaakt, met dit als basis voor een rekenspel.
ik snap je tabel overigens niet hoor. want je kunt alleen detecteren of er een aanraking is en niet de weerstand, daar is het veel te onnauwkeurig voor.
dus je kunt wel een paar personen de 'banaan' aan laten raken, maar een volgorde zal niet gaan.

met de TTP (die er in 1,8,12,16 vlakken is) kun je dus een aanraking zien op een arduino (je hebt maar een paar pinnen nodig want het komt serieel binnen)
die kun je dan omzetten naar een toon. het is in de arduino niet mogelijk om multitone te maken, want het blijft maar een simpel aan/uit systeem natuurlijk.
begin simpel en speel ermee.

met een mega kun je weer wel een soort interface maken naar een keyboard bijvoorbeeld.
Probeer eerst maar eens of je een ledje aan kan sturen, met die bananaopzet.
je hebt er alleen maar een weerstandje voor nodig.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 15:16

Re: Duw in de goede richting

Berichtdoor RutgerH » 06 Nov 2016, 14:36

Bedankt voor de reactie! Ik begrijp dat het lastig te begrijpen is, het is voor mij lastig uit te leggen omdat ik niet heel veel ervaring heb met elektronica.

De tabel zijn de toonhoogtes die ik uit de voltage controlled oscillator of computer wil horen als de personen elkaar aanraken. Ik zal het proberen nog te verduidelijken.
Ik heb overigens al een VCO en weet hier al verschillende tonen/melodieën uit te krijgen.

Als persoon 1(waarde 0) en persoon 2(waarde +1) elkaar aanraken dan rekent de Arduino 0+1=1 en geeft die een hoog signaal naar de VCO-toon A.
Als persoon 1(waarde 0) en persoon 7(waarde +6 elkaar aanraken dan rekent de Arduino 0+6=6 en geeft die een hoog signaal naar de VCO-toon F.


Met de capacitieve sensor kan je aanraking detecteren zonder grond, dit is al een stap in de goede richting.. Maar ik wil dus nog meer dan dit meten.
Ik wil een manier vinden waardoor er gemeten kan worden wie onderling contact met elkaar maken. Raken persoon 2 en 3 elkaar aan of persoon 4 en 5 enz.

Ik heb net de capacitieve sensoren besteld met 8 toetsen dus zal hier mee gaan puzzelen als ik hem binnen heb.

Bedankt voor de hulp!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Duw in de goede richting

Berichtdoor Koepel » 06 Nov 2016, 17:11

Dat is nu precies het punt. Het elkaar aanraken gaat niet werken.

Er is een CapSense library voor de Arduino, maar ik zou ook adviseren om daar een aparte chip voor te gebruiken.

Zo'n chip meet of er iets groots, iets met een capaciteit, aan zit. En tegelijkertijd komt er ook nog een heleboel storing en 50Hz brom binnen. Een menselijk lichaam is (onder andere) een soort van capaciteit. Dat wordt gemeten.

Jij wilt een soort stroom door een paar mensen laten gaan, maar zo werken die capacitieve sensor chips niet. En met een goede reden, want dat is heel onbetrouwbaar.

Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 15:16

Re: Duw in de goede richting

Berichtdoor RutgerH » 07 Nov 2016, 18:26

Oke.. Daar was ik al bang voor.
Ik heb in het begin van dit idee wel gecheckt bij de docenten of het mogelijk zou zijn. De docenten gaven aan dat het mogelijk was maar dat ik zelf moest uitzoeken hoe. Ik heb deze week weer begeleiding dus ik zal dan kijken of ze meer los willen laten.

bedankt!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Duw in de goede richting

Berichtdoor Koepel » 07 Nov 2016, 21:07

Met een multimeter kun je de weerstand meten. Als ik bij mezelf tussen mijn linker en rechterhand meet, dan is het 100kΩ tot 10MΩ. Dat is afhankelijk van het oppervlak en of ik kleffe handjes heb. Dat is dus een groot verschil.
Iets meer betrouwbaar is om een soort radiosignaal door het menselijk lichaam te sturen. Ik kan echter op dit moment geen goed voorbeeld vinden. Ik weet zeker dat ik een keer heb gelezen dat het mogelijk is om data over te brengen via het menselijk lichaam. Maar welke frequentie, welke modulatie, hoe sterk het signaal, ik heb geen idee.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Duw in de goede richting

Berichtdoor shooter » 08 Nov 2016, 21:14

op een of amdere manier zul je iets moeten vinden om de personen te onderscheiden, dat kan simpel met een digitale weerstandbank, daarmee kun je digitale ingangen uitsparen door een analoge poort te gebruiken. dan kun je dus bepalen welke personen elkaar aanraken, alleen de volgorde niet.
dat kan redelijk betrouwbaar werken als het met echte draadjes gaat, maar met aanraking zal het niet gaan. dus helaas verdr denken.
verwacht niet teveel van de begeleiding, want die hebben hier ook moeite mee.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Duw in de goede richting

Berichtdoor Koepel » 08 Nov 2016, 22:57

Er blijkt van alles te vinden te zijn. Maar het ene is nog onduidelijker dan het andere.
Dit is super onduidelijk: https://www.youtube.com/watch?v=WzHi9Ft6-Qc

Dit bedoelde ik dus niet: http://www.sciencealert.com/forget-bluetooth-new-wireless-technology-uses-your-body-to-transmit-data
Ik bedoel radio signalen die dus voornamelijk via de buitenkant van het menselijk lichaam data kunnen vervoeren.

Dit is iets dat wel werkt: https://www.youtube.com/watch?v=bgl88nrd7do
Maar ze vertellen niet precies hoe het werkt, en zou het legaal zijn om te gebruiken ?

Er is nog veel meer, maar ik vond geen duidelijk voorbeeld hoe het te maken.
Het lijkt dat een frequentie van 5 tot 10 MHz wordt gebruikt en ze noemen het geen radio-signalen, maar electric field communication.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten