Duw in de goede richting

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 15:16

Duw in de goede richting

Berichtdoor RutgerH » 05 Nov 2016, 19:40

Beste leden,

Voor mijn opleiding Product Design heb ik de opdracht gekregen om een nieuw muziekinstrument te ontwikkelen voor het muziekgebouw in Amsterdam. Nou heb ik natuurlijk grootse plannen en ik heb het mijzelf een beetje lastig gemaakt.

Ik heb zelf nog geen ervaring met het programmeren en zal dus bij de basis moeten beginnen. Ik heb een Arduino mega gekocht en heb hier al wel wat mee gespeeld maar nog niets zelf geprogrammeerd.

Het idee:
Door middel van aanraking (high five) kunnen er verschillende noten gespeeld worden. De kinderen houden met 1 hand een handvat vast, met de andere hand geven ze een high five aan elkaar.
Door verschillende combinaties onderling te maken kunnen er verschillende tonen geproduceerd worden. De tonen zouden via een computer of via een spanningsgestuurde oscillator gegenereerd kunnen worden.

Ik heb voor de verschillende noten het volgende schema gemaakt die door middel van optelling werkt.
Persoon 1 heeft waarde 0, Persoon 2 heeft waarde +1. Als ze aanraken komt er een waarde van +1 uit --> Computer/VCO speelt de noot A.
Afbeelding


Ik ben geïnspireerd door de banana-piano http://www.loopycomputy.com/banana-piano.html, toen ik dit had aangesloten kwam ik er achter dat je de bananen ook kon vervangen door personen. Het enige probleem met dit systeem is dat er maar 1 persoon de piano kan bedienen omdat je beperkt wordt door de ground aansluiting. Voor mijn 'High Five Piano' wil ik dat alle 8 personen de piano kunnen besturen.

Op internet heb ik wel een aantal ideeën opgedaan hoe het misschien gedaan kan worden maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Misschien zou het met behulp van een Schmitt trigger of opamp gedaan worden? Hebben jullie een idee hoe ik dit (makkelijk) zou kunnen realiseren?

Alvast heel erg bedankt!
Rutger