Analoog/Digitale vibratiesensor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Analoog/Digitale vibratiesensor

Berichtdoor nicoverduin » 04 Nov 2016, 19:52

Joh ik vind het allemaal fantastisch wat je verteld maar van die 100 bordjes is er geen een uitgevallen. En draaien al ruim een jaar... en mijn prototype inmiddels 3,5 jaar....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Analoog/Digitale vibratiesensor

Berichtdoor Koepel » 05 Nov 2016, 10:03

Om te kijken of het te berekenen is, heb ik een testje gedaan.
Helaas had ik geen ADXL345 liggen, maar nog wel een MMA7455.

Mijn conclusie is, dat het nog niet meevalt, en dat misschien beter de interne 'Activity' detection van de ADXL345 gebruikt kan worden.

Ik bereken het verschil van de g-waarden met een gemiddelde voor iedere as, en vervolgens bereken ik daar de totale g-vector van.
De ruis van de MMA7455 is zo'n 50mG (milli G). Dus ik zette in de sketch de grens op 70mG.
Dan kan ik kantelen eenvoudig detecteren. Zachtjes kloppen op de tafel detecteert hij echter ook. Ook als ik een meter verder zachtjes op de tafel klop. Dus terwijl ik dit zit te typen, zie ik op de seriële monitor regelmatig de grens van 70mG overschrijden. Ik kan het echter wel voorzichtig optillen, zonder dat de 70mG overschreden wordt. Als ik het gewoon optil dan is het maar 100mG of 200mG. Dat ligt dus vrij dicht bij mijn grens van 70mG.

Eigenlijk zou een hoge samplefrequentie nodig zijn, vervolgens daar een filter op om de ruis weg te werken. En dat vergelijken met een gemiddelde (een gemiddelde over een seconde of meer).

Er zijn zoveel andere manieren van detecteren. Bijvoorbeeld een IR afstandssensor in de bodem.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten