WTW sifon anti-stank oplossing

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Okt 2016, 22:08

WTW sifon anti-stank oplossing

Berichtdoor WallyWally » 21 Okt 2016, 22:21

Beste leden,
Ik ben nieuw hier en aan het orienteren op Arduino. Ik heb programeerkennis en wat ik tot nu toe gezien heb, ziet er logisch uit.
Nu wil ik een project beginnen, waarvan ik niet twijfel of het mogelijk is om met Arduino aan te pakken, maar waarvan ik twijfel of iemand wellicht hetzelfde mee heeft gemaakt en mogelijk een standaard of betere oplossing kent.

Probleem
Ik heb thuis een WTW (Warmte Terug-Winning systeem). Dit systeem heeft een afvoer op het riool met een vaste (verlijmde) aansluiting op de WTW, om de condens uit de luchtstroom op te vangen en af te voeren. Dit heeft een groot nadeel, want bij droger weer, zuigt de WTW het sifon van de afvoer leeg en wordt de stank uit de afvoer direct de woning ingeblazen.
Na struinen op het internet zie ik herkenning in dit probleem, maar niemand lijkt een oplossing te hebben. Enkel wat slaolie op het water aanvullen, zodat het minder snel verdampt... Dit tip hield nog geen 1,5 week stand :?

Oplossingsrichting
Ik wil starten met een Arduino project met een water-stand-sensor (vlotter) en water-klep + display vlak boven het sifon. De klep staat standaard gesloten. Als de vlotter gaat stijgen, dan is er water en mag de klep open. Als het water weg is, zakt de vlotter en mag de klep weer dicht. Daarmee hoop ik de stank weg te houden uit de WTW, maar toch een afvoer methode aan te houden.

Vraag
Als iemand een beter idee heeft of een standaard oplossing kent, dan hoor ik dat ook graag ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: WTW sifon anti-stank oplossing

Berichtdoor Koepel » 21 Okt 2016, 23:39

Ik ruik een combinatie van meerdere problemen.

Het lijkt me niet iets voor een Arduino. Het zou jaren betrouwbaar moeten werken, en er komt kalk op de klep. Dus als een 'normale' oplossing mogelijk is, dan lijkt me dat vele malen beter dan een sensor en een klep.

Is er soms onderdruk boven het sifon ? Dat lijkt me een ontwerpfout. Ik ben geen deskundige, maar volgens snapt iedereen dat zoiets niet goed kan gaan.

Wat is er met het sifon aan de hand ? Een halve centimeter tot een paar centimeter olie zou het langer moeten volhouden dan anderhalve week. Is er een lek in het sifon ? of is het vuil zodat het water via capillaire werking van het vuil er vanzelf uit gaat ?

Hoe zit het met de afvoer / riool ? Is die goed ontlucht ? Of borrelt het water af en toe in het sifon ?

Heb je voldoende hoogte ?
Je zou het sifon kunnen vervangen door een stankafsluiting met een s-bocht. En dan de omhooggaande buis al gauw 5 centimeter lang. Als dat niet genoeg is, dan misschien een tweede s-bocht er onder. Maar dan wel met een staande ontluchtingsbuis tussen beide s-bochten in. Die ontluchtingsbuis ontkoppelt beide s-bochten. Daar kan de lucht uit als het riool gaat borrelen, en de lucht kan er in als de WTW de eerste s-bocht vacuum trekt. Het is zomaar een idee hoor, ik ben zoals gezegd geen deskundige.

Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Okt 2016, 22:08

Re: WTW sifon anti-stank oplossing

Berichtdoor WallyWally » 22 Okt 2016, 09:21

Beste Koepel,

Dank voor je heldere uitleg. De dubbele sifon was ook een gedachten die me voorbij ging. Verder klopt de huidige installatie zoals jij die beschrijft en wenselijk is.
Ik lees vaker on-line dat een WTW een sifon heeft met een afgesloten circuit, echter dat is best raar, wetende dat dezelfde installatie direct op de afvoer zit en met een luchtstroom je huis in komt... Er schijnen WTW's te zijn met een druppel systeem, dat als de sifon droog staat, er water bij komt. Helaas heb ik niet zo'n systeem en de oplossing kllinkt niet economisch.

Goed punt van de kalk. Al bedacht ik me zojuist, dat het eigenlijk alleen condens is wat er terecht komt. Daar zou (ben geen expert) geen kalt in moeten zitten. Hopelijk vat dat dan nog mee.
Ik probeer eerst de dubbele sifon wel en ander swordt het een leuk hobby project ;)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: WTW sifon anti-stank oplossing

Berichtdoor Koepel » 22 Okt 2016, 09:59

Wat voor sifon is het ? Kijk eens hoeveel centimeter het water omhoog moet gaan.

Inderdaad, in condens zit geen kalk. Dus het zou schoon kunnen blijven :)

Een druppelsysteem zou kunnen werken. Maar als er dan toch onderdruk boven de sifon komt, dan vertrouw ik het nog steeds niet.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: WTW sifon anti-stank oplossing

Berichtdoor Koepel » 22 Okt 2016, 12:54

De Arduino is wel goed in sensors.

Je zou een druk sensor kunnen kopen om te zien hoe de luchtdruk boven het water van de sifon is.
Maar je kunt ook twee baromic BMP180 of BMP085 sensors gebruiken, een sensor bovenin de sifon, en een sensor er buiten voor de normale druk. Er kan maar één BMP180 op de I2C bus, dus kun je een software I2C nodig voor een tweede. Op dit moment kost een BMP280 maar 1.21 euro op AliExpress, ik weet niet of die met twee op de I2C bus kan. Voor de BMP280 op de SPI bus kun je beter een Arduino board gebruiken dat op 3.3V draait.

Misschien nog een vochtigheidssensor er bij. Een DHT22 kost 2.22 euro. Een DHT11 66 eurocent, maar die is dan ook erg onnauwkeurig.

De sensoren bijvoorbeeld een aantal malen per seconde meten, en de maximale en minimale waarde onthouden, en die ieder uur of iedere dag naar EEPROM schrijven.

Dan heb je een indicatie wat er gebeurt.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: WTW sifon anti-stank oplossing

Berichtdoor shooter » 23 Okt 2016, 20:52

Persoonlijk zou ik het mechanisch oplossen, want een arduino en de rest is een symptoomoplossing.
uiteraard moet de Sifon lekker hoog zijn,
een ontluchting op het riool, zodat er geen lucht door de sifon komt,
en inderdaad je hebt gelijk als de sifon een tijdje warm staat of te luchten dan droogt het op.
een andere oplossing is een vlotter of condenspot.

een arduino oplossing bijvoorbeeld met een lichtsluisje en een klein klepje.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 06 Sep 2016, 20:56

Re: WTW sifon anti-stank oplossing

Berichtdoor Arrie » 30 Okt 2016, 10:00

zou een sifon /stank afsluiter toepassen met een pingpongbal, zoals gebruikelijk is bij een lucht behandelingskast. werkt simpel is er condenswater drijft de bal daar op en kan het de riool inlopen, geen water ligt de bal op de rioolbuis.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten