Nano en servo en magnetische communicatie

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Okt 2016, 16:44

Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Jasper Kooper » 06 Okt 2016, 16:58

Hi Arduinisten,

Ik wil een servo laten bewegen met een nano. Beweging vloeiend halve cirkel met korte terugval van 5 graden aan het eind en daarna rustig weer naar nulpunt. En deze beweging met pauzes in een loop.

In de tekening zie je 4 magnetische contactpunten voor vier nano's er omheen. de twee females ontvangen een signaal van de buren, de twee males sturen een signaal naar de twee andere buren.

Als stand-a-lones maken ze hun eigen beweging, gekoppeld gaan ze elkaars beweging overnemen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Koepel » 06 Okt 2016, 18:22

Lukte het niet om een plaatje toe te voegen ?
Je kunt ook TinyPic gebruiken, of een van de vele andere websites. Voor TinyPic hoef je jezelf niet aan te melden.

Hoe ga je de Nano boards en de servo motoren van stroom voorzien ? Als de spanning niet stabiel is dan kan de servo motor gaan jitteren.

Hoe wil je de beweging gaan overnemen ? Met een super-fancy software PLL ? Voor dit effect : https://www.youtube.com/watch?v=e-c6S6SdkPo ?

Een servo motor rustig laten bewegen wordt gedaan door iedere 10ms of iedere 20ms de nieuwe waarde naar de servo motor te sturen.

Welke Nano boards gebruik je ? De officiële Arduino boards hebben componenten van goede kwaliteit. Als je zomaar iets wilt uitproberen dan zijn er clones van 2 euro per stuk (inclusief verzendkosten).
Nano clone : https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-atmega328P-Nano-3-0-Controller-Board-Compatible-with-Arduino-Nano-CH340-USB-Driver/32699338839.html
Driver voor die clone : http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor shooter » 06 Okt 2016, 19:46

Het kan ook allemaal met 1 NANO, maar met een paar kan natuurlijk ook, zorg ervoor dat de servovoeding niet van de nano afkomt.
en dan een paar reedswitchs om te zien wat de positie is.
ach er kan zoveel, bedenk het en deel het, je krijgt 90 % troep uit een forum echter ook 10% prima ideeen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Okt 2016, 16:44

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Jasper Kooper » 07 Okt 2016, 12:14

Koepel en shooter, alvast dank voor de reactie. Ik plaats nog een plaatje, ik dacht dat al gedaan te hebben.
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-10-07 om 12.13.42.png
Schermafbeelding 2016-10-07 om 12.13.42.png (191.07 KiB) 8291 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Koepel » 07 Okt 2016, 12:40

Wanneer een plaatje te groot is, dan wordt het niet als bijlage geaccepteerd.

Kun je reageren op onze vragen ?
Hier staat het schema van de officiële Arduino Nano : https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardNano
De 5V power van de USB kabel gaat via een diode naar de 5V van het Nano board.
Een USB poort kan tot 500mA leveren, maar met een slechte kabel van Ebay is dat misschien maar 100mA.
Een servo motor kan 500mA piek stroom vragen. Dat is op het moment dat hij begint met draaien. Dat is dus de piek die de servo motor vraagt, ook als in de specificaties staat dat de servo motor maximaal 200mA gebruikt. Als je pech hebt kan dat zelfs 1A zijn bij sommige servo motors. Dus als je de servo motor een andere positie geeft, dan zou het Nano board kunnen resetten.

Je kunt de Nano boards niet met een enkel contact verbinden. Er is ook een GND verbinding nodig. Wil je laten weten hoe je dat gaat doen ? Als dat niet mogelijk is, dan is iets anders nodig. Bijvoorbeeld draadloos, of met (IR) licht, of iets dergelijks. Een elektrisch contact bestaat alleen tussen twee draden.

Heb je zelf al ideeën hoe je het ritme van de anderen gaat overnemen ?
Ik heb gezocht naar bestaande code, maar ik kan het niet vinden.
Het gaat niet alleen om dezelfde frequentie neem ik aan ? Maar het gaat er om dat ze uiteindelijk dezelfde beweging maken ?
Het is misschien mogelijk om zelf iets te maken. Ik dacht aan iets eenvoudigs, dus geen commandos over de verbindingen, maar bijvoorbeeld alle contacten als open-drain en een pulse per cyclus versturen. En dan kan gekeken worden of die pulse dichter bij het begin of het eind van de cyclus zit, en vervolgens de frequentie aan passen om daar naar toe te werken.

Kun je vertellen waar het voor is ? Is het een kunst-project of voor school ?
Is die link naar die video van Mythbusters wat je wilt bereiken ? Heb je die video bekeken ?
Het idee is super goed, en het is een mooie uitdaging, maar het is niet eenvoudig.

Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Okt 2016, 16:44

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Jasper Kooper » 10 Okt 2016, 08:28

Ik was even offline. Hier de antwoorden op de vragen.


Hoe ga je de Nano boards en de servo motoren van stroom voorzien ? Als de spanning niet stabiel is dan kan de servo motor gaan jitteren.
Hier graag advis over. Ik wil het leifst met accu/batterij werken


Hoe wil je de beweging gaan overnemen ? Met een super-fancy software PLL ? Voor dit effect : https://www.youtube.com/watch?v=e-c6S6SdkPo ?
Ik dacht aan magnetic button female en male. Signaal via magnetisch contact sturen van plantje 1 naar plantje 2 over nulpunt.


Een servo motor rustig laten bewegen wordt gedaan door iedere 10ms of iedere 20ms de nieuwe waarde naar de servo motor te sturen.
Tenx, noteer ik.

Welke Nano boards gebruik je ?
De officiële Arduino boards hebben componenten van goede kwaliteit. Als je zomaar iets wilt uitproberen dan zijn er clones van 2 euro per stuk (inclusief verzendkosten).
Nano clone : https://www.aliexpress.com/item/Free-Sh ... 38839.html
Deze wordt het
Driver voor die clone : http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html



Voor een beeld van wat ik wil bereiken kun je kijken naar https://vimeo.com/185796206
Die is mechanisch gedaan voor het filmpje. Ik wil elke snaar apart aansturen met nanoboards.

Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Okt 2016, 16:44

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Jasper Kooper » 10 Okt 2016, 08:30

Hoe werkt open drain? Kan ik ergens goeie uitleg vinden? Klinkt mooi.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Koepel » 10 Okt 2016, 21:09

Het filmpje maakt het duidelijk :)
Het is niet iets dat je zomaar even in elkaar kunt zetten. Misschien heb je hulp nodig bij het maken en voor de code.

Bijvoorbeeld 4 AA batterijen voor 6V of een accu pack van 7.2V. Dat zou kunnen. Maar niet alle servo motoren zijn bestand tegen 7.2V.
Dus dan niet de servo motor aansluiten op de 5V pin van de Nano, maar de voeding voor de servo (de rode draad) direct op de batterij.
Als je de batterij aansluit op de VIN van de Nano, dan blijft de Nano nog werken als de batterij tot 3.5V is gezakt vermoed ik.

Wat bedoel je met een magnetisch contact ?
Is dat een elektrisch contact dat met magneten tegen elkaar wordt gehouden ?
Dan heb je toch een ground (GND) nodig.
Dit project kun je echt niet doen als dit niet opgelost wordt.

De code voor het synchroniseren zou ik niet zomaar uit mijn mouw kunnen schudden. Ik kan ook helaas geen voorbeeld vinden, terwijl het me een standaard wiskundig probleem lijkt.


Een signaal dat iedereen laag mag maken, en hoog wordt gemaakt door een weerstand, dat heette vroeger "open-collector" (met transistors) en tegenwoordig "open-drain" (met fets).
Dus stel dat er 10 Nano boards via open-drain zijn verbonden, dan kunnen ze alle tien dat signaal lezen, en ieder kan dat signal laag maken, en als meerdere dat tegelijkertijd doen dan is er toch geen kortsluiting.

Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Okt 2016, 16:44

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Jasper Kooper » 10 Okt 2016, 21:45

Top! Ik ga er mee aan de slag.

Lijkt mij ook een wiskundig probleem, en dus do-able.

Magnetisch contact is idd electrisch ipv stekkertje (zie laadsnoer macbook ed).
Als dit niet werkt ga ik ze zo programmeren dat ze zelfde ritme hebben, en dan maar niet synchroon. Op hoop van zegen. anders bij versie twee :oops:
Ik ga nog even kijken naar je opend rain veraal, daar zie ik ook mogelijkheden. Tenx alvast en kom vast nog bij je terug.

Nano v3.0 is prima toch? Bestel ik er vijf bouw een prototype en stuur ik je filmpje via hier.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nano en servo en magnetische communicatie

Berichtdoor Koepel » 10 Okt 2016, 22:03

Ja, Nano 3.0 is prima. Ik heb zelf zo'n Nano boardje gekocht met alle componenten aan één kant, en het zag er goed uit, goed gesoldeerd. De condensators en de kristallen/resonators zullen de allergoedkoopste zijn, dus het kan zomaar stoppen met werken als het in de zon of in de vrieskou staat.

De magnetische contacten van een macbook hebben meerdere contactpinnen. Je hebt twee pinnen nodig (of drie als de "stekker" ook onderste boven kan). Denk je dat je zoiets kunt kopen en dat het ook nog betrouwbaar is ?

Ik begrijp nog niet hoe je het wilt doen met male en female. Is dat de ene module de master, en de andere de slave, waarbij de slave het ritme van de master overneemt ?
Als alle modules hetzelfde zijn, en er zijn 10 identieke modules, dan kan het synchroon gaan lopen. Als er echter 1000 identieke modules zijn, dan wordt het ruis en zal het niet zomaar kunnen synchroniseren.
Dus het is misschien handig als de eerste in de hoek het ritme voor de volgende bepaald.

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten