Stekker thermostaat

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 13:13

Stekker thermostaat

Berichtdoor YKL » 01 Jan 2012, 14:09

Als één van mijn eerste serieuze project zou ik graag een stekker thermostaat maken.

Het idee is dat een oliekachel uitgeschakeld wordt als een vooraf bepaalde kamer temperatuur bereikt wordt. Als het onder die temperatuur komt dat schakelt de kachel weer aan.

Om de basis van dit idee werkend te krijgen heb ik volgens mij alleen een temperatur sensor nodig en zoiets als dit. http://powerswitchtail.com/PSTIIU.aspx
In de programering kan ik een temperatuur opgeven zoals 20 graden.

Om het wat mooier te maken zou er nog een display (7 segment) kunnen komen voor de huidige temperatuur en een display voor de ingestelde temperatuur. Een potmeter om de temperatuur in te stellen kan er ook nog wel bij :)

Dit is trouwens nog maar een brain fart hoor. Ik heb m'n arduino kit nog niet eens binnen :P

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: Stekker thermostaat

Berichtdoor Duality » 02 Jan 2012, 04:26

wat je kan doen is een ntc nemen, deze in serie zetten met een pull up of down resistor, dan via analog read bepalen wat de tempratuur is, zo bijv.Afbeelding

en dan kijken wat de waarde is bij bijv. 30 graden celcius en 0 graden.
vanaf daar kan je dan berekenen wat de tempratuur is, en dan kan je bijv. via een relay schakelen hoef je ook niet zo'n bulk stekker ding te halen lijkt mij :)

Groet,
Duality

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten