LaserGame

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Aug 2016, 00:55

LaserGame

Berichtdoor Techfan » 15 Aug 2016, 02:09

Hallo iedereen,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Marc, ik ben 18 jaar jong en ben vanaf m`n geboorte al bezig met elektronica.
Het is mijn grote hobby en sinds een maand of 3 ben ik actief in de arduino wereld. Wat een super apparaat. Je kan er echt alles mee.
Ik heb het een en ander al gemaakt. Maar, ik heb nu een project waar ik toch echt hulp bij nodig heb. ;)


Het plan is om een laser game systeem te maken.

Bestaande uit twee delen:

- Vest
- lichtsensoren
- rgb LEDs

- Speelgoed geweer
- Laser
- Buzzer
- LED Segment Displays
- trigger
- arduino
- knoppen
- Draadloze communicatie

Het idee is best simpel. Een vestje met daarin sensoren (stuk of 20/30), LEDs (stuk of 10) en een RJ11 connector voor de verbinding met het geweer.
Het geweer kan ik zelf maken van een stuk pvc-buis of dergelijke. In het geweer is de laser in de loop bevestigd en is de arduino die verbonden is met een RJ11 connector, trigger, etc.
Als iemand schiet blijft de laser een paar milliseconden aan (om het schieten makkelijker te maken) en gaat er een kogel af van de teller.
Als iemand geraakt word gaan de ledjes knipperen, gaat de buzzer af, kan je 20 seconden niet schieten en heb je een -1 punt.

Het zou helemaal mooi zijn als ik een centraal punt maak waar alle arduino`s draadloos gekoppeld zijn zodat ik alles kan bijhouden, besturen en statistieken kan zien.
Bijvoorbeeld door een RF of wifi verbinden te maken.

Nu heb ik een heel klein beetje werkend gekregen door de sensor(en) een waarde te geven en als die waarde boven een bepaald punt komt, een ledje en de buzzer aan gaan.
Maar verder kom ik niet.


De vraag is:

Is dit idee te realiseren?
En zo ja, is er iets wat mij kan helpen om dit te schrijven?
(Of iemand) ;)



Ik hoop veel te leren van dit project.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.


Met vriendelijke groet, TechFan

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LaserGame

Berichtdoor shooter » 15 Aug 2016, 11:27

de volgende stap is natuurlijk om meerdere sensoren aan te sluiten, de ledjes kunnen op 2 of zelfs op 1 pin.
de laser ook op een pin en dan gaat het wel goed.
dan iets bedenken dat je een netwerk kunt maken, met wifi bijv.
de master elke gebruiker laten vragen of er iets is gebeurd, is het simpelst.

vervolgens zal de laser een code moeten gaan uitzenden die door de sensor ontvangen wordt, dan kun je zien wie er geschoten heeft.
Op een PC kun je dan prima bijhouden wat de scores zijn, en het aantal schoten etc.
zorg er dan ook voor dat je de zaak kan resetten van de master.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LaserGame

Berichtdoor nicoverduin » 15 Aug 2016, 16:27

Ik denk dat ie er goed aan doet om eerst eens wat meer begrip van de Arduino te krijgen. Wat wel/niet kan enz. Er zijn zat Proof-of-Concept uitzoek dingen waar nog zat uitdagingen in zitten. Gaat ie alles tegelijk doen, dan is er een zeer grote kans dat dit weer eens uitloopt op een grote deceptie.... Maar ieder zijn keus.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Mrt 2016, 10:45

Re: LaserGame

Berichtdoor maxxie01 » 15 Aug 2016, 22:18

Leuk en uitdagend project welke ik ga volgen. Een paar uitdagingen die ik erin zie zijn:
1. Hoe ga je het licht van de laser te detecteren. Dit omdat het spectrum (licht kleur) zeer smal is en de sensor dit wil moet kunnen zien.
2. Het oppervlak waarop gereageerd moet worden. Een laser is een puntje de sensor is een iets groter puntje maar die moeten wel op elkaar vallen om te reageren.
3. Je wilt natuurlijk weten wie heeft geschoten en wie je daarbij hebt geraakt. De laser zal een dus seriële informatie moeten schieten om bij de ontvanger te kunnen herkennen wie er heeft geschoten, alternatief is met tijd te werken waarbij je kan herkennen wie er op exact de zelfde tijd heeft geschoten en is geraakt. Theoretisch kan het voorkomen dat er exact gelijk geschoten wordt.

Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Aug 2016, 00:55

Re: LaserGame

Berichtdoor Techfan » 15 Aug 2016, 23:38

Bedankt voor de reacties,

Klopt nicoverduin, ik ga niet alles in éen keer doen. Anders gaat het nooit werken. Ik ga eerst informatie opdoen om te weten welke richting ik op moet. Ook bij de deelproblemen heb ik hulp nodig.
Als het niet lukt heb ik weer onderdelen voor een volgend project. ;)

Voor de sensoren dacht ik aan de GL5516 lichtsensor. Er kunnen 36 sensoren parallel geschakeld worden voor een maximale stroomsterkte van 40 mA. (Maximum van een arduino pin)
Een laser van 5 mW werkt verrassend goed over een redelijk grote afstand. Ik zit eraan te denken om het mikken iets makkelijker te maken door er een lens voor te zetten die de bundel iets groter maakt. En het verlengen van de lengte van de bundel. Dus als de trigger wordt ingedrukt blijft de laser bijvoorbeeld 200 ms aan.
Ik denk dat wifi lastig word door de afstand en daarom denk ik aan RF. De (HC-12 433 SI4463) is erg interessant. Ik betwijfel de 1km range. Maar een paar honderd meter zou vast wel te behalen zijn. Het centrale punt heb ik nog niet uitgewerkt. Zou het mogelijk zijn om via RF meerdere arduino`s te koppelen aan een arduino/raspberry/PC?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: LaserGame

Berichtdoor nicoverduin » 16 Aug 2016, 07:44

Ik zou nooit een pin tot zijn max proberen te belasten. En dat is ook niet nodig want die sensoren hangen aan een ingang. En die is hoog-ohmig.
De specs van de meeste RF zenders zijn gebaseerd op line-of-sight. Dus zonder hindernissen. Zelfs een paar honderd meter zou een probleem kunnen zijn.
LoRa haalt wel ruim meerdere kilometers, maar daar heb je weer allerlei europese eisen met betrekking tot de duty cycle(0.1%) en packet lengte (iets van max 31 bytes.. en dat is best veel).
Vwb het koppelen. Je kan er van alles aan koppelen. Uiteindelijk heb je gewoon een transceiver aan beide kanten. De aansturing is gewoon een bit-banging systematiek of een speciale zendmodule. Het kan wel zijn dat er nog een drivers voor zijn. Daar ligt dan de uitdaging.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten