Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor DeDraak » 04 Mrt 2019, 13:34

Ik had erbij moeten zetten dat ik niet alle componenten erin getekend heb, deze klopt met wat ik daadwerkelijk heb..

Voorbeeld Atmega_pcb.jpg
Voorbeeld Atmega_pcb.jpg (131.44 KiB) 6797 keer bekeken


- Het is inderdaad een LM7805CV.

- Ik heb geen weerstand van 10K van/RESET naar 5V!

- Wat bedoel je met 2 gescheiden paden?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor Koepel » 04 Mrt 2019, 15:20

Alle (A)VCC pinnen van de ATmega328P hebben 5V nodig !
Alle GND pinnen van de ATmega328P hebben GND nodig !

Kun je misschien een foto laten zien ? Over deze tekening kan ik namelijk een paar kantjes vol schrijven.

De ATmega328P is een digitale microcontroller. Hij zet daardoor heel wat storing op zijn eigen VCC en GND pinnen.
Zie de 5V eens als 5V met 2V hoogfrequente storing extra, en ook de GND met 2V storing. Elke draad is een inductie en een antenne. Elk contact van het breadboard is maar een halfslachtig contact tussen verschillende half-geoxideerde metalen. Dat is dus niet alleen een probleem bij de 5V, maar vooral bij de GND.

Met twee gescheiden paden, bedoel ik om de power (5V en GND) gescheiden te houden van de sensor.

Wanneer de ATmega328P een analoge ingang meet, dan wordt het verschil tussen de A0 pin en de GND pin gemeten. Wanneer je de GND van ET73 zomaar ergens anders in het circuit vast maakt, dan is maar de vraag of de GND van de ET73 hetzelfde is als de GND pin van de ATmega328P.

De 100µF is hoogohmig voor de hoogfrequente storing van de ATmega328P, dus die doet weinig.
Dat betekend dat de bovenste 100nF condensator bij de 7805 alle storing van de ATmega328P moet wegwerken.
Kijk nu eens naar de GND-verbinding tussen de ATmega328P en die condensator. Op die verbinding staat dus flink wat storing.
En precies daar sluit je de GND van de ET73 op aan.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken. Eén keer een goede oscilloscope aansluiten is voldoende om te begrijpen hoe de signalen alle kanten op stuiteren.

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor DeDraak » 04 Mrt 2019, 18:06

Bedankt koepel voor dit duidelijke verhaal!!

Ik had de vcc en gnd maar aan 1 kant aangesloten van de Atmega, nu heb ik de andere kant ook aangesloten en het is opgelost!
Pff dat ik hier geen rekening mee gehouden heb zeg, sorry voor alle verwarring.

Ik heb verder geen last van storingen etc. de reset zweeft nog wel trouwens maar met deze toepassing lijk ik daar helemaal geen last van te hebben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor Koepel » 04 Mrt 2019, 18:20

Er schijnt een interne pullup weerstand van /RESET naar VCC te zijn, maar die is maar zwak.
Misschien kun je toch maar beter rekening houden met alle stoorsignalen op de VCC en GND. Zoals het nu is kan het zomaar ophouden met werken.

Bij een 4-lagen PCB print is het eenvoudiger. Dan wordt één laag als ground-plane gebruikt. Dat voorkomt bijna alle problemen met de grouding.

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor DeDraak » 04 Mrt 2019, 18:35

Ik leg voor de zekerheid dan maar een 10K weerstand tussen de Reset en de VCC..

4 lagen print heb ik nog nooit ontworpen, bedankt voor die tip!

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor shooter » 05 Mrt 2019, 13:42

het loopt krom dus of een tabel of een omrekening met een berekening. maar dan moet ik wel een paar getallen hebben om de kromme te bepalen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor DeDraak » 11 Apr 2019, 14:57

Koepel schreef:Eindelijk gevonden, een online berekening van de A,B,C waarden als je een paar punten invult : http://www.thinksrs.com/downloads/programs/Therm%20Calc/NTCCalibrator/NTCcalculator.htm
Als ik verschillende punten probeer, dan veranderen de waarden voor A, B, C iets.
De punten voor 0, 100 en 250 graden lijken de beste punten. Dan zijn de waarden A = 0.6742E-3, B = 2.030E-4, C = 0.9711E-7. Dan is de weerstand bij 25 graden 210k, dus is het een 210k NTC type, dat is goed mogelijk. De ß waarde is echter 4133K, terwijl de ET-73 datasheet 3500K zegt. Vervolgens ging ik op zoek naar de ß waarde van 210k NTC weerstanden, en het blijkt mogelijk te zijn dat de waarde zoveel afwijkt.

Dus uiteindelijk valt het wel mee. Als je metingen correct zijn, dan heb je in plaats van een 200k NTC met ß = 3500K een iets andere NTC van 210k met een ß = 4133K. Als je metingen iets afwijken dan valt jouw NTC binnen de tolerantie van een echte ET-73.


Beste Koepel,

Ik heb nu een andere type probe en daarbij ga ik hetzelfde doen als voorheen. Alleen werkt de link niet meer?
Wel wil ik stappen van 10 graden doen van 0 tot 250 graden. Hoe kom ik nu achter die A, B en C waarde?


Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor DeDraak » 11 Apr 2019, 18:31

Alleen die S? haha sorry, maar deze zocht ik wel! Bedankt!

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Temperatuur sensor omrekenen naar graden Celsius

Berichtdoor shooter » 11 Apr 2019, 19:53

als je dus de formule van koepel gebruikt kom je voor drie waarden heel precies uit.
Ik zou me beperken tot hooguit 100 graden omdat de ET37 wel wat aankan, maar het is maar plastic.
je kunt die waarden zo netjes maken dat er 1% afwijking inzit max.
als je het beter wilt hebben gebruik dan een opamp om het signaal te versterken of een omzetter naar 4-20mA die kun je met een weerstand direct aansluiten.
kun je meteen 6 temperaturen meten.
of nog meer met een multiplexer
paul deelen
shooter@home.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten