Aan/uitschakelen data kabels USB

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 Jul 2016, 17:43

Aan/uitschakelen data kabels USB

Berichtdoor Klaverkracht » 16 Jul 2016, 18:20

Hallo,

Ik probeer 5 camera's te installeren op mijn motor. Dit omdat ik video's wil gaan maken met tips over veilig motor rijden. Deze 5 camera's (Mobius Action cams) wil ik graag aan en uit schakelen met een druk op het stuur.

Nu hebben de camera's een setting dat ze gaan filmen als ze power krijgen via hun (mini)usb aansluiting. Dit wil ik gebruiken om alle camera's op het zelfde moment aan en uit te schakelen. Echter controleren de camera's eerst of ze ook respons krijgen op hun twee usb aders. Als dit zo is dan gaan ze niet aan want dan verwachten ze te zijn aan gesloten aan een computer.

Het systeem ziet er nu als volgt uit.
Motor accu - schakelaar - usb hub - usb kabel (male-female) met een schakelaar die de twee data kabels schakelt - mobius camera

Maar nu dacht ik dat het misschien veel handiger om het schakelen op een breadboard te doen:
5 USB female breakout
Schakelaars voor de data kabels (bv DIP-switches)
De power kabels gewoon doorlussen
5 USB male breakout

Is er iemand die tips kan geven over hoe ik dit alles het beste kan aansluiten? Mijn ervaring is namelijk minimaal dus ik weet niet goed wat er allemaal beschikbaar is.
Vragen:
- zal een breadboard geschikt zijn op de motor (beetje vibratie)
- Wat voor schakelaar is handig? het liefst eentje met 1 switch die alle 10 (5x2) aders schakelt.
- Is er misschien een veel handigere methode?
- De usb hub die ik wil gebruiken is 12v, denken jullie dat deze de voltage wisselingen van de motor accu aan kan?

Camera's: https://www.mobius-actioncam.com/
USB hub: http://www.allekabels.nl/usb-hub/174/13 ... orten.html

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aan/uitschakelen data kabels USB

Berichtdoor nicoverduin » 16 Jul 2016, 19:35

Schrijf die breadboard maar op je buik.... dat is veel te gammel.
als je een 12->5V adapter hebt die voldoende stroom kan leveren voor de 5 camera's zou je in een keer alles kunnen aanschakelen met een relais of mosfet.
Die hubs kunnen meestal een hogere spanning aan. Het is meer de vraag wat de totale stroom afname is.
Wordt dus een printje maken en laten fabriceren in China (kost je een paar tientjes en je krijgt er altijd minimaal 10).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aan/uitschakelen data kabels USB

Berichtdoor shooter » 16 Jul 2016, 21:09

er zit een batterij in de cameras van 2 uur, en een knopje om in te schakelen, ik zou dat knopje gebruiken, bijv met een kleine servo die het knopje indrukt, dan heb je gescheiden systemen en maak je geen cameras kapot, hooguit een servo van 5 euro.
dus een simpele drukknop die de servos even verzet.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten