schuifdeur met stappenmotor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 28
Geregistreerd: 30 Nov 2013, 23:49

schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor Luppie » 13 Jul 2016, 22:46

Hallo,

Ik heb laatst een schuifdeur in mijn tuin gemaakt en direct had ik het idee om hem motorisch te maken. Ik heb een nema 23 met driver en een paar meter tandriem gekocht. Toen ik de handel kreeg leek het allemaal wat kleiner als op de foto's maar toch ga ik het hiermee proberen. Het idee is dat je met 1 knop aan de binnenkant en 1 aan de buitenkant de deur kan openen en sluiten. Ook moet het allemaal hufterproof en veilig zijn en bij dat laatste heb ik een vraag.

Tot nu toe is het volgende gelukt:
De motor start en stop altijd met op en aftoeren in een instelbare tijd.
met een druk op de knop deur open (of dicht wanneer de deur als laatste open is gegaan).
tijdens het lopen met knop de deur stoppen
daarna met een druk op de knop de deur de andere kant op laten gaan
deur stop met eindcontacten links en rechts.
Wanneer je de deur vlak voor het eindcontact stopt en dan weer start in de zelfde richting (2x drukken) kan het zijn dat de knop lang word ingedrukt. De deur gaat dan aftoeren en dan naar links of rechts (afhankelijk bij welk eindcontact het staat). Zodat je de deur nooit geforceerd door het einde kan laten lopen door op de knop te blijven drukken.
https://youtu.be/D8Vdaa4rpE8

Het probleem blijft dat wanneer er bijvoorbeeld een fiets in de opening word gezet en iemand sluit de deur dan zal er "iets" kapot gaan want hij stopt alleen op de knop of eindcontact. Wat zou een goeie sensor zijn of op welke manier kan ik een schakelaar op de deur monteren die de hele hoogte van de deur bewaakt voor obstructies?

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 13 Jul 2016, 23:19

een obstructie kun je detecteren door te kijken of de motor werkelijk een stap gezet heeft, dus moet er nog een encoder bijkomen.
Je kunt het ook maken met allerlei aanraak dingen.
een echte poort zitten vaak krachtschakelaars die het moment van de motor begrenzen en de motor laten stoppen.
dat zijn gewoon microswitches met een extra veer.
dan wordt de motor op een draaiding gezet en als de motor te zwaar gaat lopen zal de veer een kontakt sluiten.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor nicoverduin » 14 Jul 2016, 08:48

Ik zou zelf een ruitenwisser motor gebruikt hebben. Veel kracht door het koppel, met relais gemakkelijk ompoolbaar en gewoonmet sensoren begin en einde detecteren alsmede sensoren voor druk op de deur of gewoon stroommeten bij weerstand. Goedkoper, minder elektronica dus minder storingen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 28
Geregistreerd: 30 Nov 2013, 23:49

Re: schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor Luppie » 14 Jul 2016, 22:54

Ik denk dat je bij een ruitenwissermotor meer moeite hebt om een passende pulley te vinden. Maar ik denk ook dat een ruitenwissermotor snel start en ik wil meer een soft start zodat de handel minder klappen krijgt. Nu is mijn tandriempje wel erg klein dus het gaat in dit geval nu even meer om de werking dan om de levensduur. Binnenkort eens zoeken naar iets robuustere riem en pulley.

Vandaag even een beugeltje gemaakt voor de pulley aan de andere kant.
Afbeelding

en het idee van shooter om de motor op een veer te zetten met een schakelaar vind ik wel een goeie. Ook als de deur om welke reden dan ook zwaar loopt gaat uit schakelen. Met sensoren heb je de kans op foute meting of hij meet net die ene voet tussen de deur niet ziet. Zo blijft de tandriem ook mooi op spanning. gelijk vanavond even geprobeerd met eerst een veer maar die was te slap. Toen vond ik een scharnier waar een sterke veer in zat.
Afbeelding

even een proefopstelling met deze veer onder de motorsteun.
https://youtu.be/BAVssMNgY7E

lijkt prima zo. wanneer de schakelaar word bedient valt de vrijgave weg en is de motor direct in vrijloop en het werkt wanneer de deur open en dicht gaat.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor nicoverduin » 15 Jul 2016, 07:52

Luppie schreef:Ik denk dat je bij een ruitenwissermotor meer moeite hebt om een passende pulley te vinden. Maar ik denk ook dat een ruitenwissermotor snel start en ik wil meer een soft start zodat de handel minder klappen krijgt. Nu is mijn tandriempje wel erg klein dus het gaat in dit geval nu even meer om de werking dan om de levensduur. Binnenkort eens zoeken naar iets robuustere riem en pulley.

Vandaag even een beugeltje gemaakt voor de pulley aan de andere kant.

en het idee van shooter om de motor op een veer te zetten met een schakelaar vind ik wel een goeie. Ook als de deur om welke reden dan ook zwaar loopt gaat uit schakelen. Met sensoren heb je de kans op foute meting of hij meet net die ene voet tussen de deur niet ziet. Zo blijft de tandriem ook mooi op spanning. gelijk vanavond even geprobeerd met eerst een veer maar die was te slap. Toen vond ik een scharnier waar een sterke veer in zat.

even een proefopstelling met deze veer onder de motorsteun.

lijkt prima zo. wanneer de schakelaar word bedient valt de vrijgave weg en is de motor direct in vrijloop en het werkt wanneer de deur open en dicht gaat.

Met een eenvoudige L298N driver, had je PWM kunnen gebruiken en daarmee een prima softstart kunnen maken. Maar goed jij kiest voor een stappenmotor... We horen wel als er pulsen gemist gaan worden. De kracht die je nodig hebt om een deur te verplaatsen is nog best groot. Zeker als het een tijdje in weer en wind heeft gestaan.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 28
Geregistreerd: 30 Nov 2013, 23:49

Re: schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor Luppie » 19 Jul 2016, 23:37

tot nu toe lukt het aardig met de stappenmotor. Heb vanavond voor het eerst de deur laten lopen op de motor en hij lijkt wel sterk genoeg. Het snaartje is alleen wel te klein/dun. Wanneer de deur word geblokkeerd slaat het snaartje over de tanden op de pulley voordat de noodstop schakelaar onder de motor word ingedrukt. Het optoeren en aftoeren moet ook meer lineair. Nu gaat het laatste stukje heel hard waardoor er een jojo beweging komt in de snaar.
Ik moet het aansturen ook iets aanpassen wanneer er op de knop word gedrukt. Nu moet je nog blijven drukken totdat de deur voorbij het eindcontact is.

https://youtu.be/gd01Pyiduug

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 20 Jul 2016, 00:09

wel mooi ja heel leuk, en inderdaad optoeren etc moet beter, kijk eens naar accelstepper.
dan heb je ook minder last van spanningen.
en ja vasthouden dat is software besturing.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 28
Geregistreerd: 30 Nov 2013, 23:49

Re: schuifdeur met stappenmotor

Berichtdoor Luppie » 09 Mei 2019, 23:35

Om nog even een oud draadje open te breken....

inmiddels draait de schuifdeur al weer enkele jaren probleemloos. Heb sinds het laatste filmpje hier toen de aansturen beter gemaakt. Hij toert netjes op en werk verder zelfs na jaren prima. Heb een GT3 in plaats van een GT2 snaartje geplaatst die ik al wel een keer heb vervangen vanwege ouderdom. Ook de buitenverlichting met LDR en een RTC met deze schakeling mee genomen.
Noodstop beveiliging destijds opgelost door de motor op een sterke veer te zetten zoals shooter zei is ook een succes.

Heb hem wel eens moeten resetten omdat hij vast zat maar eigenlijk best goed hoe hij het doet buiten.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten