decibel meter Arduino

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Jun 2016, 11:44

decibel meter Arduino

Berichtdoor veshe » 16 Jun 2016, 11:49

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over Arduino. Wij moeten voor onze studie een decibel meter maken met Arduino. Hiervoor hebben we onder andere een Arduino KY-037 Sensitive microphone sensor module tot onze beschikking. Nu hebben we echter dusdanig weinig ervaring met Arduino en haar programmatuur dat we dachten, wellicht kan iemand hier ons helpen met opstarten. Dus concreet, hoe kunnen we aan de hand van de eerder beschreven sensor een decibel meter maken met Arduino?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: decibel meter Arduino

Berichtdoor nicoverduin » 16 Jun 2016, 12:00

Je bent ff te vroeg :). Ik had er net 2 gisteren besteld om te gebruiken voor experimenteel voice recognition systemen. Maar toch is het de bedoeling dat jullie hier zelf ook uit leren en vooral ook zelf doen. Ik kan jullie op weg helpen: https://arduinodiy.wordpress.com/2012/1 ... amplifier/
Om kennis en ervaring op te doen is er in de Arduino IDE een hele batterij voorbeeld programma's. Ook voor de analoge poorten. die zou ik zeker doen. de meeste die hier plakken en knippen gaan daarna slippen omdat ze de klok horen tikken maar niet weten waar de klepel hangt.
Wel zul je moeten uitzoeken:
a) hoe geluidsvolume vertaald wordt naar de spanning uit de microfoon module. Je zult dus iets moeten ijken met een echte db meter. Je hebt namelijk nu een referentie.
b) Aan het schema te zien zal er bij geen volume vermoedelijk rond de 2.5V zijn maar dat moet je controleren door gewoon met een multimeter te meten.
en als je heel goed je best doet kun je ongetwijfeld iet op het web terug vinden. 100% zeker(want ik heb het net gelezen)... Dus niet googelen voor een vakantie maar wat meer gericht. :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Jun 2016, 11:44

Re: decibel meter Arduino

Berichtdoor veshe » 16 Jun 2016, 12:31

Bedankt voor je bericht, Nico.
Ik geef je volledig gelijk als je zegt dat we hier wat van moeten leren :) Echter is een goed startpunt vinden lastig, maar we zullen die link eens lezen.
We hadden zelf inderdaad ook bedacht de we iets met een echte dB meter moesten doen.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: decibel meter Arduino

Berichtdoor shooter » 17 Jun 2016, 10:22

zoek op net naar ky037 en je vind een voorbeeld code van de analoge (want je moet een meter bouwen.)

omdat de microfoon maar een heel klein signaal afgeeft wordt dat in het IC versterkt naar een 5 Volt signaal.
zoek het schema van die KY037 of maak het zelf in fritzing.

je krijgt dan een signaal binnen op de analoge poort, echter wat voor signaal is dat?
geluid is een golfvorm, en dus krijg je allerlei rare getallen als je het voorbeeld doet.
dan komt een stukje theorie waarin je een dergelijk signaal moet omzetten van een AC naar een DC signaal (kun je een mooi verhaal van maken.
vervolgens zul je dat signaal om moeten zetten naar decibel (en dat werkt met logaritme).
een echte decibel meter is daarnaast ook nog met filters om lage of hoge frequenties eruit te halen, en je kunt als je tijd hebt nog een FFT erop maken.

dat schema van nico is wel leuk maar is niet van de ky037, maar op zelfde site staat het ook. kijk op het printje welke IC erop zit en zoek daarnaar.

en uiteraard weer de vraag wie zijn jullie en welke opleiding zitten jullie, het is zeker geen schande hoor dat je vragen stelt.
envertel wat je aan het doen bent.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten