Bescherming (input) pinnen tegen (onbedoeld) vandalisme?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Bescherming (input) pinnen tegen (onbedoeld) vandalisme?

Berichtdoor cuhka » 28 Mei 2016, 13:38

Omdat elke oplossing naar een probleem zoekt ben ik begonnen met een project-on-the-side, de 'Time Based Confetti Shooter'. Het originele idee begon met het moeten doorknippen van draden om de 'bom' te ontmantelen, maar nu komt er door 'Keep talking and nobody explodes' het een en ander bij.

Voor het doorknippen van de draden heb ik echter nog wel een vraag. Mocht er een grapjas twee doorgeknipte draden tegen elkaar aanhouden, is er dan risico op beschadiging van de board pinnen? De draden heb ik hetzelfde aangesloten als een button, dus met een pull-down register en 5V.

Is het verstandig om elke draad te beveiligen met een diode zodat er geen kortsluiting kan ontstaan? Moeten die diodes dan juist aan de pin/gnd kant of juist aan de stroom kant zitten?

Advertisement

Berichten: 49
Geregistreerd: 09 Mei 2015, 15:57

Re: Bescherming (input) pinnen tegen (onbedoeld) vandalisme?

Berichtdoor doebi » 28 Mei 2016, 17:04

Hallo,
Ik weet niet hoe het zit met een arduino (nog te weinig ervaring) maar met een PLC weet ik dat het niet verstandig is om ingangen aan elkaar te leggen omdat er een leak current tussen deze inputs zou kunnen lopen.
Daarom zou ik voor mezelf idd diodes zetten, maar dan aan beide kanten van elke door te knippen draad. Zo zou het dan niet uitmaken of iemand draden "kortsluit" tegen elkaar.
Maar, ik ben geen expert hier in , ben benieuwd naar andere reacties.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bescherming (input) pinnen tegen (onbedoeld) vandalisme?

Berichtdoor nicoverduin » 28 Mei 2016, 17:24

Ik neem aan dat je het hebt over een pull down resistor (= weerstand). Als je de weerstand (iets van 10K oid) gebruikt is er niets aan de hand als je ze kortsluit. Als de hele schakeling op 5V werkt gaat het prima. Dit gaat op als het inputs zijn. Als je echter 2 outputs door verbind en een wordt LOW en de ander wordt HIGH, dan is het vragen om problemen. Immers dan heb je een echte kortsluiting.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 40
Geregistreerd: 19 Mei 2016, 15:37

Re: Bescherming (input) pinnen tegen (onbedoeld) vandalisme?

Berichtdoor cuhka » 28 Mei 2016, 17:34

Dank. Wat als men de +5v uiteinden van een draad tegen elkaar houdt? Voelt voor mij als korstsluiting.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bescherming (input) pinnen tegen (onbedoeld) vandalisme?

Berichtdoor nicoverduin » 28 Mei 2016, 20:34

Er is sprake van kortsluiting als 2 potentiaal verschillen met elkaar verbonden worden met een minimale weerstand. De elektronen kunnen massaal van de min naar de + bewegen dat gepaard gaat met warmte ontwikkeling en uiteindelijk roodgloeiende verbindingen oplevert die uitfikken (als de zekering er niet eerder uit is gesprongen).
Als beide spanningen gelijk zijn, loopt er geen stroom tussen beide polen.. is er geen warmte ontwikkeling ... is er geen kortsluiting.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Bescherming (input) pinnen tegen (onbedoeld) vandalisme?

Berichtdoor shooter » 29 Mei 2016, 20:58

idiot proof maken kan door in jouw schakeling in elke draad een weerstand te zetten van 1 k dan loopt er maximaal 5 mA en is blijft dus alles heel.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 46 gasten