Hulp bij Schoolopdracht " Weerstation "

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 11:12

Hulp bij Schoolopdracht " Weerstation "

Berichtdoor Mariioo » 04 Mei 2016, 11:20

Welkom allemaal.

Ik ben een student aan de HBO ICT en we hebben een opdtacht gekregen om een Weerstation te bouwen met gebruik van arduino.
Zelf ben ik nog niet zo ver met de kennis om alles gelijk te maken. Daarom vraag ik om hulp.
Ik wil wel alles zelf schrijven qua code maar ik heb een zetje nodig in de goede richting.
Dit is mijn opdracht, en ik heb ook alles al op gemonteerd op me plaat + arduino uno.

Weekopdracht Weerstation
Must
Maak een prototype van een weerstation.
• De windrichting simuleren we met 4 drukknoppen;
• De windsnelheid is een potentiometer;
• De temperatuur wordt met een PTC gemeten;
• Deze wordt weergegeven in graden Celcius op basis van een lineare schaal;
• De hoeveelheid licht wordt gemeten met een LDR.
De meetgegevens worden vanuit de Arduino doorgezonden via de seriële poort naar de laptop/PC. Deze communicatie is beschermd tegen eenvoudige overdrachtsfouten. Voor de verwerking in Processing mag je een eenvoudige weergave van b.v. 4 getallen kiezen.

Should
Maak in Processing een nette thermometer-weergave van de temperatuur, licht en windsterkte gecombineerd met een kompas-weergave van de windrichting.
Should
Led thermometer: De gemeten temperatuur tussen 15 – 22 graden (instelbaar) wordt middels een rij van 8 LED’s weergegeven.

Could
De temperatuur graden celcius wordt nauwkeurig bepaald op basis van de Steinhart-Hart formule. Op de laptop/PC wordt met de Processing-omgeving uit de course SPD een webserver gerealiseerd. Vanuit een browser kan het weerstation worden uitgelezen.


Hoe begin ik ? Waar start ik mee ?

Iemand tips of ideeën.

Met vriendelijk groet,

Mariioo

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp bij Schoolopdracht " Weerstation "

Berichtdoor nicoverduin » 04 Mei 2016, 14:06

Als jij denkt dat de requirements voldoende smart zijn kun je de ontwerp fase in.
Ten eerste kan je de architectuurplaat maken tussen de Arduino en de PC met de communicatie protocollen.
Toewijzen van de IO aan de verschillende pinnen.
De ontwerpkeuzes maken waarbij je bijvoorbeeld kiest voor pull-up of pull down bij schakelaars.
Er wordt gesteld dat de communicatie tegen eenvoudige overdrachtsfouten beschermd moeten zijn. Dan moet je denken aan een CRC controle.
Omdat je tussen 2 apparaten gaat communiceren zou je kunnen overwegen om een berichtenstructuur te maken mbv. JSON of een struct maken met alle waarden en dan byte voor byte als 2 ascii karakters overpompen(bv, EasyTransfer library). Aan de processing kant vertaal je dat weer terug naar een struct en je hebt alle waardes in een keer.
Je kan een aantal eisen verder uitwerken in details zoals de berekening van de temperatuur uit de meetwaarde van de ptc,
Samenvattend heb jij, als jij HBO ICT doet alles al in huis om dit zelf te bedenken.

@edit: Of je doet wat de meesten helaas doen..... Eerst tikken en dan denken... En dan ga je vastlopen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp bij Schoolopdracht " Weerstation "

Berichtdoor shooter » 04 Mei 2016, 15:48

laat een foto zien en maak een schema (bijv in fritzing of dergelijke)
de druknoppen is simpel
vind 4 microswitches en plaats daar een plaatje boven,
het plaatje moet zo groot zijn dat er een halve cirkel contact is, als er 2 kontakten aan zijn dan staat het vaantje er tussen bijvoorbeeld noordwest.
met drukknoppen moet heb je dus geen 4 maar 8 toestanden (daarnaast moet je een paar situaties (die niet mogelijk zijn uitfilteren) werk met case switch.

de snelheid is ook simpel
aan een potmeter een vaantje plakken en die dan verticaal monteren als je blaast dan zal het vaantje een andere stand geven.
werk hier met map
temperatuur is met een PTC wat moielijker, omdat de uitkomst niet lineair is. dus in de arduino deze lineair maken. en ijken op bijv 10 en 30 Celsius

overdracht gebruik een letter om aan te geven wat er komt, dus R8 S001 (is 0.1 m/s) T999 is 99.9 C L100 is lumen.

fouten kan bijv met CRC of 2 keer ontvangen

shoulds:
Zorg dat je de processing files en de arduino files uit elkaar houd.
wind richting en sterkte in een taartgrafiek
ledmeter gebruik map en zorg dat je in processing een manier vind om de instelling te wijzigen.

begin er aan en vraag wat je niet weet en laat vooral zien wat je wel weet en werkt.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp bij Schoolopdracht " Weerstation "

Berichtdoor nicoverduin » 04 Mei 2016, 16:11

Paul
dit is wel HBO ICT en ik weet niet welk jaar dat is, maar ik vermoed dat ze meer geïnteresseerd zijn in het procesmatige. Gezien de lichte eisen die er gesteld zijn.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp bij Schoolopdracht " Weerstation "

Berichtdoor shooter » 04 Mei 2016, 17:35

weekopdracht, dus vooral hun omgang is belangrijk, maar er moet wel iets te zien zijn.

helaas krijgen ze een opdracht, maar zonder handvatten dus vooral beginnen is erg moeilijk.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten