1-wire IO expansion met een Nano voor de RPI

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Nov 2014, 10:48

1-wire IO expansion met een Nano voor de RPI

Berichtdoor creamers » 28 Apr 2016, 17:06

Was een projectje gestart waarmee ik een deurbel notificatie krijg op mn phone, maar ook dat ik de deurbel kan 'uitzetten' en eventueel zelfs via mn phone kan laten 'ringen'. Dit is natuurlijk allemaal leuk totdat je GND met VCC connect en je RPI naar de kl*te helpt. )-:
Bovenstaande was met de bedoeling uiteindelijk ook een actie op een deubel te krijgen voor een camshot etc, maar ondertussen was ik op zoek naar het volgende om mn raspberry's te sparen tegen mijn 'slechte dagen' :)

Is er ergens een example te vinden van een Arduino Nano als IO expansion voor de RPI ?
Daarbij is het benodigd dat ik een Read and Write naar de io's kan sturen van de nano.
Deze sprak me aan: https://learn.adafruit.com/downloads/pdf/adafruit-1-wire-gpio-breakout-ds2413.pdf maar dit is bedoeld voor de DS2413 tegen een behoorlijke prijs tov een nano met veel meer io's.

Wie heeft misschien een goed idee of weet een example projectje waarmee ik kan beginnen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 1-wire IO expansion met een Nano voor de RPI

Berichtdoor nicoverduin » 28 Apr 2016, 21:27

Naast dat geen enkele oplossing opgewassen is tegen onzorgvuldigheid....
Heeft de RPI niet voldoende IO's dan? Want hoeveel IO's heb je eigenlijk nodig?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 01 Nov 2014, 10:48

Re: 1-wire IO expansion met een Nano voor de RPI

Berichtdoor creamers » 28 Apr 2016, 21:49

Moet alles een reden hebben :) Heb in principe io's genoeg op de rpi, maar wil de uitdaging niet uit de weg gaan. Mooie is dat ik via een lange draad de io's kan gebruiken zonder bijv draadloos 433mhz wat niet altijd lekker werkt etc.

Eventueel de IO's kunnen gebruiken via de usb aansluiting van de nano zou ook een mooie oplossing zijn. Weet je misschien of dat als eens is geprobeerd of kun je me in de juiste richting duwen ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 1-wire IO expansion met een Nano voor de RPI

Berichtdoor nicoverduin » 29 Apr 2016, 08:03

Je natuurlijk altijd via de Serial met een andere chip werken die dat ook ondersteund. Langere afstanden betekent ook capacitieve demping. Dat betekent dat het mooie blok golfje van je signaal over langere afstanden naar de knoppen gaat waardoor de ontvanger het niet meer kan decoderen. En als de frequentie hoog genoeg is dan houd je meestal niet meer over dan een rechte lijn met wat rimpel erop. In de Industriële Automatisering wordt nog regelmatig gebruik gemaakt van gewone Seriële communicatie met een redelijke lage baudrate omdat die vrij onverstoord overkomt aan de andere kant over langere afstanden. I2C boven een paar meter heeft al een driver nodig. Tenslotte was I2C bestemd voor Chip-2-Chip communicatie. Op een printplaat dus.
Als je over de USB serieel wil communiceren moet je op de RPI de HMI opzetten. Dat zou moeten kunnen omdat je er ook een toetsenbord eraan kan hangen. Dus technisch, JA. Hoe, geen idee.
En dan moet je dus een protocolletje definiëren hoe je met elkaar gaat praten. Easytransfer is een library ervoor. Maar je kan hem ook zelf maken. Gewoon een structure maken met de data opbouw. Een Checksum maken om te controleren dat het goed is overgekomen. Het geheel desnoods omzetten in een grote Ascii string en overpompen. Aan de andere kant het geheel omgekeerd decoderen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 1-wire IO expansion met een Nano voor de RPI

Berichtdoor shooter » 29 Apr 2016, 09:20

precies wat nico zegt, easytransfer en een driver of een paar transistoren, en een 20 mA loop opzetten. kilometers is geen probleem dan.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten