Mijn 'Deur op slot' project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor r2d2 » 18 Apr 2016, 21:51

Ik dacht, misschien start ik maar beter een eigen draadje voor mijn projectje.

Het volgende wil ik maken:
Omdat ik een projectje zocht om te maken en mijn kinderen de achterdeur niet altijd sluiten als ze na school binnen zijn en er verder niemand thuis is, dacht ik HEBBES! Ik ga een automatisch slot maken die sluit zodra er geen beweging meer is, dus met een PIR open en dicht geschakeld.

Ik wil er ook niet te veel last van hebben dus er moet een drukknop bij, een RFID lezer,
Als het schemerig is en de deur dicht is, wil ik ook graag dat ie op slot gaat, dus een lichtsensor erbij. (En als ik aan kom lopen ziet de PIR mij en *klak*, sesam open u!
Als slot maak ik gebruik van een centrale deurvergrendelingsmodule van een auto die ik vastmaak aan een deurgrendel (plaatgrendel).

Inputs
- PIR
- Lichtsensor
- RFID lezer
- Deur gesloten reed contact
- Slot status reed contact

Output:
- 1 Relais die een maakcontact geeft aan de centr. deurvergrendeling.

Ik heb het nu op het breadboard zitten, ik kan alle inputs correct uitlezen, led op pin 13 is het 'slot'
De adapters die ik wil gebruiken had ik nog liggen. Arduino heeft een eigen voeding van 7,5V en de RFID lezer ook (15V). De minnen van de voedingen moeten nog aan elkaar zodat er geen potentieverschillen ontstaan.

Er komen op de RFID input poort op de arduino bij 'nul status' ofwel '0 volt' nog steeds enen voorbij, en dat moet continue 0 zijn tot ik de RFID kaart erlangs haal. De RFID geeft dan alleen +5V (of de spanning die erop staat 15V) uit. Ik moet hier denk ik iets met een pull down weerstand doen. (tips zijn nog welkom, of is het verbinden van de minnen genoeg?)

Wat ik nog toe zou willen voegen is in/uit schakelen van buitenverlichting met het 433MHz transmittertje die ik heb.
Groeten van René

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor nicoverduin » 19 Apr 2016, 07:15

Wat voor RFID lezer gebruik jij dat er 15V op staat. als je die aan een Arduino hangt is het gauw over.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor r2d2 » 19 Apr 2016, 18:36

Een eenvoudig ding uit china met een LM8705, dus die zet het toch om naar 5V. Hang ik echt niet aan een input van de arduino hoor.
Groeten van René

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor nicoverduin » 19 Apr 2016, 19:19

Zolang je de minnen niet gemeenschappelijk hebt, zweet er van alles. Dus zinloos om iets te meten tot je dat geregeld hebt. Waarom tap je de 5V van de Arduino niet gewoon af? Die paar mA gaan het niet uitmaken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor r2d2 » 19 Apr 2016, 22:54

Heb ik geprobeerd maar dat trekt ie net niet. Er zit een codepaneeltje op, een RFID reader en een relais.
Ik moet de minnen inderdaad aan elkaar verbinden. Doe ik morgenavond. Vond het jammer om de stekkertjes af te knippen huhuh :)
Moet eigenlijk nog een goede 5V, 2A of 3A, voeding hebben voor het project. De centrale vergrendeling heeft 12V nodig. (Ik heb nu een 5-7A, 13,8V hobbyvoeding voor het experiment staan)
Tips?
Groeten van René

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor nicoverduin » 20 Apr 2016, 04:36

Er zijn zat 12V x Ampere voedingen te vinden op ebay/Aliexpress.
En dan zou ik nog een DC-DC convertertje gebruiken voor de 12V->5V. Dan wordt er niets te warm. Als er teveel door de Arduino wordt afgenomen gaat een 7805 warm worden en moet je er weer een koel element eraan hangen. En warmte is overbodige energie verlies.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor r2d2 » 20 Apr 2016, 21:45

oke, zal daar eens kijken.
Dit is de reader die ik heb http://nl.aliexpress.com/item/Home-Security-RFID-Proximity-Entry-Door-Lock-Access-Control-System-With-10pcs-RFID-Keys-Key-fob/32589970080.html?spm=2114.010208.8.3.PbWgej

De uitgang wil ik potentiaal vrij aan de arduino hangen met een optocoupler. Is dat een goed idee?
Groeten van René

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor shooter » 21 Apr 2016, 09:41

potentialen scheiden is vaak slim, maar zelden is het nodig, alleen als er spanningen meedoen > 50 Volt is het nodig (NEN1010)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor r2d2 » 26 Apr 2016, 16:51

Het is allemaal gelukt. Zelfs de 433mhz transmitter luistert nu naar wat ik hem opdraag m :D

Nu nog de afwerking.
Ik heb nog een paar fatsoenlijke behuizingen en reed contacten nodig.
De aansluitingen moeten van het breadboard over naar vaste aansluitingen naar de arduino die er dan dus niet zomaar uit vallen.
Ik heb ergens een soort van soldeerprint gezien die je er op kunt steken, hoe heten die dingen?
Groeten van René

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mijn 'Deur op slot' project

Berichtdoor nicoverduin » 27 Apr 2016, 15:06

r2d2 schreef:Het is allemaal gelukt. Zelfs de 433mhz transmitter luistert nu naar wat ik hem opdraag m :D

Nu nog de afwerking.
Ik heb nog een paar fatsoenlijke behuizingen en reed contacten nodig.
De aansluitingen moeten van het breadboard over naar vaste aansluitingen naar de arduino die er dan dus niet zomaar uit vallen.
Ik heb ergens een soort van soldeerprint gezien die je er op kunt steken, hoe heten die dingen?

Bijvoorbeeld : http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... aa9d20a37e
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten