Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 31 Mrt 2016, 22:03

Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor Paulus » 31 Mrt 2016, 22:09

Geachte forumleden,
Zal me eerst even voorstellen: Ik ben Paulus en een hobbyist in hart en nieren, echter hoofdzakelijk met boutjes en moertjes en weet ook redelijk wat van draadjes en relais.
Ik heb al een jaar het plan om de poten van mijn caravan aut. Met motoren uit en in te draaien. En natuurlijk lowbudget.
De hardware hiervoor heb ik zo goed als klaar. Intussen heb ik ook verzonnen om de sleurhut dan ook maar direct aut. waterpas te zetten. Zoals ik al zei de hardware is voor het grootste deel klaar. Met ruitenwissermotoren kan je aardig wat.
Ben schema’s gaan tekenen met relais, drukknoppen en eindcontacten.
Nu ben ik zover dat ik toch tegen aardig wat problemen aanloop. Het wordt een aardige besturingsbox. Groot en qua componenten en bedrading giga.
Na eerst PLC’s en logi achtige app. bekeken te hebben, werd ik toch een beetje treurig betreffende de kosten. Per ongeluk ben ik bij Arduino terecht gekomen en werd helemaal opgetogen.
Nu mijn eerste vraag: Welke Arduino moet ik aanschaffen. Voeding 8 * motoren 12V= a 20Amp. aantal uitgangen +/-16 voor 16 wisselrelais om de motoren voor en achteruit te laten draaien en +/- 12 leds voor poten in en waterpassignalering, 21 ingangen voor drukknoppen en eindkontakten .
O 28 + 3 reserve =+/-31
I 21 + 3 reserve =+/-24
Er zullen nu wel vragen komen over wat ik allemaal wel niet verzonnen heb, maar dat komt wel
Graag jullie reactie en alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Paulus

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor nicoverduin » 01 Apr 2016, 10:05

De Mega2560 is denk ik de beste keuze. alternatief is een UNO met een aantal I2C IO Expanders.
Je hebt 16 pins expanders en daar kan je er 8 van in serie zetten.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor shooter » 02 Apr 2016, 00:04

hoezo heeft jouw caravan 8 poten dan? dat noem ik dan geen sleurhut meer maar een trekkasteel.
je hebt maar net zoveel relais nodig als motoren + 1 voor de draairichting. zorg dat er maar 2 motor tegelijk draaien.

sensoren 1 ingang voor poten onder en 1 voor poten boven is genoeg. de poten onder op een analoge poort dan kun je de 4 schakelaars met 1 ingang toch alle vier zien.
verder nog 2 analoge ingangen voor een joystick, en een i2c voor de waterpas. display ook op i2c en het kan dan zelfs met een simpele micro of nano.

en ja het is normaal dat nico en ik anders denken, gelukkig maar.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Mrt 2016, 10:45

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor maxxie01 » 31 Jul 2016, 13:22

Paulus, hoe staat het project ervoor? Zelf denk ik dat het belangrijk is om de stroom door de motoren te kunnen meten. Als je namelijk de caravan automatisch waterpas wilt laten zetten dan moet je weten wat de druk per poot is. De druk wil je gelijkmatig verdelen omdat je anders de kans hebt dat de caravan op drie poten waterpas komt te staan.
Verder en interessant project, iedere keer als ik mijn caravan weer waterpas moet zetten heb ik de zelfde gedachte als jij 'dat moet te automatiseren zijn'

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor Gij Kieken » 31 Jul 2016, 14:15

Ik zou ook I²C gebruiken, dit beperkt het aantal nodige pinnen op de controller.Vraag is ook hoe flik je het mechanisch om te weten dat bijvoorbeeld de eerste poot is gestempeld(uitgedraaid) en met welke kracht?
Bijvoorbeeld in zachte grond(gras),de micro switch schakelt wanneer de poot grond genaakt, maar met de hand doe je dan een paar toertjes bij(druk kracht).
Zit er een veer in het mechanisme om dit al mechanisch wat op te vangen of moet het puur elektrisch (stroom meting,PWM,,,).

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor pjh » 31 Jul 2016, 21:57

Waarschijnlijk dom alternatief want het stuurt je motors niet aan, maar zou je de vier keer twee draden die naar de motors van een goedkope quadkopter gaan niet kunnen verbinden met een weerstand en LED in serie. En dan eventueel uitlezen met een arduino.

Berichten: 8
Geregistreerd: 31 Mrt 2016, 22:03

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor Paulus » 17 Feb 2018, 17:03

Hallo, Ben er weer. Project is door omstandigheden erg vertraagd. Heb nu de mogelijkheid om te reageren op de vragen/meldingen van een tijdje terug.
Alle hardware is eindelijk gemonteerd onder de caravan. Deze bestaat uit 8 motoren inclusief eindschakelaars. Heb ondertussen een 2560 Mega aangeschaft en ben hier nu mee aan het stoeien. Even voor de duidelijkheid: 4 motoren voor de stelpoten, 2 motoren op de mover aandrijving om de mover tegen de banden te drukken en 2 elektrische krikken. Nog steeds gewoon een hutje en geen Kasteel(een vorig bericht). Alles is nu IP67. Regent namelijk wel eens. Heb tevens een lier-relais aangeschaft welke een stroom van 200Amp kan verwerken. Minimaal 6 motoren moeten gelijktijdig kunnen draaien.Tot. 120Amp. Deze wil ik gebruiken om de draairichting van de motoren om te keren. De besturing is hardware matig nu in orde en het display met 18 leds en 9 drukknoppen heb ik ook voor elkaar, welliswaar nog in test modus, zaten wat foutjes in. Tevens heb ik me trachten te verdiepen in een elektronische waterpas, welke ik aan zou kunnen sluiten. Van die gyro dingen heb ik dus al helemaal geen kaas gegeten. Heb voorlopig maar even een mechanisch waterpas geval object gefabriceerd. Deze bestaat uit een vierkant met 4 kontaktvlakjes en in het midden een hangende pen naar GRD. Kan mijn grijze verstand tenminste behappen.
Wat me wel tegen gevallen is, zijn de meters draad kabel welke ik heb moeten aanbrengen. Weet eigenlijk meer van boutjes en moertjes.
Ik heb nu ook een aantal DUMMIE boekjes en artikelen gelezen. Ik moet bekennen dat het me aardig daast.

De Arduino is aangesloten en de ik heb de druknoppen als pullup aangesloten. Alles zonder rookpluimen gelukkig. Na een week of wat proberen krijg ik nu alle leds actief als ik een bepaalde knop indruk. Het progammeren gaat met veel vallen en opstaan ook redelijk.

Ik loop echter tegen wat problemen aan:
1. Ik wil de 2 leds voor richtingkeuze draairichting d.m.v. 1 drukknop kiezen. Start/leds laag, 1 x drukknop bedienen led1 branden, nogmaals bedienen, led1
uit, nogmaals bedienen, led 2 branden, nogmaals bedienen, led 2 uit enz. In welke richting moet ik dan zoeken????
2. Kan ik een uitgang verderop in het progamma inlezen als input. Of moet ik dat anders doen. Geheugen of zo,. een merker zegt me wel iets van vroeger

Ik heb nog veel meer vragen, echter first things first.
Alvast bedankt voor uw medeleven en eventuele hulp.

Met vriendelijke groet,
Paulus

Berichten: 2
Geregistreerd: 31 Jul 2018, 08:26

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor Gerritvl » 31 Jul 2018, 09:13

ls,

Momenteel ben ik bezig met een wemos en een GY-521 om een level meter te bouwen. De huidige status is dat de webserver op de wemos draait. Ook stuur ik de data met ajax uit naar de client om een bubble op het scherm te zetten en deze te verplaatsen afhankelijk van de helling. Ik loop toch een beetje vast met het visualiseren van het level. Als de helling groot wordt loopt de bubbel buiten beeld en weet je eigenlijk niet welke hoek het scheef staat. Iemand een idee oplossing?

Als bijlage enkele screen shots van mijn mobiel.

Groet,
Gerrit
Bijlagen
S80731-084421.jpg
S80731-084421.jpg (9.17 KiB) 11237 keer bekeken
S80731-084401.jpg
S80731-084401.jpg (8.83 KiB) 11237 keer bekeken

Berichten: 2
Geregistreerd: 31 Jul 2018, 08:26

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor Gerritvl » 31 Jul 2018, 20:38

Opgelost was simpeler dan ik eerst bedacht heb wilde met log() aan de gang maar met onderstaande lukt het ook.

ax = x-as
ay= y-as

{
if(ax >= 3500)
ax=3001;
}
{
if(ay >= 2500)
ay = 2001;
}
{
if(ax <= 0)
ax= -1;
}
{
if(ay <= 0)
ay= -1;
}

Berichten: 1
Geregistreerd: 21 Apr 2022, 22:36

Re: Caravan waterpas stellen en poten uitdraaien

Berichtdoor cnoork » 21 Apr 2022, 22:43

Hallo Gerritvl,

Ik heb sinds kort ook een caravan en de screenshots die jij hier hebt geplaatst zien eruit als wat ik ook graag zou willen maken. Heb jij je code ergens openbaar staan? Heb al het één en ander gedaan met Wemos maar een web server met ook nog eens een visualisatie erin is volledig nieuw voor mij. Ik zou graag een vliegende start willen maken.

Alvast bedankt,

Chris

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten