Vergisting controle

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Sep 2012, 16:06

Vergisting controle

Berichtdoor Yakuza » 24 Sep 2012, 16:22

Hallo allemaal ben totaal nieuw op het forum en op arduino gebied .
Ik had enkele vraagjes.
Ik ben een hobbybrouwer en zou mijn brouwproces een beetje willen automatiseren en later uitbreiden.
Als ik de arduino reklame mag geloven kan zelfs het kleinste kind hier mee overweg ?
Ben beetje sceptisch hierover maar ben erg gemotiveerd om nieuwe dingen te leren .
Wat ik zou willen bereiken , een arduino thermostaat maken die een ijskast kan aansturen of een warmtelamp van 250 watt.
Dus als gevraagde temperatuur 25 graden is, koelen als deze erboven gaat en verwarmen als deze er onder gaat.
Het geheel te monitoren en te wijzigen via het web .


Een 2 de project is een draadloze verwarmings thermostaat aan een arduino te koppelen om deze via internet en of iPhone te kunnen bedienen.


Is dit een doenbaar project voor een leek zonder arduino of C programmeren ervaring?
Is modkit een goede oplossing voor iemand zonder ervaring en zijn er beperkingen ?

Groeten Yakuza

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Vergisting controle

Berichtdoor pjh » 24 Sep 2012, 21:54

Wanneer je een Roman wil schrijven, zul je eerst het alfabet moeten leren.
Het vocabulair van de arduino is vrij beperkt. Je zult niet snel verdwalen in de weinige commando's die er zijn. Kun je prima leren.
Maar wanneer je een arduino gaat gebruiken om sensoren en actuatoren te laten samenwerken, kom je een heleboel dingen tegen die niet zomaar lopen.

Neem bijvoorbeeld je koel/warmte kast. Je schrijft boven de 25 graden koelen en onder verwarmen. Wanneer je dat zou programmeren zou je dit krijgen:

If (temp > 25) koelen;
If (temp < 25) verwarmen;

Stel je nu eens een arduino voor die op basis van bovenstaande algorithme de warmte lamp aan of uit moet zetten. De lamp zal steeds vaker aan en uit gaan als de temperatuur de 25 graden berijkt. Net als een stuiterende bal tussen twee muren die steeds dichter naar elkaar gaan. Die lamp van je wordt gek!
Je zult de onder en bovengrens van je thermostaat binnen een bandbreedte moeten hoeden en niet op één temperatuur laten richten.

Kijk: bovenstaande is een voorbeeldje. Als je dat leuk vindt en veeeeeel meer van dat soort probleempjes wil gaan oplossen, dan is arduino prima en die taal geen obstakel.

Maar: als je snel je doel wil gaan bereiken via een slimme arduino route, kun je van een koude kermis thuiskomen en worden bovenstaande dingetjes frustraties.

Voor mij is het hobby en dus inherent doelloos. Maar wel erg leuk.
Gisteren een arduino thermostaat voor een triops kweek aquariumpje van mijn 8-jarige dochter in werking gezet. Hier filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=iIzEVhv ... ata_player

Berichten: 2
Geregistreerd: 24 Sep 2012, 16:06

Re: Vergisting controle

Berichtdoor Yakuza » 24 Sep 2012, 23:00

Mooi filmpje ;)
Heb nu al een kant en klare thermostaat liggen met sensor.
Heb mogelijkheid om te koelen en te verwarmen met een nauwkeurigheid van 0,3 graden.
Dus als hij bv 25,3 graden meet gaat deze koelen tot 25
Werkt perfect maar, zou leuk zijn dat ik ook data loggin heb en de temp kan regelen van op afstand.
Een uitdaging dus.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Vergisting controle

Berichtdoor pjh » 25 Sep 2012, 12:47

Eigenlijk ben. Ik met het zelfde bezig, op afstand wil ik alle temperaturen enzo van ons huis kunnen uitlezen. Mijn plan is meerdere 433mhz zenders/ontvangers. En dan centraal op internet zetten. Ik heb een aantal dorji.com zenders/ontvangers gekocht. Moet ze nog aansluiten. Houd je op de hoogte.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten