mechanische tripmaster

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor shooter » 25 Jan 2016, 11:42

ja dat klopt, had ik al gezien, als je op de knop drukt dan zet je relatief 10000 stappen, die beginnen gelijk, als je de knop nog vast hebt dan heeft de motor al een stap gezet en dus gaan er 100001 stappen.

en dat geheel komt weer omdat je niet naar de flank van de schakelaar kijkt met een debounce maar naar de status van de schakelaar.
het komt niet door de stappenmotor of zo.

oplossing debounce en flank gebruiken.
Aals test een delay van (100) er even tussen zetten zodat jij tijd hebt om de knop los te laten.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Berichten: 35
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 22:09
Woonplaats: Veghel

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor JoostB » 25 Jan 2016, 22:00

shooter schreef:ja dat klopt, had ik al gezien, als je op de knop drukt dan zet je relatief 10000 stappen, die beginnen gelijk, als je de knop nog vast hebt dan heeft de motor al een stap gezet en dus gaan er 100001 stappen.

en dat geheel komt weer omdat je niet naar de flank van de schakelaar kijkt met een debounce maar naar de status van de schakelaar.
het komt niet door de stappenmotor of zo.

oplossing debounce en flank gebruiken.
Aals test een delay van (100) er even tussen zetten zodat jij tijd hebt om de knop los te laten.



Inderdaad gisteren ook nog een delay erin gezet en het probleem wat over echter creëer ik hiermee weer een vertraging misschien beter om "blink without delay" toe te passen.
Zou ik dit probleem ook hebben als ik straks een Hall-sensor toe ga passen??

Nico, inderdaad is het een beetje een rommeltje ik zal wat "op gaan ruimen" bedankt voor de feedback.

Gr Joost

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor shooter » 25 Jan 2016, 23:12

je creert inderdaad een vertraging, echter ben je aan het resetten dus is niet erg.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 35
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 22:09
Woonplaats: Veghel

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor JoostB » 25 Jan 2016, 23:45

Op het moment van de delay (wat natuurlijk erg vaak voorkomt ongeveer een 160/min bij 100km/uur) kan ik de reset niet bedienen, dus zou ik en reset kunnen missen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor shooter » 26 Jan 2016, 12:30

jouw servo heeft tijd nodig om heen EN weer te gaan dus helaas dat zul je op de koop moeten nemen, 160/min kun jij niet met de hand realiseren hoor. de servo trouwens ook maar net.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 35
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 22:09
Woonplaats: Veghel

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor JoostB » 26 Jan 2016, 13:19

shooter schreef:jouw servo heeft tijd nodig om heen EN weer te gaan dus helaas dat zul je op de koop moeten nemen, 160/min kun jij niet met de hand realiseren hoor. de servo trouwens ook maar net.


Nee de servo hoeft geen 160 keer op en neer maar straks komen er 160 pulsen van mijn wiel af en zal de stappenmotor 160keer zijn stappen moeten maken.
Als ik tijdens zo'n puls toevallig een reset geef (dus de servo bedien in de Delay tijd) dan zou ik hem kunnen missen en vind er geen reset plaats.

Ik zou nog kunnen verdwalen! :)
(geintje)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor shooter » 26 Jan 2016, 20:05

tja dan zul je toch met een timer moeten gaan werken. gewoon timer2 doen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 35
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 22:09
Woonplaats: Veghel

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor JoostB » 31 Jan 2016, 22:14

Om lekker verder te kunnen zit ik op onderdelen te wachten uit China, teller, stappenmotor, poulelies, getande riem, enz.
Code die ik nu hebt lijkt te werken echter wil ik deze nog verder uitbreiden.

Ik wil graag de omtrek van een wiel in mm in kunnen geven in de code dus bijv.: 2134mm
zelf zit ik te denken om dit met dipswitsches te gaan doen dus 4-dipswitsch blokjes waar je elk cijfer dan los ingeeft,
dus:
blokje 1 dipswitsch 2 op on
blokje 2 dipswitsch 1 op on
blokje 3 dipswitsch 3 op on
blokje 4 dipswitsch 4 op on

elk dipswitsch-blokje dan op 1 ingang van de Arduino (4 analoge ingangen)

Is dit zo te maken en er een passende code bij te schrijven of is dit veel te ingewikkeld?????
Misschien iemand een beter idee???????

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor nicoverduin » 01 Feb 2016, 08:33

Niet dat het moeilijk is, maar wat betekent het als blokje 2 off is bijvoorbeeld. Je kan ook overwegen een rotary encoder te pakken en dan een knopje gebruiken om het volgende cijfer te zetten.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 35
Geregistreerd: 07 Jan 2016, 22:09
Woonplaats: Veghel

Re: mechanische tripmaster

Berichtdoor JoostB » 01 Feb 2016, 08:51

nicoverduin schreef:Niet dat het moeilijk is, maar wat betekent het als blokje 2 off is bijvoorbeeld. Je kan ook overwegen een rotary encoder te pakken en dan een knopje gebruiken om het volgende cijfer te zetten.



Als alle dipswitsches op off staan zou dat betekenen dat het een "0" is dus ik wil dan een dipswitsch van 1 t/m 9 gaag gebruiken.

Kan je iets meer uitleggen hoe dat zou werken met een rotary encoder?

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Seo-Ul-Tip en 14 gasten