Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 Dec 2015, 16:48

Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor kimo » 30 Dec 2015, 12:30

Ik ben op zoek naar iemand met ervaring voor een redelijk uitgebreid project waar ik me zelf geen raad mee weet. Het betreft een laser maze met 24 tot 32 sensoren incl. koppeling naar pc en software.

Een paar zaken uit het lastenboek:

- lasers moeten uitschakelen bij onderbreking van de straal.
- lasers moeten softwarematig gekoppeld kunnen worden aan andere sensoren. Elke laser heeft een id, elke sensor heeft een id. Vanzelfsprekend geen 2 lasers op 1 sensor.
- bij elke onderbreking van een vastgestelde koppeling moet een actie kunnen worden ingesteld (vb: play file, reset timer, add x to timer).

Interesse? Stuur een berichtje.

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor shooter » 30 Dec 2015, 22:04

roermond is echt failliet hoor,
voor de lasers heb je dus een stel schakelaars nodig zoals de ULN2803, op een mega is dat eigenlijk geen groot probleem.
voor de sensors kun je met een shiftregister terecht of ook zelfs direct op een mega hoor.
als een laser uitgeschakeld is kun je ook geen detectie meer doen natuurlijk.
je kunt verschillende kleuren gebruiken blauw, rood, groen etc.
met een draaiende spiegel kun je zelfs een grid maken met 1laser
In de PC kun je met processing van alles doen, maar ook een koppeling met Visual Studio oid is zeker mogelijk.
een scoreboard is ook geen probleem hoor.
zet eerst maar eens een diagram op wat je wilt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 29 Dec 2015, 16:48

Re: Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor kimo » 31 Dec 2015, 14:32

Roermond failliet? Ok, dank voor de info ;-) Bedoel je dat daar een laser maze was?

Voor de rest: you lost me at shiftregister... om maar te zeggen dat ik zo'n Arduino boekje heb en daar al niet veel wijzer van werd. Daarom zoek ik ook iemand die dit in overleg kan bouwen. Uiteraard dank voor de uitleg, het is echter de bedoeling dat ik, de noob, enkel het ding hoef op te zetten. Geen spiegels, direct van laser naar sensor. Groen, maar dat maakt volgens mij niet veel uit.

Mijn diagram blijft dus ook steken op mijn beperkte kennis. Ik kan enkel een lastenboek aanleveren.

Concreet:

Algemeen

Het is de bedoeling een Laser Maze te bouwen. De speler gaat voor de maze staan. De operator geeft de naam van de speler in. Van zodra de startswitch is indrukt begint een timer te lopen. Telkens de speler een laserstraal onderbreekt zijn er diverse mogelijkheden. Zo kan worden ingesteld dat hij straftijd krijgt of dat er gewoon een geluid weerklinkt of een combinatie van beide. Het moet ook mogelijk zijn om een maximum aantal onderbrekingen in te stellen waarna het spel stopt.

In de maze hangt een scherm waarop de timer wordt weergegeven en waarop de video en audiofiles worden afgespeeld.
De winnaar is uiteraard diegene die de snelste tijd neerzet zonder onderbrekingen.

Technisch

Inputs:
Max aantal lasers: 32
Max aantal sensoren: 32
Startswitch
Endswitch
Outputs:
Audio
Video
220V switch

– Om veiligheidsredenen moet de onderbroken laserstraal meteen worden uitgezet.
– Gezien de lange werkingsduur moeten de lasermodules gekoeld worden.
– Er is gekozen voor 1 sensor per straal zonder spiegels.
– Verbinding tussen lasers / controle unit, sensoren / controle unit en switches met standaardkabels (netwerkkabels), zo zou in principe ook met een centrale voeding kunnen worden gewerkt. De Max afstand tussen de controle unit en laser of sensor is 15m. Mocht de verbinding tussen de sensoren en de controle unit draadloos kunnen zijn: prima.

Software

Startfile, file die wordt afgespeeld bij indrukken startswitch
Endfile, file die wordt afgespeeld bij indrukken endswitch
Reset interrupted laser after x time
Gametime, maximale speelduur (oneindig voorzien) met instelbare onderbrekingsoptie
Max interrupts, aantal onderbrekingen voor instelbare onderbrekingsoptie

Interrupt management

Flexibele verbinding tussen laser en sensor (vb laser 3 → sensor 6) met 2 instelbare acties bij onderbreking (zie onderbrekingsopties).

Onderbrekingsopties:
play file (met keuze van sound of video file)
220V switch
End game (alle lasers uit)
Timer + x seconden

Uw input is uiteraard van harte welkom. semi pro's of pro's die het systeem willen bouwen mogen me een timing / planning en kostenberekening voor het volledig systeem, de software en een uurprijs voor technische assistentie ter plaatse (Antwerpen) sturen.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor shooter » 31 Dec 2015, 18:49

Roermond failliet? Ok, dank voor de info ;-) Bedoel je dat daar een laser maze was?
In roermond is een futuristisch project geweest, maar helaas zonder draagkracht en te weinig ervaring.

http://www.instructables.com/id/LASER-Maze-Halloween-Haunted-House/
is een redelijk voorbeeld.

Voor de rest: you lost me at shiftregister... om maar te zeggen dat ik zo'n Arduino boekje heb en daar al niet veel wijzer van werd. Daarom zoek ik ook iemand die dit in overleg kan bouwen.
als jij enkel het ding wilt opzetten hangt daar natuurlijk wel een aardig prijskaartje aan helaas.

Uiteraard dank voor de uitleg, het is echter de bedoeling dat ik, de noob, enkel het ding hoef op te zetten. Geen spiegels, direct van laser naar sensor. Groen, maar dat maakt volgens mij niet veel uit.

nee de kleur is niet belangrijk je kunt zelfs meerdere kleuren in de maze zetten.

Mijn diagram blijft dus ook steken op mijn beperkte kennis. Ik kan enkel een lastenboek aanleveren.

Concreet:

Algemeen

Het is de bedoeling een Laser Maze te bouwen. De speler gaat voor de maze staan. De operator geeft de naam van de speler in. Van zodra de startswitch is indrukt begint een timer te lopen. Telkens de speler een laserstraal onderbreekt zijn er diverse mogelijkheden. Zo kan worden ingesteld dat hij straftijd krijgt of dat er gewoon een geluid weerklinkt of een combinatie van beide.
ja je kunt via processing op een PC van alles laten doen.

Het moet ook mogelijk zijn om een maximum aantal onderbrekingen in te stellen waarna het spel stopt.
Natuurlijk zijn er voorwaarden zoals tijdslimiet, 3 hits binnen 10 seconden, 10 hits /minuut, maximale tijd.etc.



In de maze hangt een scherm waarop de timer wordt weergegeven en waarop de video en audiofiles worden afgespeeld.
video wordt niet naar gekeken, audio wel leuk, een donderslag een startgeluid zoals bij skiafdaling.

De winnaar is uiteraard diegene die de snelste tijd neerzet zonder onderbrekingen.
ja volgens een puntensysteem is geen probleem.

Technisch

Inputs:
Max aantal lasers: 32
Max aantal sensoren: 32
Startswitch
Endswitch
Outputs:
Audio
Video
220V switch

– Om veiligheidsredenen moet de onderbroken laserstraal meteen worden uitgezet.
wel logisch, maar dan kun je niet zien of de onderbreking weg is, dus dan zou je het bijv elke seconde opnieuw moeten proberen.

– Gezien de lange werkingsduur moeten de lasermodules gekoeld worden.
valt heel erg mee, maar een koellichaam erop is geen probleem.


– Er is gekozen voor 1 sensor per straal zonder spiegels.
als je de wanden laat spiegelen kunnen de stralen een paar keer heen en weer dat bespaart lasers/sensoren.
persoonlijk zou ik het in een paar verticale trussen hangen, dat maakt plaatsen en verhuur wat eenvoudiger.
en de spiegels geven een waanzinnig effect.

– Verbinding tussen lasers / controle unit, sensoren / controle unit en switches met standaardkabels (netwerkkabels),
ja slim want die kabels zijn erg goedkoop.

zo zou in principe ook met een centrale voeding kunnen worden gewerkt.
de voeding moet toch naar een schakelbox om de diverse lasers in/uit te schakelen.
De Max afstand tussen de controle unit en laser of sensor is 15m.
Mocht de verbinding tussen de sensoren en de controle unit draadloos kunnen zijn: prima, ja dat kan wel, echter hangt ook daar een prijskaartje en batterijen aan.

Software

Startfile, file die wordt afgespeeld bij indrukken startswitch
Endfile, file die wordt afgespeeld bij indrukken endswitch
zijn gewoon events gelijk aan een sensor.

Reset interrupted laser after x time

Gametime, maximale speelduur (oneindig voorzien) met instelbare onderbrekingsoptie
Max interrupts, aantal onderbrekingen voor instelbare onderbrekingsoptie

Interrupt management
wat bedoel je hiermee?

Flexibele verbinding tussen laser en sensor (vb laser 3 → sensor 6) met 2 instelbare acties bij onderbreking (zie onderbrekingsopties).
ja uiteraard kan dat, want die staan immers geheel los van elkaar.
tijdens het opbouwen /uitrichten doe je dat. dat kan dus telkens anders zijn, de acties worden bepaald door de sensor.



Onderbrekingsopties:
play file (met keuze van sound of video file)
220V switch
End game (alle lasers uit)
Timer + x seconden

Uw input is uiteraard van harte welkom. semi pro's of pro's die het systeem willen bouwen mogen me een timing / planning en kostenberekening voor het volledig systeem, de software en een uurprijs voor technische assistentie ter plaatse (Antwerpen) sturen.

om een juiste prijs te maken zal toch nog wel een gesprek nodig zijn denk ik,
Alleen een lijstje is echt niet genoeg.

mijn uurprijs is 55 euro ter plaatse, en 40 euro in eigen workshop.

en een grove berekening komt toch snel aan de 5000 euro hoor, 2000 aan hardware, 1000 euro aan mechanica(trussen etc) en 2000 euro software.
als je het voor minder wilt zul je zelf aan de gang moeten, en ik wil je daar best mee helpen hoor, laat je niet afschrikken, met een beetje goede wil is dit zeker te maken, begin simpel met 1 laser en een sensor, een uno of mega.
er is een groep actief in het antwerpse hoor, kom daar elk jaar naar de arduino dag.
kom zelf uit hertogenbosch




volgende reeks punten.

denk even aan een brede gang, aan weerszijden een spiegelwand en in het midden een trussconstructie met al je lasers en sensoren. Hierdoor wordt bekabeling een eenvoudige stekkerklus. In de ruimte kun je objekten plaatsen waaromheen gegaan moet worden, of geklommen etc.

als straal onderbroken wordt kijkt een ultrasoondetector of de persoon niet vooruit gaat tijdens de onderbreking. Omdat je weet waar de persoon zich ongeveer bevindt, kun je lasers laten flitsen om het moeilijk te maken.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

Re: Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor marc verlooy » 01 Jan 2016, 15:51

Zijn lasers niet wat ver gezocht? Zouden IR-leds niet handiger zijjn? N.B. ik zag gisteren dat Bol een (bijna) soortgelijk spel verkoopt voor 32 Euro.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor shooter » 01 Jan 2016, 17:49

ja mark, dat klopt, alleen de OP bedoelt een maze waar mensen doorheen lopen ipv een tafelspel, ik was ook even verbaasd. maar ach het tweede plaatje wees de weg.
kijk maar naar de plaatjes waar kinderen door stralen lopen, of zelfs door een bol wol, en dan een ultralamp.
en een IR led zie je niet en dat is nou juist wel de bedoeling-
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

Re: Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor marc verlooy » 07 Jan 2016, 00:12

mijnexcuses alweer! ik zag een ander spel voor me dan julie, blijkbaar:(

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Gezocht: Arduino programmeur voor interessant project

Berichtdoor shooter » 07 Jan 2016, 10:49

ja ik kwam dat ook tegen hoor, bij zoeken, maar ja daar zit maar 1 klein lampje in.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten