Hulp a.u.b. project led vitrine kast

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Nov 2015, 15:06

Hulp a.u.b. project led vitrine kast

Berichtdoor ToYo23 » 28 Nov 2015, 17:02

Hallo allemaal.

Ik heb totaal geen ervaring met arduino, of het programmeren hiervan.
Ook heb ik weinig verstand van electronica, maar heb al wel diverse led-strips gesoldeerd en aangesloten.

Toch wil ik graag mijn 14 etages, 1.56m breed bij 1.33m hoog bij 0.13m diepe vitrine kast met auto schaalmodellen verzameling willen voorzien van enkel witte led verlichting.
Per verdieping staan 9 a 10 schaalmodellen naast elkaar (0.5cm tussenruimte).

Hierbij wil ik de led verlichting (waarschijnlijk led-strips, of een paar ledjes per schaalmodel) iets speciaals laten doen.

Ik wil dat de led verlichting bij het inschakelen (en afhankelijk van het programma ook gedurende de tijd dat ik de verlichting wil laten branden) een bepaald patroon/effect geven.

Bijvoorbeeld:
1. Een soort oude tl-buis-verlichting knipperende inschakeling effect van beneden naar boven of andersom (misschien willekeurig als dat mogelijk is)
2. Trap verlichting met vertraging, eerst de onderste verdieping aan dan de 2e aan enz. opstapelend of andersom.
3. Led verlichting aan per schaalmodel 1e. 2e. 3e. zigzag omhoog of omlaag. (bij een led-strip misschien 1 digitale led-strip?)
4. Op en afbouwende gloeiende verlichting per schaalmodel willekeurig per schaalmodel.
5. Verlichting aan/uit geprogrammeerd per schaalmodel in combinatie met muziek (niet reagerend op decibel hoogte maar zelf een patroon geprogrammeerd)
6. Combinatie van deze verschillende opties, of verschillende schakelaars om een bepaald programma te selecteren.
7. Wat er verder nog meer mogelijk is?

Ik heb deze dingen in mijn hoofd zitten maar heb geen idee hoe ik dit kan realiseren.
Ik heb alleen ervaring met complete led-strip pakketten, daar zit vaak een geprogrammeerde driver die door een bijgeleverde afstandsbediening van kleur of animatie programma schakelen.

Zijn dit soort dingen ook mogelijk met een arduino?
En op welke modellen arduino?
Of is er misschien een makkelijkere manier om dit (of een gedeelte hiervan) te realiseren?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Waarschijnlijk onderanderen het totale vermogen.
Ik zou het wel mooi vinden als alle verdiepingen tegelijkertijd verlicht zijn, maar dit hoeft niet heel erg fel te zijn.
De ledjes hoeven ook niet erg dicht op elkaar te zitten (30 per meter is goed, minder misschien ook, meer is niet nodig)

Misschien zijn voorbeeld 1 en 2 wel te doen met een normale wittel led strip en een arduino.(of zal dit voor mij ook al erg ingewikkeld zijn? :? )
En vanaf voorbeeld 3 is dan een programmeerbare digitale led-strip een betere optie (qua moeilijkheid/tijd) of zou dit ook met gekoppelde led stripjes per schaalmodel auto kunnen (misschien wat rommeliger maar waarschijnlijk een stuk goedkoper dan 1 digitale led strip)

Welke onderdelen heb ik nodig?
Wat zou het ongeveer gaan kosten (behalve een hoop tijd;)

Ik hoop dat jullie wat verlichting :idea: op mijn ideeën kunnen schijnen :roll:

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp a.u.b. project led vitrine kast

Berichtdoor shooter » 28 Nov 2015, 18:39

dus eigenlijk een 140 ledjes laten branden in 14 rijen en 10 kolommen, en ja het is mogelijk met een uno en wat randspul.
bijv de 10 kolommen direct en de 14 rijen via een decoder 4>16 en daar dan een transistor voor elke rij.
je kunt ze dan individueel, schakelen, dimmen faden en allerlei bedenksels.
in beginsel heb je dan 14 uitgangen nodig, en dan hou je er nog een paar over voor knopjes etc.
het kan zelfs met twee uitgangen (I2C) kijk maar eens naar lichtkrant of zo.
er zijn vele oplossingen mogelijk.
er bestaan ook 3D kubussen opgebouwd met leds, dat is denk ik een goed uitgangspunt, want eigenlijk is het 2D in laagjes.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Nov 2015, 15:06

Re: Hulp a.u.b. project led vitrine kast

Berichtdoor ToYo23 » 01 Dec 2015, 10:12

Bedankt voor je reactie.
Weet je misschien een goede website met tutorials die betrekking hebben op mijn project.
Ik kan me er nu nog geen voorstelling van maken. Maar een Arduino uno zal de meest geschikte microprocessor zijn? Ik zal ook verder googlen met arduino led kubus.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten