Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 22 Aug 2012, 14:49

Goeiemiddag allemaal.
Na me lekker te hebben ingelezen en eindelijk mn arduino binnen te hebben start ik dit topic.
Het doel van dit topic is eenvoudig. Mijn bevindingen als totale beginner hier neer te zetten, mn vorderingen te delen en hopelijk anderen hiermee over de streep te trekken van een nieuwe leuke hobby die zeer geschikt is voor lange winteravonden, mensen die wat meer aan huis gebonden zijn en gewoon iedereen die ook eens wil rommelen met wat electronica en programmeerwerk.
Even over mezelf: Ik heb een lage scholingsachtergrond. Wel een paar brevetten in de electrotechniek behaald maar vooral in fabrieks en huisinstallaties gewerkt. Behalve de wet van Ohm is alles dus vrij onbekend.
Ik heb me wel ingelezen en eigenlijk best veel van de youtube tutorials van Jeremy Blum geleerd. Dat gaf direct een steuntje in de rug.
Door omstandigheden werk ik niet meer en zocht ik een hobby waarbij je lekker kan knoeien met lichte materialen en waarbij de hersenpan ook eens een lekkere opdonder krijgt.
Voor zover mn intro.

De post is binnen, Joepieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Klein pakketje met de Arduino in origineel doosje, een breadboard, draadjes en wat extra liflafjes uit de starterskit.
Als eerste daad heb ik een bom duiten uit gegeven aan een snijplank van de Action, en daar mn Arduino op bevestigd samen met mn breadboard. Zo is alles veilig en heb ik een werkplekje wat ik makkelijk kan uitbreiden.Afbeelding

De drivers op de pc geinstalleerd en aan de slag gegaan. Als voorbeeld bestand Blinky geopend, naar de Arduino gepompt en voila... Het werkt!
Blinky is natuurlijk simpel, maar toch wel een leuke eerste stap om met verschillende waardes te stoeien.

Tot zo ver mn startpost.
Laatst gewijzigd door arduinosmurf op 22 Aug 2012, 19:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor pjh » 22 Aug 2012, 16:54

Super man. Nu is het hek van de dam. Blink is de "hello world" van de Arduino. Vanaf daar volgt de fysieke wereld.
En wat een goed idee om je bevindingen in dit topic te zetten. Niet alleen wat niet lukt, maar ook wat wel lukt. Denk inderdaad dat het anderen kan helpen inschatten of ze deze zaligheid aankunnen. :D
Ben benieuwd naar je vorderingen.

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 22 Aug 2012, 20:10

Dank je, maar het is geen pure goedheid van me. Het is natuurlijk ook om mezelf op de rit te houden. Stokje achter de deur zeg maar ;)

De eerste horde is genomen!
Ik gebruik als eerste lesmateriaal de uitleg die mn leverancier me gaf.
http://www.earthshineelectronics.com/fi ... alRev5.pdf

Natuurlijk is dit basisles en niet up to date voor de arduino uno en ook de IDE software die besproken is lijkt wat gedateerd. Maar dat is niet onoverkomelijk.
Het kopieren en plakken van de code maakt het me in het begin misschien makkelijker maar ik heb toch gekozen om de code zelf te kloppen. Puur omdat ik dan veel bewuster met dat leerproces bezig ben.

Maar denk niet dat dat meteen werkte he ;) Hier en daar sluipt er toch iets in. Gelukkig was dit een klein stukje code en IDE gaf ook nog aardig aan waar ik moest zoeken.
IDE vertikt het blijkbaar netjes om de code te uploaden als iets niet klopt. Zouden ze bij Microsoft es moeten invoeren :D
Nadat het ledje mooi blinkte ben ik natuurlijk gaan spelen met de waardes en ook nog wat extra's aan de loop toegevoegd. Die creativiteit heb ik nodig en het is leuk.

Natuurlijk is de honger groot om direct 5 van die voorbeeldlessen af te raffelen maar dat doe ik niet. Ik laat het liever goed bezinken en doordringen. Daar heb ik later denk ik gemak van.

Op naar morgen :)

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 23 Aug 2012, 18:19

Ik moet u iets bekennen... De honger was gewoon te groot.
Heb toch wat extra lessen gedaan en mn vingertoppen zijn weer blauw. Was ik als smurfje natuurlijk al gewend ;)

Het opbouwen van de print gaat lekker soepel. Soms staat er in de beschrijving een andere weerstandswaarde dan wat ik in huis heb maar ik heb dan wel iets wat voldoende in de buurt komt.
Ik probeer zoveel mogelijk vaste draadkleuren voor functies te gebruiken. Rood is natuurlijk een prima +voeding en blauw een pracht -voeding. En zo maar door.

De code..... Ik wordt nu al knetter van het hoofdlettergebruik. Ondanks dat ik voor mijn gevoel zorgvuldig overtyp marcheren de fouten dr met hele kudde's tegelijk nar binnen. Goed de foutmelding lezen helpt me vaak wel op weg. Er komt wel steeds meer uitleg bij. Enorme lappen tekst met veel abracadabra. Ik lees het door en slik het als zoete koek. Volgens mij moet je sommige zaken accepteren en niet uit je hoofd willen leren. Later zal wel blijken hoe fout ik daarmee zit :lol:

En zodoende zit ik nu naar een stoplichtinstallatie met voetgangerslicht te kijken, inclusief het knopje voor de voetgangers dat hier wel werkt.
Binnenkort ga ik dat op straat maar eens veranderen, ik weet nu hoe het moet :evil:

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor pjh » 23 Aug 2012, 19:16

Mijn uiteindelijke doel is times square te hacken en dan daar alleen maar reclame maken voor dit forum. Ben al een aardig eind. Nog 12.987.925.765 LEDjes aansluiten en KLAAR!

Veel LEDjes op een arduino aansluiten gaat met zogenaamd multiplexen. Daar is veel over te vinden op het net. Basale idee is dat als je meerdere LEDjes snel achter elkaar aan en uit doet, ons oog dat ziet als allemaal aan.

Rekenvoorbeeld:
Stel ik heb een rooster van 8 bij 8 LEDjes. Dus 64 LEDjes. Door alle plussen en minnen in resp. kolommen en rijen te verbinden, houd ik 8 plussen en acht minnen over. Door bijvoorbeeld de plus-rijen snel achter elkaar van stroom te voorzien, heb je steeds controle over 8 LEDjes per rij. Een gewone LED heeft een Voltage-drop van 1,8 volt of zoiets en trekt 20 miliampère. Met 5 volt houd je dus 5-1,8= 3,2 volt over, die je met een weerstand moet wegkrijgen. V=I*R => 3,2 = 0,020 Ampère * R. R = 3,2 / 0,020 = 3200/20 = 160 ohm. Maar omdat je maar 1/8 ste van de tijd die LED aan kan krijgen, moet je nog door 8 delen om in dezelfde tijd die stroom erdoor te krijgen om je helderheid te behouden. 160 ohm / 8 = 20 ohm per LEDje.

Dat weet je vast al, of misschien wel beter, maar ik zet het er ter lering ende vermaak maar bij.

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 23 Aug 2012, 23:11

Ja je bent goed aan et spammen :lol:
Ik heb op jouw site gekeken hoe je dat met die leds gedaan hebt en het is idd het hardgekookte ei van Columbus..

Maar effe wat anders: Die ozo makkelijk lijkende cursus heeft me nu goed bij mn pietje gepakt :oops:
Nadat ik knightriderledjes aan de praat had en toch ietwat te weinig heb opgelet/geleerd wat ik deed lieten ze me effe wakker worden met de volgende opdracht.

Exercises
1. Get the LEDʼs at BOTH ends of the strip to start as on, then to both
move towards each other, appear to bounce off each other and
then move back to the end.
2. Make a bouncing ball effect by making the LED start at one end,
ʻdropʼ toward the other end, bounce back up, but to only go up 9
spaces, bounce, go up 8 spaces, then 7, then 6, etc. To give the
effect it is a bouncing ball, getting bouncing up to a lower height on
each bounce.


Daar ga ik wel effe wat langer over doen helaas.

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 24 Aug 2012, 14:46

Deel 1 van de opdracht bleek toch erg goed te doen. Voor de duidelijkheid hier eest de code en daana het stukje wat ik veranderd heb:

// Create array for LED pins
byte ledPin[] = {4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13};
int ledDelay; // delay between changes
int direction = 1;
int currentLED = 0;
unsigned long changeTime;
int potPin = 2; // select the input pin for the potentiometer
void setup() {
// set all pins to output
for (int x=0; x<10; x++) {
pinMode(ledPin[x], OUTPUT); }
changeTime = millis();
}
void loop() {
// read the value from the pot
ledDelay = analogRead(potPin);
// if it has been ledDelay ms since last change
if ((millis() - changeTime) >
ledDelay) {
changeLED();
changeTime = millis();
}
}
void changeLED() {
// turn off all LED's
for (int x=0; x<10; x++) {
digitalWrite(ledPin[x], LOW);
}
// turn on the current LED
digitalWrite(ledPin[currentLED],
HIGH);
// increment by the direction value
currentLED += direction;
// change direction if we reach the end
if (currentLED == 9) {direction =
-1;}
if (currentLED == 0) {direction = 1;}
}

De verandering zat bovenin:
byte ledPin[] = {4, 13, 5, 12, 6, 11, 7, 10, 8, 9};

Misschien niet de beste oplossing maar zeker een werkende.
Helaas zit ik al uren mn kop te breken over deel 2 van die oefening...

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 25 Aug 2012, 00:07

Nog wat uren mn hoofd gebroken over de vraag. Helaas is er in alle 101 bladzijden van de pdf geen hint te vinden. Over oplossingen praat ik maar helemaal niet. Wat is het nut van een vraag als je je denkwijze niet kan controleren?
Verder in de pdf kwam ik meer van die situaties tegen. Dat gegeven en de dorheid van het geheel deed me besluiten een andere leerbron te zoeken.

Verder dus met hetvolgende document: Getting Started With Arduino 2nd edition. Lang leve internet hahaha
Ben maar weer met het begin begonnen en dit bevalt me nu al beter!

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor pjh » 26 Aug 2012, 00:53

Ik ben gek op LED displays. Dit zijn eigenlijk gewoon veel LEDjes. Ik heb vandaag een rare display gevonden en aangesloten op mijn Arduino met 39 ledjes erin.
Nu leek het me aardig daar een tutorial voor te schrijven. Die staat hier http://huinink.info/1092-2/
Het is een eerste opzet. Moet nog bijgewerkt worden.
Mijn manier is misschien niet de beste manier, maar het lukt wel controle te krijgen over dis display.
Ik zal ook nog eens naar je code kijken. Nu moe van ledjes.

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 29 Aug 2012, 10:17

Interessante site heb je :)
Ik was even stil wegens andere zaken die mn aandacht vereisten. Maar ik ga verder waar ik gebleven ben en speel ook een beetje met de hersenscheten die in mn hoofd ontstaan.
Ondertussen zijn dr wat meer spielereitjes aan het binnen komen wat het nog leuker maakt. Dat zullen we ergens verderop wel tegen komen. Feit is wel dat starterskits vrij beperkt zijn voor hun geld. Maar ok, het helpt je wel met starten!

Kortom: het is boeiend :)

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten