Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 29 Aug 2012, 12:24

Interessante site heb je!
Ik was even stil wegens andere zaken die mn aandacht vereisten. Maar ik ga verder waar ik gebleven ben en speel ook een beetje met de hersenscheten die in mn hoofd ontstaan.
Ondertussen zijn dr wat meer spielereitjes aan het binnen komen wat het nog leuker maakt. Dat zullen we ergens verderop wel tegen komen. Feit is wel dat starterskits vrij beperkt zijn voor hun geld. Maar ok, het helpt je wel met starten!

Kortom: het is boeiend :)

Edit: Het is nu 31 augustus en heb Getting Started With Arduino 2nd edition netjes afgewerkt. Op componentniveau snap ik het prima, de meeste dingen die ik in de code's lees gaan nu ook beter. Maar het blijft hel op dat gebied voor me. Plezier heb ik er gelukkig nog steeds in!

Op mn snijplankje ook een onderdelenbakje geplakt. Dat werkt lekker makkelijk.

Advertisement

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 22 Sep 2012, 11:44

Even een update..
Ben niet de hele tijd bezig geweest. Moest eerst fatsoenlijke werkplek maken.

Maar... Dat programmeergedoe gaat em niet worden bij mij. Het wil maar niet gaan leven in mn hoofd en zelfs de basis dingen moet ik echt nog steeds overnemen. Klinkt stom maar het is niet anders. Ook jatwerk uit tutorials blijken trouwens niet altijd zo foutloos te zijn. Misschien bewust gedaan maar ik krijg dr een staart van.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar meer visuele mogelijkheden. Modkit en Scratch ben ik tegen gekomen.
Bij Modkit had ik uit het niets blinky binnen 4 minuten werkend. Klinkt al een stuk hoopvoller. Helaas lijkt het me ook vrij beperkt. Vergis ik me hierin? Helaas zie ik geen mogelijkheid bij Modkit om de sketch te tonen of op te slaan. Ook niet geweldig helaas.

Wat me vooral blijft boeien is de werking van de componenten, en ook zaken als PWM. Dus misschien moet ik de zaak anders gaan benaderen. Het is tenslotte puur hobby en interesse en ik heb geen echt doel of deadline ergens voor. Wel wil ik ooit zelf dingetjes kunnen ontwerpen. Dat hoeven geen grote zaken te zijn. Als het me maar boeit en van de straat houd.
Binnenkort valt er een redelijke universeelmeter op de mat. Een Voltcraft VC830. Ik verwacht daarmee zaken meer te kunnen visualiseren voor mezelf. En storingen zoeken is ook wel handig.

Ik wil hier trouwens wel even benadrukken dat het niet kunnen leren programmeren vooral aan mij zal liggen! Beetje veel pilletjes waardoor concentratie nogal ver te zoeken is.
Dus anderen moeten zich niet laten ontmoedigen door mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door arduinosmurf op 23 Sep 2012, 00:44, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor pjh » 22 Sep 2012, 18:33

Ik vind het fantastisch hoe je je niet uit het veld laat staan en de alternatieven goed bekijkt.
In het begin was ik vooral bezig de code goed te krijgen. Tegenwoordig ben ik vooral bezig de code goed te krijgen. Maar met net wat ingewikkeldere programmaatjes. Het komt vanzelf.
Wat verder is: eenmaal een ledje laten branden en je weet hoe het werkt. Eenmaaal een shiftregister aan de praat gekregen, en je kunt het bij elk project inzetten.

Misschien is het een idee om hier wat meer oer programmeren neer te zetten. Ik ga eens nadenken over een tutorial, waarbij alles stap voor stap staat beschreven. Helaas is het vaak gewoon syntax. Dus je schrijft iets op de wijze waarop je het schrijft omdat met dat nu eenmaal zo heeft afgesproken.

Laatst kwam ik ergens een klein programmaatje etegen die een zin steeds korter maakt. Heb dit met succes kunnen gebruiken om tekst over een (vintage) display te laten lopen. Was compleet nieuw voor mij en daarmee misschien ook interessant voor anderen.

Houd vol en leg je programmeer werk hier gewoon voor op het forum. Komt het goed. Groet paul

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: Arduino from scratch.. Wordt ik ooit een guru?

Berichtdoor arduinosmurf » 23 Sep 2012, 00:50

Dank je Paul!
Arduino is te leuk om aan de kant te schuiven. Zou zonde zijn. Plus het feit dat er hier op het forum nogal snelle en zinvolle respons op mn vragen komt is natuurlijk een niet te versmaden hulpmiddel. Zonder dat had het wel erg veel taaier geweest.

Zo, steek die maar in je zak ;)

Met frisse moed verder, nu op mn eigen manier maar er zullen programmeerdingen komen waar ik hulp bij nodig heb, Kan ook niet wachten op de tutorial die je hierboven voorstelde. Wie weet verander ik dan toch weer!

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten