Profielwerkstuk

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 Sep 2015, 15:27

Profielwerkstuk

Berichtdoor woutersipma » 21 Sep 2015, 15:38

Hallo mensen,

Ik ben Wouter, ben 18 jaar, zit in Vwo6 en een project gestart voor mijn profielwerkstuk. Het idee is om een winkelweegschaal na te bouwen m.b.v. een arduino. Weegcomponenten zijn er wel heb ik gelezen, maar die mogen wij niet gebruiken, anders is het hele natuurkundige er van af, aldus onze docent. Het idee is om een oude weegschaal te pakken, die te koppelen aan een potweerstand, en op die manier de beweging omzetten in een elektrische stroom.

Ik heb dit geplaatst op dit forum, misschien zijn er mensen die tips hebben, soortgelijke projecten hebben gedaan en hebben geleerd van fouten of andere opmerkingen.
Wouter

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Profielwerkstuk

Berichtdoor nicoverduin » 21 Sep 2015, 15:50

De grootste fout die de meeste maken als zij beginnen is de voorbereiding overslaan:
a) te weinig kennis en proberen met grote stappen snel thuis komen. Meestal betekent dit frustratie en een doodlopend project. Dus ga door de tutorials die bij de IDE zitten
b) Maak een schets van het geen je wilt bereiken. Dus een schets van de weegschaal met daaraan de potmeter. geef aan hoe die met de Arduino wordt verbonden. Opschrijven helpt je denken. En je hebt 500 vel papier bij de Action voor 2.75 :). Tip van shooter uit het verleden :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Profielwerkstuk

Berichtdoor shooter » 22 Sep 2015, 13:08

ACTIE doos papier bij de MAKRO voor 8 euro.

geintje

wouter ja is heel goed en simpel te maken.
zoek een weegschaal met een wijzer of maak er zelf een met een veer en een schuifpotmeter (niet uit een versterker want die zijn logaritmisch.
maak het geheel aan elkaar vast.
de middelste pin gaat naar A0 van een UNO
de beide buitenste gaan naar GND en 5V.
een display aansluiten en testen
en dan een programma schrijven in met de ingang etc.
een regel uit je loop is iets van float gewicht=MAP(0,1023,tarra,maxgewicht);
als je geen display hebt zou je ook met een paar ledjes een kleine VU schaaltje kunnen maken, of een goed/fout schakeling dus door de schaal te vullen tot een bepaalde waarde en dan een ledje aan laten gaan.
een automatische vuller werkt vrijwel hetzelfde.
een uitbreiding is een zakkenvuller die werkt met 24 schalen, maar dat is een beetje veel voor jou.
dat is genoeg voor nu denk ik.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten