Besturing antenne switch

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Jul 2015, 17:39

Besturing antenne switch

Berichtdoor Krelis » 23 Jul 2015, 10:32

Beste forum bezoekers,

Laat ik beginnen, als nieuwe bezoeker, om me voor te stellen.
Mijn naam is Karel Stas en ik ben zendamateur in hart en nieren.
Voor deze hobby was ik ook op het idee gekomen om in een projectje een Arduino voor de besturing te gebruiken. De uitleg zal zo volgen. Nu zijn dit mijn eerste stappen op het Arduino vlak en ik heb dus nog heel wat te leren. Mogelijk is dit als eerste Arduino projectje wat ambitieus maar het is wat het is.
Wat is nu mijn projectje?
Als zendamateur heb je vaak meerdere antennes en in sommige (competitie) gevallen zelfs meerdere zendontvangers (TRX). Nu heb ik de printen en onderdelen besteld om een antenne switch te maken waarmee ik 6 antennes kan schakelen naar 2 TRX’en. Nadat ik de printen en onderdelen besteld had kwam er op een zendamateur forum een topic voorbij waarbij een amateur een antenne switch (van de zelfde maker) had gekocht en deze bestuurde met een Arduino. Dit werkt erg mooi en ik heb natuurlijk contact met hem opgenomen onder het motto “waarom zal ik opnieuw het wiel uitvinden". Ik heb van hem zijn gebruikte schema en code gekregen. Dit is echter een 6x1 switch. So far so good.
Er zijn echter wat verschillen in de manier waarop ik het wil doen en de uitvoering.

Hij heeft:
keuze tussen antennes dmv een potmeter (dus 1 knop. Hij schakelt immers alleen tussen de verschillende antennes).
2x16 display

Ik wil (graag):
Keuze tussen antennes dmv een 6 positie standen schakelaar (knop/schakelaar 1)
Keuze tussen TRX met een 2 positie standen schakelaar (knop/schakelaar 2)
4x20 display (ik wil immers ook aangegeven hebben welke TRX er actief is)
Naast de bediening met de knoppen ook (indien mogelijk) bediening via de PC.

Ik heb dus nogal wat noten op m’n zang :-) en ik hoop dat men mij hier kan helpen.

Als voorbeeld van het projectje van Laurens, de door mij genoemde amateur, verwijs ik je naar het onderstaande korte Youtube filmpje.
https://youtu.be/OdfaVtjV_6Q

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Indien gewenst kan ik de code van de andere amateur en zijn schema plaatsen/sturen.

Karel

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Besturing antenne switch

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jul 2015, 11:02

Ik zou er een 2traps raket van maken :)
De besturing van de antennes en TRX via de Arduino. De besturing van de PC via de Arduino naar de antennes.
Een 6 positie standen schakelaar betekent wel dat je 6 pinnen nodig hebt. Eventueel zou het nog via een demultiplexer kunnen waardoor je 3 pinnen nog hebt.
een 2-positie (toggle?) kost je 1 pin tenzij je een neutrale stand wil hebben dan heb je 2 pinnen nodig
Voor het 4x20 display kun je I2C gebruiken en heb je A4 en A5 nodig (2 speciale analoge poorten die ook de I2C ondersteunen).
8 relais poorten (6 antennes en 2 x RCX).

Totaal kom ik op: (6 (schakelaar) + 2 (RCX) + 8 (Relais) = 16 digitale poorten (worst case) + 2 Analoge poorten(Display). En als je tekort zou komen in de poorten kun je eventueel gebruik maken van IO Expanders of een schuif register (74HCT575 bijv).

Met een Arduino UNO moet het lukken.
Is het ambitieus? Enigzins. Elektronica hoef ik je niet uit te leggen. Maar voor de Arduino zou ik eerst wat ervaring op doen met de verschillende componenten. Wat je gaat doen is niet echt complex. Maar voor mij is dat na 40 jaar gemakkelijk lullen. Voor de communicatie met de PC gebruik je dan de Seriële poort (via de USB aansluiting). Aan de PC kant heb je de keuze uit bijvoorbeeld PROCESSING (gratis), Visual Studio 2015 (gratis) (C/C+=, C#, Visual Basic). De laatste maakt het mogelijk fraaie schermen te maken. De rest is creativiteit. Ik heb zelf nog van de week ff geëxperimenteerd met C#/.Net en Arduino om ze via de Seriele poort te laten praten. Dat is appeltje eitje.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Besturing antenne switch

Berichtdoor shooter » 24 Jul 2015, 10:27

2 van die antenneboardjes moet je hebben, want daar lopen de sporen toch wat beter dan een zelf gemaakt ding.
elk bordje gaat naar een TRX.
de relais kun je schakelen met I2C, dat scheelt je vele pinnen. bijv pcf8574 en erachter een ULN2003, die kunnen de relais meestal direct sturen en heb je dus verder niet veel nodig. (dus ook geen dubbel relais)
Je moet in software zorgen dat er nooit 1 antenne aan beide trx hangt , maar dat is simpel te schrijven.
display kan best ook via zelfde I2C (is toch een ander adres dus gaat prima.

de draaiknop is bij laurens een encoder, maar dat kan ook een spdt met veer zijn.
een encoder is wel mooier, als je op de knop drukt verwisselen van trx.
als je draait een seconde wachten voordat het relais werkelijk schakelt, voorkomt dat de relais veel schakelen.

Op de PC serial monitor gebruiken is simpel, maar werkt prima voor dit simpele (later kun je altijd nog uitbreiden.
dus commando wordt bijvoorbeeld A3B5

en nico heeft natuurlijk ook mooie oplossingen
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Jul 2015, 17:39

Re: Besturing antenne switch

Berichtdoor Krelis » 24 Jul 2015, 15:40

Beiden bedankt voor de reactie.

@ Nico,
Het idee van de "2traps raket" sluit ook aan bij mijn idee van dit project.
Sterker de PC bediening is de 2de fase. Eerst maar eens zien dat ik het met de knop(pen) aan de gang krijg.

@ Paul,
Wat betreft de switch hardware heb ik een andere dan Laurens. De printen zijn van dezelfde maker alleen Laurens heeft de 6x1 versie en ik de 6x2.
Dat gedeelte, incusief de beveiliging dat niet beide TRX'en actief kunnen zijn zit bij de 6x2 versie.
(voor de geintereseerde:
6x2 http://www.sj2w.se/contest/?page_id=1547
6x1 http://www.sj2w.se/contest/?page_id=1536
Voor de printen e.d.)
Laurens gebruikt weldegelijk een Potmeter voor de bediening.
Hij heeft dit in een mail ook bevestigd maar in het onderstaande schema kan je dit ook duidelijk zien. Ook in zijn code is dit wel duidelijk

if (potmeterWaarde < 160){
digitalWrite (uitgang1, HIGH);
digitalWrite (uitgang2, LOW);
digitalWrite (uitgang3, LOW);
digitalWrite (uitgang4, LOW);
digitalWrite (uitgang5, LOW);
digitalWrite (uitgang6, LOW);
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print ("Ant: 1");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print ("Dipool");

}

if ((potmeterWaarde > 180)&&(potmeterWaarde < 330)){
digitalWrite (uitgang1, LOW);
digitalWrite (uitgang2, HIGH);
digitalWrite (uitgang3, LOW);
digitalWrite (uitgang4, LOW);
digitalWrite (uitgang5, LOW);
digitalWrite (uitgang6, LOW);
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print ("Ant: 2");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print ("10-40 Meter N-Z");
}

Schema: http://www.pa1rlm.nl/files/antenneswitch.JPG

De oplossing van een Rotary Encoder, met drukknop functie, is idd een mooie oplossing. Ik denk dat ik dat ga doen en zal me daarin eens verdiepen.

Meer ideen zijn van harte welkom.

Met vriendelijke groet,
Karel

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Besturing antenne switch

Berichtdoor shooter » 24 Jul 2015, 17:31

je hebt nog 6 uitgangen nodig en dat kan prima door de analoge pinnen als uitgang te gebruiken.
met 2 potmeters is het simpel
de bovenste regel voor rtxA de onderste voor rtxB
dan moet er nog wel de interlock in software, dat is dus if .... en daar komt bij die van de andere potmeter maar dan juist NOT.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten