Besturing antenne switch

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Jul 2015, 17:39

Besturing antenne switch

Berichtdoor Krelis » 23 Jul 2015, 10:32

Beste forum bezoekers,

Laat ik beginnen, als nieuwe bezoeker, om me voor te stellen.
Mijn naam is Karel Stas en ik ben zendamateur in hart en nieren.
Voor deze hobby was ik ook op het idee gekomen om in een projectje een Arduino voor de besturing te gebruiken. De uitleg zal zo volgen. Nu zijn dit mijn eerste stappen op het Arduino vlak en ik heb dus nog heel wat te leren. Mogelijk is dit als eerste Arduino projectje wat ambitieus maar het is wat het is.
Wat is nu mijn projectje?
Als zendamateur heb je vaak meerdere antennes en in sommige (competitie) gevallen zelfs meerdere zendontvangers (TRX). Nu heb ik de printen en onderdelen besteld om een antenne switch te maken waarmee ik 6 antennes kan schakelen naar 2 TRX’en. Nadat ik de printen en onderdelen besteld had kwam er op een zendamateur forum een topic voorbij waarbij een amateur een antenne switch (van de zelfde maker) had gekocht en deze bestuurde met een Arduino. Dit werkt erg mooi en ik heb natuurlijk contact met hem opgenomen onder het motto “waarom zal ik opnieuw het wiel uitvinden". Ik heb van hem zijn gebruikte schema en code gekregen. Dit is echter een 6x1 switch. So far so good.
Er zijn echter wat verschillen in de manier waarop ik het wil doen en de uitvoering.

Hij heeft:
keuze tussen antennes dmv een potmeter (dus 1 knop. Hij schakelt immers alleen tussen de verschillende antennes).
2x16 display

Ik wil (graag):
Keuze tussen antennes dmv een 6 positie standen schakelaar (knop/schakelaar 1)
Keuze tussen TRX met een 2 positie standen schakelaar (knop/schakelaar 2)
4x20 display (ik wil immers ook aangegeven hebben welke TRX er actief is)
Naast de bediening met de knoppen ook (indien mogelijk) bediening via de PC.

Ik heb dus nogal wat noten op m’n zang :-) en ik hoop dat men mij hier kan helpen.