Hulp gevraagd bij een Arduino opstelling voor PWS

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Jun 2015, 13:47

Hulp gevraagd bij een Arduino opstelling voor PWS

Berichtdoor Felix » 26 Jun 2015, 14:04

Hallo,
Voor ons profielwerkstuk willen wij een tank maken die automatisch een doelwit herkent en daarop kan richten.
De tank moet draadloos zijn en niet al te groot. (Een laptop kan er niet op passen). Omdat wij nog niet zo ervaren zijn op dit gebied vraag ik hulp voor hoe we het beste de opstelling kunnen maken.
Ik heb zelf zitten denken aan een Arduino voor het aansturen van de motortjes. Om het doelwit te herkennen wilde we een camera gebruiken zoals in dit filmpje ook is gedaan. Maar dit wordt vaak gedaan met OpenCV. Wat ik van OpenCV denk te weten, is dat het een soort toepassing is op Visual Studio of Basic. En dat programma is alleen op een PC te downloaden en niet op een Arduino natuurlijk.

Weet iemand hoe wij deze tank draadloos kunnen laten functioneren zoals hierboven beschreven?

Mvg,
Felix

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd bij een Arduino opstelling voor PWS

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2015, 20:10

Om je gelijk uit de droom te halen.... Met een Arduino.... vergeet het maar...... Er is een oplossing vanuit de paintbal wereld (project sentry gun), maar die werkt met processing op de PC. Dat zou je mogelijk kunnen converteren naar een linux bak (wie weet een raspberry PI?). Of de DUE het aankan? geen idee. Maar je hebt nodig:
a) remote besturing
b) beeldherkenning
c) motor besturing
d) veel kennis en ervaring in programmering. Met plakken en knippen ga je het niet redden.
e) aardig wat geld om het te financieren

Daarvoor heb je best veel kennis en ervaring voor nodig en ik krijg de indruk dat die kennis (volledig?) ontbreekt. Ook gezien de vraagstelling.
Ik zou een ander onderwerp kiezen wat meer past binnen de opleiding en te overzien is. Ik denk dat deze te ambitieus is.

@edit: nog ter aanvulling voor opencv : http://www.instructables.com/id/Face-de ... and-OpenC/
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd bij een Arduino opstelling voor PWS

Berichtdoor shooter » 27 Jun 2015, 10:05

Een tank bestaat uit twee delen, namelijk een rijwerk en een geschutskoepel.
dus een deel (2 personen) moet zich richten op een rijding dat op afstand te besturen is. afspraken maken welke techniek gebruikt wordt, kan erg goedkoop want afstand is geen probleem.
besturing is met een xy knuppel prima te regelen. (ja oplossing heb ik hier liggen, maar krijg je natuurlijk niet.
dan de koepel, ook die heeft 2 (servo)motoren een horizontaal en een verticaal.
Denk eerst maar eens aan een lichtvolgsysteem met een paar Lichtontvangers(LDR of transistor), op een aparte arduino aansluiten, die moet dan zorgen dat de loop op de lichtbron gericht blijft.
Het afvuurmechanisme maken met een luchtcylinder die langzaam teruggetrokken wordt en dan via een slang een papierpropje wegschiet, als het excentriek de veer loslaat.

Als alles naar tevredenheid werkt, dan is het ontwikkelen van een beeldverwerking op te pakken, maar dan heb je in ieder geval al wel iets werkend.
Hoe lang mag je erover doen?
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd bij een Arduino opstelling voor PWS

Berichtdoor nicoverduin » 27 Jun 2015, 11:11

Weet waar je aan begint Paul :). De gemiddelde besteding bij HAVO/VWO leerlingen voor hun profielwerkstuk is rond de 40-50 uur (inclusief verslag). Ik schat in dat hier nog begonnen moet worden met het leren omgaan met de Arduino, de mogelijkheden, C/C++, aandrijvingen, servo's afvuurmechanisme, positioneren en dan moet er ook nog iets mechanisch gemaakt worden.
Ik blijf bij veel te ambitieus....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Jun 2015, 13:47

Re: Hulp gevraagd bij een Arduino opstelling voor PWS

Berichtdoor Felix » 27 Jun 2015, 12:40

Ten eerste bedankt voor de reacties.
Wij moeten van de school hier minimaal 80 uur aan werken dus er is veel tijd. Ook heb ik al een beetje ervaring met coderen en ons begeleider is programmeur.
Ik weet dat het te ambitieus klinkt, maar we zijn erg enthousiast en willen niet meer afhaken.
Op internet zijn veel Arduino projecten te vinden. Zoals een camera die een bepaald object blijft volgen mbv een servomotor. Kan ik deze projecten dan niet gewoon samenvoegen met anderen totdat mijn gewenste programma ontstaat? (Met hulp van mijn begeleider dan.)
De tank moet een bject op een afstand van ongeveer 6 meter kunnen herkennen. Ik denk niet dat dat gaat lukken met LDR's. Tenzij het object een grote lamp is o.i.d.
Heel erg bedankt!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd bij een Arduino opstelling voor PWS

Berichtdoor nicoverduin » 27 Jun 2015, 15:27

Felix schreef:Ten eerste bedankt voor de reacties.
Wij moeten van de school hier minimaal 80 uur aan werken dus er is veel tijd. Ook heb ik al een beetje ervaring met coderen en ons begeleider is programmeur.
Ik weet dat het te ambitieus klinkt, maar we zijn erg enthousiast en willen niet meer afhaken.
Op internet zijn veel Arduino projecten te vinden. Zoals een camera die een bepaald object blijft volgen mbv een servomotor. Kan ik deze projecten dan niet gewoon samenvoegen met anderen totdat mijn gewenste programma ontstaat? (Met hulp van mijn begeleider dan.)
De tank moet een bject op een afstand van ongeveer 6 meter kunnen herkennen. Ik denk niet dat dat gaat lukken met LDR's. Tenzij het object een grote lamp is o.i.d.
Heel erg bedankt!

Blijven dromen....... De Arduino is veel te kleine en 80 uur is slechts 2 werkweken... Maar goed leef je uit... Ik hoef geen diploma meer te halen :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten